Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6 slutade fungera efter tre månader.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en iphone 6 för tre månader sedan. Efter en månad började telefonen att starta om när jag surfade eller lyssnade på musik.
För en och en halv vecka sedan telefonen bara dog. Försökte starta och ladda den utan att lyckas.
Testade med att trycka på hemknappen och på/av knappen samtidigt utan resultat.
Bestämde mig för att lämna in telefonen hos tre där jag har köpt den och idag fick ja svaret som blev en chock för mig eftersom jag är säker på att jag inte har fuktskadat telefonen. Enligt svaret är en fuktskada som inte går på garanti.
Nu vet jag inte vad jag ska göra är så ledsen för detta.
Känner som att jag bara blir lurad och tror att problemet är något annat.
Finns det någon som har haft samma problem med sin iphone 6?

Senast redigerat 2015-08-20 21:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-20 20:56

Bara du vet om den har varit nära något fuktigt.

PS. Skriv gärna lite bättre rubriker nästa gång. Det hjälper också andra läsare.

Ursprungligen av frazze:

Bara du vet om den har varit nära något fuktigt.

PS. Skriv gärna lite bättre rubriker nästa gång. Det hjälper också andra läsare.

Tack. Har ändrat rubriken. Hoppas det är bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-20 22:05

Och Tre går antagligen strikt på om fuktsensorn ändrat färg eller inte. Här lite info:
https://support.apple.com/sv-se/HT204104

Jag har plockat isär ett flertal gamla telefoner där fuktsensorn visat tecken på väta , och jag är helt hundra på att dom inte varit nära vatten eller använts i regn
däremot legat i en svettig framficka på jeansen, och det borde ju en telefon klara kan man tänka

Edit.
kan ju hända att indikatorerna är bättre nu för tiden

Ursprungligen av Brendy:

Tack. Har ändrat rubriken. Hoppas det är bättre.

Nu vet jag inte var du bor - men ett alternativ är annars att uppsöka en av Apple egna butiker - för ett svar.
Oavsett var du köpt den - kan man ju gå dit och få ett " andra omdöme". Kanske låter helt annorlunda.

Ursprungligen av IngoX:

Och Tre går antagligen strikt på om fuktsensorn ändrat färg eller inte. Här lite info:
https://support.apple.com/sv-se/HT204104

Tack för informationen.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu vet jag inte var du bor - men ett alternativ är annars att uppsöka en av Apple egna butiker - för ett svar.
Oavsett var du köpt den - kan man ju gå dit och få ett " andra omdöme". Kanske låter helt annorlunda.

Jag ringde till Appel och berättat situationen. Killen som jag pratade med sa att det verkade mer som ett fabrikationsfel och ska skicka telefonen till dem. Vi får se vad som händer.

Ursprungligen av Brendy:

Jag ringde till Appel och berättat situationen. Killen som jag pratade med sa att det verkade mer som ett fabrikationsfel och ska skicka telefonen till dem. Vi får se vad som händer.

Oftast är det bäst att gå till källan direkt - Apple i detta fall. Hoppas det löser sig till det bästa. ?

Jag köper bara direkt av Apple. De testar och byter ut direkt i butik, utan några som helst problem. Har bytt ut felaktiga lurar vid ett par tillfällen. Tre skulle jag aldrig ens överväga att köpa någonting av.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-08-21 16:40

Lite OT men detta måste berättas. Min kompis har en sony xperia z3 som började bete sig konstigt. Han gick till butiken där han köpt den (tele2) och förklarade problemen för försäljaren. Det tog bara 10 sekunder innan försäljaren sa att telefonen var fuktskadad. Då sa min kompis att det verkar konstigt då den är vattentät. Ridå... Han skämdes ganska ordentligt då han bad en kolega att titta på telefonen...

Ursprungligen av The Cat:

Lite OT men detta måste berättas. Min kompis har en sony xperia z3 som började bete sig konstigt. Han gick till butiken där han köpt den (tele2) och förklarade problemen för försäljaren. Det tog bara 10 sekunder innan försäljaren sa att telefonen var fuktskadad. Då sa min kompis att det verkar konstigt då den är vattentät. Ridå... Han skämdes ganska ordentligt då han bad en kolega att titta på telefonen...

Tyvärr finns det inga helt vattentäta telefoner så även en Z3 kan bli fuktskadad speciellt om inte luckorna är igenstängda. Här är en halvlustig tråd om ett snille som skulle prova Z3's vattentäthet. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1375689...

Ursprungligen av Manne23:

Jag köper bara direkt av Apple. De testar och byter ut direkt i butik, utan några som helst problem. Har bytt ut felaktiga lurar vid ett par tillfällen. Tre skulle jag aldrig ens överväga att köpa någonting av.

Är inne på min 8:e iPhone sedan 2007. Aldrig haft ett enda fel. Har väl haft " tur ". Oavsett - skulle jag vända mig till Apple direkt - om det skulle hända i framtiden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 22:32

En 3 mån iPhone 6 ska inte vara fuktskadad om inte ägaren haft med den i duschen, typ.

Till @Brendy: Jag tror din telefon är Pigge Piggsvin och vill bli omhändertagen. Märkliga fel finns, oavsett vad andra forum gör gällande. Trivs du med din telefon i övrigt?

