Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire port --> Thunderbolt disk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla MBP mid 2009 går fortfarande som tåget med en massa SSD installerat.

Men jag behöver mer lagringsutrymme och det är inte så lätt att hitta Firewire-diskar på minst 2Tb.

Går att köra Thunderbolt-disk (eller USB3-disk) in i en Firewire 800 port?

Finns det adaptrar för Firewire 800 port --> Thunderbolt disk, eller USB3 disk?

Motsatt adapter är ju lätt att köpa (Thunderbolt disk --> Firewire 800 port, men det är förstås ingen hjälp

  • Medlem
  • 2015-09-11 10:03

Duger dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-11 10:58

Det går inte att köra några andra protokoll över FireWire. Om du behöver mycket lagring och kan tänka dig att köra med lösa diskar så är har jag varit mycket nöjd med diskdockan nedanför:
Newer Technology Voyager Q, en hårddisk docka med fyra gränssnitt: USB 3 (samt USB2), Firewire 400 + 800 samt eSATA.

Vid närmare eftertanke så används inte min längre, PMa om du är intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-11 10:59

TB till FW är inte FW till TB.

  • Medlem
  • 2015-09-11 11:02

@mixtra Varför inte kika på en NAS istället? Mer utrymme, datasäkerhet och du kan ha den till flera datorer. Lite dyrare i inköp, troligen billigare i längden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-11 11:09
Ursprungligen av mixtra:

Går att köra Thunderbolt-disk (eller USB3-disk) in i en Firewire 800 port?

Nej.

Ursprungligen av mixtra:

Finns det adaptrar för Firewire 800 port --> Thunderbolt disk, eller USB3 disk?

Nej

Ursprungligen av mixtra:

Motsatt adapter är ju lätt att köpa (Thunderbolt disk --> Firewire 800 port, men det är förstås ingen hjälp

Här har du väl skrivit fel, du menar väl att det är lätt att hitta adapter för Firewire disk <--> Thunderbolt port, sådan som @demiurgen länkar till.

Men det finns ju som som sagt externa diskar att köpa med både FireWire och USB3, se @Dalles länk. De fyller väl ditt behov och kan överleva även efter att din Firewirebestyckade dator gett upp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 12:24

USB3 diskar fungerar rakt av, men begränsas till USB2 hastighet.

NAS som föreslagits är klart bästa lösningen om du inte måste kunna släpa med dig diskarna.

Det blev en LaCie 2TB disk ändå. Mobilitet är fördel för mig och min MBP kommer inte att funka i evighet så det får bli en billig lösning.
Tack alla för input.

1
Bevaka tråden