Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datahantering i Bilder?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-09-07 20:33

Ingen klockren rubrik, I know...

Min syster ska gå från en iPhone 5s 32GB till en iPhone 6 16GB. Och jag har fått äran att "få allt att funka".
Hon använder kameran mest av allt och har i runda slängar 25GB bilder lagrat i sitt iCloud-bibliotek. Hon har "Optimera iPhone-lagring" aktiverat i inställningarna för Bilder.
Men hur kommer detta att fungera när hon går från 32 till 16GB? I dagsläget har hon runt 5GB ledigt av sina totala 32. Hur blir detta när vi återställer från hennes säkerhetskopia i iCloud? Kommer hennes 6a då att klaga på att det inte kommer gå att återställa eländet, eller låter den bilderna ligga kvar i molnet och hämtar dem endast när man bläddrar i bilder-biblioteket?

Någon som har koll på detta? Jag måste erkänna att jag hade mer intresse för datorer och telefoner för ett par år sedan. Nu vill jag bara att "det ska funka", och därmed så hänger jag inte med på samma sätt när det gäller dessa funktioner.

Inga problem. Eftersom bilderna inte ligger i säkerhetskopian, utan laddas ner från iCloud så kommer det att fungera utmärkt.

Inget som kommer att hjälpa dig troligen men jag råkade ut för något häromdagen som var helt knäppt.

Brorsan köpte en ny 16GB iPhone 6, han hade tidigare en iPhone 5S, ok inga problem att återställa då båda är på 16GB, borde ta några minuter bara.

Problemet var att det inte gick att återställa iPhone 5S-backupen på hans iPhone 6 för att iPhone 6 rapporterar 100MB mindre i kapacitet (12,5GB istället för 12,6GB typ), trots att båda är 16GB. Det var helt kört, trots att säkerhetskopian inte var större än 9GB.

Det blev lite bökigt att lösa..

Förhoppningsvis kommer det fungera bättre för dig i din situation.

  • Medlem
  • 2015-09-07 20:53
Ursprungligen av pmarriott:

Inga problem. Eftersom bilderna inte ligger i säkerhetskopian, utan laddas ner från iCloud så kommer det att fungera utmärkt.

Ok, tackar.
Men vad är det egentligen som iOS lagrar när det gäller Bilder? För trots att hon har allt på iCloud så står det att Bilder använder runt 5GB av hennes minne på iPhonen? Kan detta bli ett problem när det fysiska minnet i telefonen minskar från 32 till 16GB? Eller fixar iCloud biffen?

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar.
Men vad är det egentligen som iOS lagrar när det gäller Bilder? För trots att hon har allt på iCloud så står det att Bilder använder runt 5GB av hennes minne på iPhonen? Kan detta bli ett problem när det fysiska minnet i telefonen minskar från 32 till 16GB? Eller fixar iCloud biffen?

Bilder laddar ner data efter behov och i mån av utrymme. Så det kommer sannolikt att laddas ner mindre bilddata på den nya från början.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar.
Men vad är det egentligen som iOS lagrar när det gäller Bilder? För trots att hon har allt på iCloud så står det att Bilder använder runt 5GB av hennes minne på iPhonen? Kan detta bli ett problem när det fysiska minnet i telefonen minskar från 32 till 16GB? Eller fixar iCloud biffen?

Från https://support.apple.com/sv-se/HT204264

"Om du slår på Optimera [enhetens] lagring hanterar iCloud-bildbibliotek automatiskt storleken på biblioteket på enheten, så att du kan göra det mesta av enhetens lagringsutrymme och få tillgång till ännu fler bilder. Alla bilder och videor lagras i sina högupplösta ursprungsformat i iCloud medan enhetsanpassade versioner behålls på enheten. Du kan hämta originalbilderna och -videorna via Wi-Fi eller mobilnätet när du behöver dem.

Om du slår på Hämta original behåller iCloud-bildbibliotek de ursprungliga bilderna och videorna i full upplösning i iCloud och på enheten. Hämta original är den förvalda inställningen för iOS-enheter som har 5 GB gratis lagringsutrymme samt för alla Mac-datorer."

Det som också händer är att iOS kommer att anpassa vilka bilder i biblioteket på enheten som enbart visas som en lågupplöst förhandsvisningsversion eller inte, beroende på hur mycket utrymme man har, hur gamla bilderna är och/eller när du senast tittade på dem eller redigerade dem. Dvs. äldre bilder kommer att komprimeras innan nyare bilder, men har du mycket utrymme på din enhet kommer fler bilder lagras på enheten i högre upplösning.

