Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Häva spärren på upphittad iphone

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har hittat en iphone 6+ och lämnade in den till polisen.
Mobilen hade trasigt glas men inga andra synliga fel.
Jag vart sedan kontaktad av polisen som hade haft en dialog med länsförsäkringar som nu stod som ägare och sade att jag kunde behålla telefonen.
Jag utgår från att de haft kontakt med den som tappat mobilen och även ersatt denne med en ny.
oavsett moraliska/etiska åsikter så är jag nu juridiskt ägare till mobilen som styrks av ärenderapport samt utlämningskvitto från hittegodsavdelningen.
D
Självklart vill jag kunna använda mobilen och det betyder att jag behöver få spärren hävd på Apple.
Jag har dock förstått att det inte är helt lätt att påverka Apple.
Har någon konkreta råd kring detta ?

Tacksam för svar

Finns väl inga moraliska betänkligheter. Du har hittegods som på ett helt korrekt sät hamnat i din ägo. Ta med papper på detta till Apple Store, eller kontakta dem och skicka in kopior på det så bör de kunna hjälpa till.

Jag nämnde Moral/Etik då jag sett att många har åsikter kring vem som "egentligen" är rättmätig ägare.
Som jag förstår det så har den som tappat telefonen avböjt att ta den tillbaka därav länsförsäkringar som ägare.
Dock verkar mitt ägande samt möjlighet att nu kunna få bruka den vara godtyckligt från Apple vilket blir lite konstigt.

Ursprungligen av SATTVA:

Jag nämnde Moral/Etik då jag sett att många har åsikter kring vem som "egentligen" är rättmätig ägare.
Som jag förstår det så har den som tappat telefonen avböjt att ta den tillbaka därav länsförsäkringar som ägare.
Dock verkar mitt ägande samt möjlighet att nu kunna få bruka den vara godtyckligt från Apple vilket blir lite konstigt.

Strikt juridiskt så är du nu ägare till telefonen. Det kan ingen ta från dig. Apple har däremot ingen skyldighet att hjälpa dig. Du äger ju föremålet som sådant, men att få liv i det är egentligen en helt separat fråga. Vid närmare eftertanke är det ju inte helt säkert att det är tekniskt möjligt. Vet inte hur det ligger till nu med Hitta iPhone, iCloud osv. Men om de kan så hjälper de säkert dig. Annars är det ju en vacker brevpress.

Min tanke är ju att genom auktoriserad Apple återförsäljare radera inehållet på telefonen utifrån tidigare ägares privata integritet vilket jag ser och förstår vikten av.
Det är dock efter det jag har svårt att se att Apple rent juridiskt skall ha rätt att banna en telefon som är ärlig.

Ursprungligen av SATTVA:

...jag behöver få spärren hävd på Apple...

Vilken sorts spärr gäller det? Handlar det om IMEI-spärr, eller handlar det om en låsning via t.ex "Hitta min iPhone"? Eller något annat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken sorts spärr gäller det? Handlar det om IMEI-spärr, eller handlar det om en låsning via t.ex "Hitta min iPhone"? Eller något annat?

Det är väl bara skicka den till appfix t.ex som låser upp telefoner och kan även nollställa en telefon!
Orka blanda in myndigheter eller Apple i detta fall som bara krånglar.

Kostar väl max 4-500 kr, passa på att byta skärm också för 900 kr så har du en iPhone 6+ för 1500 kr vilket ändå borde ses som ganska prisvärt, trots den är rätt gammal nu iPhone 6s på väg från England

Ursprungligen av @ndreas:

Det är väl bara skicka den till appfix t.ex som låser upp telefoner och kan även nollställa en telefon!

Om den har iOS 7 eller senare och påslaget Hitta min iPhone så vet jag faktiskt inte om det alls är möjligt att någonsin använda den igen utan tidigare ägarens Apple-id.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-17 17:53

Som iPod borde den funka i alla fall.

Lämna in den till en Apple Store och ta med papperna från Polisen. Har den sprucket glas behöver du ändå byta ut den.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Om den har iOS 7 eller senare och påslaget Hitta min iPhone så vet jag faktiskt inte om det alls är möjligt att någonsin använda den igen utan tidigare ägarens Apple-id.

Jag tror inte heller det är möjligt.

Det är så det ska funka; om du blir av med din iPhone kan ingen annan använda den.

Om Apple har lyckats med sin långt gående integritets-teknik i iOS-manickerna så ska denna iPhone aldrig någonsin kunna användas mera. En och annan komponent kan man säkert plocka ut och använda som reservdel i annan lur.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken sorts spärr gäller det? Handlar det om IMEI-spärr, eller handlar det om en låsning via t.ex "Hitta min iPhone"? Eller något annat?

Tror att det är både imei spärr och låsning via apple id.
Har dock fått information om att polis kan häva alla spärrar på en telefon genom att skicka särskild blankett till apple.
Som tur är känner jag en polis och har talat med honom.
Jag skall ordna ett intyg från länsförsäkringar om att de gett telefonen till mig och sen skall jag gå till en "verkstad" som raderar allt inehåll på telefonen därefter skall jag kontakta honom igen så skulle det inte vara något problem
Så nu hoppas jag att det håller hela vägen

Ursprungligen av SATTVA:

Tror att det är både imei spärr och låsning via apple id.
Har dock fått information om att polis kan häva alla spärrar på en telefon genom att skicka särskild blankett till apple.
Som tur är känner jag en polis och har talat med honom.
Jag skall ordna ett intyg från länsförsäkringar om att de gett telefonen till mig och sen skall jag gå till en "verkstad" som raderar allt inehåll på telefonen därefter skall jag kontakta honom igen så skulle det inte vara något problem
Så nu hoppas jag att det håller hela vägen

Jag tror att om den är låst till ett iCloud ID så hänger det på föregående ägares välvilja om den ska kunna låsas upp. Apple kräver ju till exempel av dig att du ska logga ur iCloud om du lämnar in en trasig telefon för byte till en utbytesenhet. Om Apple själva kunde gå förbi spärren ser jag inte vitsen med det hela.

Ser höggradigt suspekt ut.

Om den här tjänsten fungerar borde den omedelbart rapporteras till Apple.

Jag har ingen aning om det funkar, men det är inte olagligt och Apple är nog höggradigt ointresserad av en "rapport". Givetvis får man hacka sig in i sina egna ägodelar - det kan vara en smartphone, en BMW (elekroniskt lås) eller att man borrar sig in i sitt eget hus för att man tappat nycklarna. Detta är en självklar rättighet även i Nordkorea skulle jag tro. Ja, man får göra vad man vill med sin prylar - själv har jag med en slägga demolerat en skivspelare en gång - slog sönder den i tusen bitar. Jag har också hackat Macar när folk har glömt sina användarnamn. Hur skulle en värld se ut om man inte fick göra vad man vill med sina egna ägodelar ut?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Om den här tjänsten fungerar borde den omedelbart rapporteras till Apple.

Teleoperatören kan och kommer att häva IMEI spärr om alla papper är i ordning och du kan påvisa att du äger denna enhet.
Apple kan och kommer att lyfta/ta bort iCloud spärren om du kan intyga att du äger enheten.
Du kan stöta på lite motstånd men va lite påstridig när du ringer till operatör samt apple så löser det sig.
Det vikgitaste är dokumentation som påvisar att du är ägare och ingen annan

1
Bevaka tråden