Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritider m.m. iPhone 6 (Androidägare som vill byta)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på iPhone 6 eller 6s. Är det rätt tänkt att 6:an bör ha bättre batteritid än 6s, eftersom det ser ut som att alla komponenter är vassare, utom batteriet? Eller brukar det inte vara så ändå?

Hur är det med era 6:or, kan ni läsa en bok i några timmar, surfa en timme, använda kalendern några gånger, tala i telefon 5 gånger, utan att batteriet är slut vid kvällen?

Jag har Samsung Galaxy S3 nu, och som vanligt med Galaxy, så var den suverän i början, men så fort man uppdaterar börjar de ju lagga och batteritiden minskar från 2 dygn till inte ens en dag. Ofta lagom till nästa modell (ja, jag misstänker planerad livslängd och att man får skit med uppdateringarna).

Det finns några höjdare bland androider, när det gäller batteri, men de brukar ju som sagt åldras fort så jag vet inte om de är värda att köpa längre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-09-14 19:36

Trevligt att du funderar på att byta!

Jag klarar mig alltid på en laddning. Det som du beskriver ska absolut inte vara några problem. Har idag surfat en del på min, kikar kalendern ganska ofta, Facebook messenger ligger alltid på, talat några samtal samt cyklat på racern i ca 1 timme med telefonen som cykeldator (dvs konstant tänd skärm samt gpsen på) och ligger nu i skrivande stund på 36% kvar. Vänteläge: 11h42min. Användning: 5h27min.

Hoppas det hjälper dig i ditt beslut!

Tillägg: Min telefon är ganska exakt ett år gammal. I början klarade jag mig nästan två dagar på en laddning vid relativt sparsamt användande.

Tack för svar Men du kanske använder den mer nu? Alla telefoner tappar väl i batteritid med uppdateringar, då programmen kräver mer och mer, men det finns ju gränser. Att tappa mer än hälften på ett halvår, utan förändrat användande, är inte ok.

Jag kom på att jag har inget messenger, fb-app och inget av en massa fler saker, just för att batteriet försvinner då. Jag har bakgrundsuppdateringar, men har stängt av en massa manuellt, annars håller den inte alls. Så jag har bara på exakt det jag vill ska uppdateras.

Jag hoppas att det går att stänga av sådant man inte vill ha på iPhone också? Typ aktier eller väder om man inte vill se det på telefonen? Även om en telefon har bra batteritid, så blir den ju ännu bättre om man tar bort sådant man inte vill ha och som drar.

Så svårt att våga byta när jag haft Android så länge. Jag vet ju att Android har det jag vill ha, förutom att de åldras så fort så man måste köpa ny modell ofta. Jag använder telefonen mycket som hjälpmedel, har 5 googlekalendrar och har letat många timmar för att hitta bästa kalendern, klockradion som går på FM (FM har väl inte iPhone och det blir ju ett problem när man vill höra på radio utan wifi eller surf på, jag slår av det när jag sover, och har FM med högtalare under kudden när jag sover - man somnar jättebra), bästa alarm-appen o.s.v. Lite jobbigt att släppa, men det kanske man måste om man inte älskar lagg och kass batteritid.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-09-14 20:42
Ursprungligen av Nummerskivan:

Tack för svar Men du kanske använder den mer nu? Alla telefoner tappar väl i batteritid med uppdateringar, då programmen kräver mer och mer, men det finns ju gränser. Att tappa mer än hälften på ett halvår, utan förändrat användande, är inte ok.

Jag kom på att jag har inget messenger, fb-app och inget av en massa fler saker, just för att batteriet försvinner då. Jag har bakgrundsuppdateringar, men har stängt av en massa manuellt, annars håller den inte alls. Så jag har bara på exakt det jag vill ska uppdateras.

Jag hoppas att det går att stänga av sådant man inte vill ha på iPhone också? Typ aktier eller väder om man inte vill se det på telefonen? Även om en telefon har bra batteritid, så blir den ju ännu bättre om man tar bort sådant man inte vill ha och som drar.

Så svårt att våga byta när jag haft Android så länge. Jag vet ju att Android har det jag vill ha, förutom att de åldras så fort så man måste köpa ny modell ofta. Jag använder telefonen mycket som hjälpmedel, har 5 googlekalendrar och har letat många timmar för att hitta bästa kalendern, klockradion som går på FM (FM har väl inte iPhone och det blir ju ett problem när man vill höra på radio utan wifi eller surf på, jag slår av det när jag sover, och har FM med högtalare under kudden när jag sover - man somnar jättebra), bästa alarm-appen o.s.v. Lite jobbigt att släppa, men det kanske man måste om man inte älskar lagg och kass batteritid.

Absolut tror nog jag använder den mer nu än vad jag gjorde då, men tveksamt om jag hade kommit upp på samma nivå vid lika användning ändå. Att ett batteri blir sämre med tiden är helt normalt. Citerar Apple: "Batteriet kan laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 500 fullständiga laddningscykler". Borde närma mig 350 laddningar nu, det vill säga närmar mig 80% av ursprungskapaciteten. Det går att styra väldigt bra vad man vill låta ligga igång i bakgrunden så det behöver du inte bekymra dig för.

Största fördelen med iPhone är just som du säger att dom håller sig fräscha väldigt länge. Apple jobbar på bra med sina årliga uppdateringar och två år klarar du lätt (dvs en "stor" uppdatering) innan du kommer märka av någon skillnad i performance drop. Nu är jag inte på något sätt partisk då jag är lite av en Apple-fantast, men kan säga att jag verkligen älskar min iPhone 6!