1. Fixa backup av nallen. (usb-kabel till dator och iTunes)
2. Uppdatera eller återställ din iPhone. Ange din senaste backup vid fråga.

Ursprungligen av filuren:

En 3 mån iPhone 6 ska inte vara fuktskadad om inte ägaren haft med den i duschen, typ.

Det kan ju du tycka men det räcker med att man har med sin mobil i direkt eller indirekt fuktiga miljöer bara en kort stund för att den ska bli fuktskadad, "vattentäta" mobiler är såklart tåligare men inte immuna mot fuktskador de heller.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 23:09
Ursprungligen av Perobous:

Det kan ju du tycka men det räcker med att man har med sin mobil i direkt eller indirekt fuktiga miljöer bara en kort stund för att den ska bli fuktskadad, "vattentäta" mobiler är såklart tåligare men inte immuna mot fuktskador de heller.

Jo, jag tycker så. Men jag säger ändå inte emot dig.

Jag tycker helt enkelt inte att en pryl för X antal tusen ska bli ”fuktskadad” (ofta visat via små ultrakänsliga givare) vid normalt användande.

Att jag själv utsätter mina nallar för fukt ger kanske en hint om hur tåliga de trots allt är. Alltid har jag med mig min nalle om mornarna då jag duschar (lägger den på handfatet med klock-appen synlig). Ibland behöver jag torka av fukt från skärmen. Aldrig har den bråkat (förutom tråden som jag skapade, som dessutom är löst, som handlade om en Safari-inställning).

Med ovanstående rekommenderar jag inte fuktiga miljöer. Jag vill bara berätta hur det funkar för mig.

Min teori: De återförsäljare som gnäller om fuktskador är ofta desamma som blir ARN-anmälda av andra anledningar.

  • Medlem
  • 2015-08-22 00:21
Ursprungligen av Brendy:

Nu vet jag inte vad jag ska göra är så ledsen för detta.

Om det ändå visar sig till slut att det faktiskt är en fuktskada och det inte går på garantin, ja då är det inte annat att göra än att du betalar för att få den reparerad. Men vi hoppas att det går bra ändå, det ser ju lovande ut än så länge.

I värsta fall så hoppas jag att du har hemförsäkring.

Min iPhone 6 dog efter ca 11 månaders användning (Gissa om jag var glad när jag hittade kvittot och såg att den var yngre än 12 månader!).

Den har fungerat felfritt och jag skulle ta med den på en löprunda (för att kalibrera stegräknaren på min Apple Watch). Sprang ca 45 minuter med telefonen i en sån där armhållare. Det var torrt och fint, men bildades lite kondens uppe på kanten runt blixten och kameralinsen. Men telefonen var stendöd. Testade alla tricks med återställning men inget fungerade.

Nu är den skickad till verkstad för åtgärd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-13 08:43

Hoppas den inte kommer tillbaka med ordet "fuktskadad".

Enligt min erfarenhet av Tre så brukar de hävda fuktskada. Har fått flera sådana reparationer där telefonen inte alls varit fuktskadad. Lite som killen på Tele2 verkade göra.

Min sons iPhone 5S hade en prick på skärmen. Han reklamerade de hos Telia där han köpt den. Telias svar: det är ett skönhetsfel, sådana åtgärdar vi inte. Då gick han direkt till Apple Store. De sa: pixelfel och bytte ut telefonen på plats!

Ursprungligen av kenjon:

Hoppas den inte kommer tillbaka med ordet "fuktskadad".

Skulle det vara en fuktskada så kan jag inte med ord rättvist beskriva hur jävla arg och förbannad jag skulle bli... Min telefon har aldrig utsatts för vatten eller fuktiga miljöer. Jag är fullständigt anal med min hantering av alla mina iphones och ingen har någonsin ens haft en liten skråma.

Jag räknar kallt med att få en ny eller åtminstone att den lagas.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-13 14:29

Vad menas med 'kondens uppe på kanten..' ?
Kondens inne i fodralet kanske, eller innanför kameralinsen?

Någon kondens du inte sett också kanske, typ innanför skalet på luren?

Förvänta dig det värsta, hoppas på det bästa.

Ursprungligen av mattiL:

Vad menas med 'kondens uppe på kanten..' ?
Kondens inne i fodralet kanske, eller innanför kameralinsen?

Jag var lite otydlig. Men jag menade att jag såg fukt/kondens utanpå skalet efter löpturen.

Under antagande att du köpt produkten som konsument;
Alla fel inom 6 mån räknas som ursprungliga fel (och därmed är har konsumenten rätt till ersättning) om inte tillverkare/försäljare kan visa att felet beror på "vanvård eller onormalt användande".
Att en fuktindikator aktiveras betyder inte nödvändigtvis att det handlar om en fuktskada, även om det kanske kan användas som en utgångpunkt i felsökningen hos reparatör.

För den intresserade kan jag upplysa om att efter ganska exakt två veckor är mitt ärende löst. Jag fick en ny enhet. Jag har inte fått någon förklaring till vad som gick sönder med min kära iPhone.

Så efter två smärtsamma veckor med en Galaxy S5:a så är ordningen äntligen återställd

1
Bevaka tråden