Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingång för Apple Pay?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är i alla fall så som jag läser detta...

NFC betalningar på gång?

Citat:

Enligt Clemens Wantchura är 80 procent av stans kortterminaler redan förberedda för att kunna använda blipp-tekniken.
– Antingen är det redan påslaget eller så kan man uppgradera mjukvaran på distans. Kortavläsare där chip används ofta slits snabbt och håller bara i ett par år. Så förr eller senare kommer de ändå behöva bytas ut.

Tanken är att de nya blippkorten ska bli allt vanligare de närmsta två åren.
– Vi har sagt att år 2017 ska minst hälften av alla kortinnehavare kunna handla kontaktlöst på minst hälften av alla restauranger, hotell och i alla butiker. Jag tror att det här kommer att ta fart under hösten. Fler av bankerna står i startgroparna

  • Medlem
  • 2015-09-08 05:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är i alla fall så som jag läser detta...

NFC betalningar på gång?

ICA är först ut i landet med Blipp
Har redan sett flera terminaler redo
https://www.icabanken.se/aktuellt/nyheter/kon...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-08 08:17

Jag fick ICAkortet med blipp för någon/några månader sedan. Väldigt smidigt. Har funkat på alla ICA jag har testat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-08 08:59

Titeln på länken i inlägg #1 är talande: Glöm koden – nu kan du blippa betalningen
Om jag ändå behöver knappa in koden vid var fjärde betalning (eller vid slumpvisa kontroller enligt ica-informationen) är risken att jag gör just det - glömmer koden när jag verkligen behöver den!

Hur vet man att man har ett ICA Blipp kort?

Ursprungligen av CekariYH:

Hur vet man att man har ett ICA Blipp kort?

Ok, hittade det, en liggande "WiFi" symbol på kortet ovanför de 4 sista siffrorna i kort-numret.
Skumt att nya kortet jag fick för ca 2 månader sen inte är ett sådant?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-08 10:50
Ursprungligen av CekariYH:

Ett icke-problem.

Ursprungligen av zinned:

Ett icke-problem.

Hur då menar du? Kan man skanna av ett kort på avstånd tycker jag det bäddar för en ny typ av skimming?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-08 18:41

Avståndet är väldigt kort.

Ursprungligen av kenjon:

Avståndet är väldigt kort.

Vet du hur kort på't ungefär?

  • Medlem
  • 2015-09-08 19:06

De flesta håller på med någon form av "kontaktlöst" betalningssystem för att låna ordval av Mastercard.

Mastercard Contactless
Visa payWave
ICA Blipp

Sedan har vi Apple Pay och Samsung Pay osv så vi får väl se vart det barkar.
UK har man ökat limit på Apple Pay och frågan är när något system kommer på bred front till oss.

Sedan finns det de lundastudenter som har tagit fram ett system där du betalar med handflatan. Då behövs varken mobil, klocka eller plånbok. Jobbigt att bli bestulen bara
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/arti...

  • Avstängd
  • 2015-09-08 19:34
Ursprungligen av PaO:

De flesta håller på med någon form av "kontaktlöst" betalningssystem för att låna ordval av Mastercard.

Mastercard Contactless
Visa payWave
ICA Blipp

Sedan har vi Apple Pay och Samsung Pay osv så vi får väl se vart det barkar.
UK har man ökat limit på Apple Pay och frågan är när något system kommer på bred front till oss.

Sedan finns det de lundastudenter som har tagit fram ett system där du betalar med handflatan. Då behövs varken mobil, klocka eller plånbok. Jobbigt att bli bestulen bara
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/arti...

vill då inte hålla på och sätt min hand på något som andra kladdat ner utan att ha möjlighet att tvätta mig efteråt.
slå in kod på en terminal är ett mindre bvekymmer eftersom man använder ett finger men hela handen..hallå!!

  • Medlem
  • 2015-09-08 19:54
Ursprungligen av Tcopc:

vill då inte hålla på och sätt min hand på något som andra kladdat ner utan att ha möjlighet att tvätta mig efteråt.
slå in kod på en terminal är ett mindre bvekymmer eftersom man använder ett finger men hela handen..hallå!!

Pga för höga bankkostnader så har de stängt tjänsten. Så du behöver inte vara orolig att det skulle bli världsstandard

  • Avstängd
  • 2015-09-08 20:06
Ursprungligen av PaO:

Pga för höga bankkostnader så har de stängt tjänsten. Så du behöver inte vara orolig att det skulle bli världsstandard

konstigt när bankerna är snabba att skyffla dom kostnaderan på handlaran och kunderna.

  • Medlem
  • 2015-09-08 20:15
Ursprungligen av Tcopc:

konstigt när bankerna är snabba att skyffla dom kostnaderan på handlaran och kunderna.

Japp men så skrev de på sin hemsida
https://www.quixter.se/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-08 23:13
Ursprungligen av CekariYH:

Vet du hur kort på't ungefär?

SvD artikeln du länkade till bygger på en artikel i Dagens Industri där det står:

Citat:

I Sverige kommer det dock inte att vara möjligt att läsa av kortens information om man är längre bort än 15 centimeter.

Den artikeln hänvisar i sin tur till en dansk källa som skriver:

Citat:

Teknologien gør det muligt for dit dankort at kommunikere trådløst med en betalingsenhed, hvis kortet er mindre end tre centimeter fra enheden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-08 23:50

Vid praktiska prov skulle jag säga 10-15 mm. Men de vill förstås ha en säkerhetsmarginal.

Ursprungligen av IngoX:

SvD artikeln du länkade till bygger på en artikel i Dagens Industri där det står:
Den artikeln hänvisar i sin tur till en dansk källa som skriver:

Japp, 3 cm och 15 cm och? Vad är det då egentligen i verkligheten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 00:12
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, 3 cm och 15 cm och? Vad är det då egentligen i verkligheten?

Tja, jag tror att @kenjon har gett dig den bästa uppskattning (baserat på egen erfarenhet i inlägget ovan ditt) som någon på detta forum kan ge dig

  • Medlem
  • 2015-09-09 05:12

Det finns saker som är viktigare att tänka på än detta när det kommer till att skydda sig.
Att aldrig använda kort som är kopplade till någon form av konto där du har pengar stående.

Sedan finns det andra fördelar med kreditkort som du "nollar" varje månad för att slippa avgifter. För 15 år sedan satte jag och min fru i system att trycka alla möjliga inköp via samma kreditkort det har gett oss Spotify, hotellnätter, prylar mm iform av bonus. Nu har jag ett kort som ger max 1% tillbaka i rena kontanter. Trycker vi hela familjens inköp så blir det en del pengar som vi får tillbaka. Kreditkort företaget skall "betala" dig för att använda deras kort inte tvärtom. Denna bonus kan man säga betalar bland annat kortavgifter utomlands och andra kortavgifter och indirekt min Spotify Premium

1
Bevaka tråden