  • Medlem
  • 2015-09-14 20:44
Ursprungligen av Nummerskivan:

Tack för svar Men du kanske använder den mer nu? Alla telefoner tappar väl i batteritid med uppdateringar, då programmen kräver mer och mer, men det finns ju gränser. Att tappa mer än hälften på ett halvår, utan förändrat användande, är inte ok.

Jag kom på att jag har inget messenger, fb-app och inget av en massa fler saker, just för att batteriet försvinner då. Jag har bakgrundsuppdateringar, men har stängt av en massa manuellt, annars håller den inte alls. Så jag har bara på exakt det jag vill ska uppdateras.

Jag hoppas att det går att stänga av sådant man inte vill ha på iPhone också? Typ aktier eller väder om man inte vill se det på telefonen? Även om en telefon har bra batteritid, så blir den ju ännu bättre om man tar bort sådant man inte vill ha och som drar.

Så svårt att våga byta när jag haft Android så länge. Jag vet ju att Android har det jag vill ha, förutom att de åldras så fort så man måste köpa ny modell ofta. Jag använder telefonen mycket som hjälpmedel, har 5 googlekalendrar och har letat många timmar för att hitta bästa kalendern, klockradion som går på FM (FM har väl inte iPhone och det blir ju ett problem när man vill höra på radio utan wifi eller surf på, jag slår av det när jag sover, och har FM med högtalare under kudden när jag sover - man somnar jättebra), bästa alarm-appen o.s.v. Lite jobbigt att släppa, men det kanske man måste om man inte älskar lagg och kass batteritid.

Medan du funderar på ny lur.
Är Unified Daemon igång på din S3
Prova då att inaktivera den
Jag har inaktiverat den på alla mina Galaxy
S3, S5, Note 3 och Note Edge
Den håller rätt på någon Yahoo grej
Mina batteritider blev mycket bättre

http://androidforums.com/threads/unified-daem...

Den nya modellen kommer vara snarlik 6:an. Mindre batteri har kompenserats med en strömsnålare processor och mer ram vilket borde innebär att appar inte behöver startas upp och sluka processorkraft konstant utan hålls i minnet.

Räkna med ~6h ren användningstid. Har du Android idag kommer batteriet hålla bättre.

Ungefär en dag om du inte har en massa synkroniseringar såsom Exchange-konto, Facebook igång. Notifieringar stup i kvarten tar också bort en del prestanda.

Om folk börjar diskutera batteritider leder det till att du kommer bli besviken på något vis. Tro mig. Jag har gjort hela batteritids-resan med iPhone 5. Den suger. INGEN, allvarligt talat, INGEN använder sin telefon ens på liknande vis som du. Även om folk berättar och det låter snarlikt så är det inte det minsta likt.

Tack för nya svaren.

PaO, jag har ingen Unified Deamon, däremot en Yahoogrej som heter finance deamon och som jag har inaktiverat sedan länge. Jag har inte uppdaterat min telefon iofs, så det kan hända att appen bytt namn. Jag vet ju att det alltid blir sämre när man uppdaterar, så jag har låtit den vara (och det verkar rätt om man ska gå på folks erfarenheter). Nu krossade jag den ju ändå, så ingen vits att lösa något längre.

greenhall, jag är helt galen på kassa batteritider. Har aldrig vant mig till med automatisk mail o.s.v. så det har jag inte. Använder inte mail på telefonen särskilt ofta.

Men alltså, om jag väljer 6 eller 6s, vilken borde ha bäst batteritid? Jag trodde att det kanske var första, men det kanske det inte är. Jag har ingen erfarenhet av detta från 4/4s, 5/5s såklart eftersom jag kört Samsung.

Och finns det någon lösning för att ha FM på sin iPhone? Jag sover jämte routern, och stänger den på natten. Vill inte streama P1 på surf hela natten. Eller är det kanske en bra pensionärsuppgift för Galaxyn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-14 21:44
Ursprungligen av Nummerskivan:

Jag har inte uppdaterat min telefon iofs, så det kan hända att appen bytt namn. Jag vet ju att det alltid blir sämre när man uppdaterar, så jag har låtit den vara (och det verkar rätt om man ska gå på folks erfarenheter).

Jag hade en S3 och tyckte inte den blev sämre av uppdateringar. Nu vet jag inte om jag testat sista, det är ett bra tag sen den hamnade i byrålådan.
Visst händer det att något bråkar vid en uppdatering både för android och iOS men då brukar det komma en fix hyffsat fort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-14 23:39
Ursprungligen av Nummerskivan:

Och finns det någon lösning för att ha FM på sin iPhone? Jag sover jämte routern, och stänger den på natten. Vill inte streama P1 på surf hela natten. Eller är det kanske en bra pensionärsuppgift för Galaxyn.

Nu är jag lite nyfiken, stänger du av din router på natten? Isåfall varför, om jag får fråga?

Ursprungligen av zinned:

Nu är jag lite nyfiken, stänger du av din router på natten? Isåfall varför, om jag får fråga?

För att jag har den 50 cm från huvudet. Det känns inte riktigt kul att prova om det är farligt på sikt eller ej

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 09:43
Ursprungligen av Nummerskivan:

För att jag har den 50 cm från huvudet. Det känns inte riktigt kul att prova om det är farligt på sikt eller ej

Alltså fel placering av routern

Det finns ganska långa TP-kablar...

1
Bevaka tråden