  • Medlem
  • 2015-09-08 18:32

En sista grej bara...
Om man vill ha sina bilder från iCloud på en extern hårddisk, en säkerhetskopia alltså? Jag trodde i min enfald att man kunds logga in på iCloud.com, markera bilderna och sedan bara välja en lämplig plats på hårddisken att ladda ner allt till. Men nu kunde man ju inte direkt köra cmd+a och sedan ladda ner, nej nej nej! Man måste markera VARJE bild manuellt, i detta fallet strax över 4 700 gånger sådär...
Finns det något enklare sätt att få ner stora mängder bilder från iCloud till hårddisken?

Ursprungligen av Dalle:

En sista grej bara...
Om man vill ha sina bilder från iCloud på en extern hårddisk, en säkerhetskopia alltså? Jag trodde i min enfald att man kunds logga in på iCloud.com, markera bilderna och sedan bara välja en lämplig plats på hårddisken att ladda ner allt till. Men nu kunde man ju inte direkt köra cmd+a och sedan ladda ner, nej nej nej! Man måste markera VARJE bild manuellt, i detta fallet strax över 4 700 gånger sådär...
Finns det något enklare sätt att få ner stora mängder bilder från iCloud till hårddisken?

Jag skulle starta bilder, logga in på kontot, markera "hämta original till datorn" och sedan vänta.

Men det är kanske fel svar, du har kanske redan ett annat konto kopplat till Bilder på din dator?

Ursprungligen av Dalle:

En sista grej bara...
Om man vill ha sina bilder från iCloud på en extern hårddisk, en säkerhetskopia alltså? Jag trodde i min enfald att man kunds logga in på iCloud.com, markera bilderna och sedan bara välja en lämplig plats på hårddisken att ladda ner allt till. Men nu kunde man ju inte direkt köra cmd+a och sedan ladda ner, nej nej nej! Man måste markera VARJE bild manuellt, i detta fallet strax över 4 700 gånger sådär...
Finns det något enklare sätt att få ner stora mängder bilder från iCloud till hårddisken?

Ska du göra något med dina iCloud-bilder på din dator är det appen Bilder du bör göra det genom. Nu sparas iofs alla raderade bilder i 30 dagar, så att du har en chans att återskapa dem om du raderat någon bild av misstag, men vill du ha en egen backup på dem så bör du låta datorn ladda hem alla original (dvs. inte optimera Mac-lagring i Bilder-appens inställningar), och därefter göra en backup av din dator, vilket är enklast att göra till en extern hårddisk eller nätverksdisk (t.ex. Apples Time Capsule) mha inbyggda Time Machine (i datorns Systeminställningar). Andra alternativ för backup av datorn till externa medier är Carbon Copy Cloner, och till nätet Backblaze eller Crash Plan.

Men, så länge bilderna finns i originalversion på datorn är det alltså enkelt att använda någon form av automatisk backup-tjänst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 00:03
Ursprungligen av Dalle:

Min syster ska gå från en iPhone 5s 32GB till en iPhone 6 16GB. Och jag har fått äran att "få allt att funka".
...
Men hur kommer detta att fungera när hon går från 32 till 16GB? I dagsläget har hon runt 5GB ledigt av sina totala 32.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar.
Men vad är det egentligen som iOS lagrar när det gäller Bilder? För trots att hon har allt på iCloud så står det att Bilder använder runt 5GB av hennes minne på iPhonen? Kan detta bli ett problem när det fysiska minnet i telefonen minskar från 32 till 16GB? Eller fixar iCloud biffen?

Nu är det väl inte bara bilderna och iCloud du behöver ta hänsyn till, särskillt inte med tanke på vad @keptang skrev. Om hon nu har bara 5 GB ledigt och 5GB utgörs av bilder så har hon totalt 22 GB på telefonen även om hon utesluter alla bilder från backupen. Och det blir svårt att få in på 16 GB. Hon (du) bör alltså radera appar och annat innehåll så att det är minst 16 GB ledigt på den nuvarande telefonen och sedan göra en iCloudbackup för att jag skulle våga säga att det kommer gå utan komplikationer.

Till att börja bör ju hon/du se till att ha en mac med appen Bilder synkad mot hennes iCloud-konto och med "Hämta original påslaget, som föreslagits här i tidigare inlägg, så att alla bilder finns på en lokal hårddisk. Har hon ingen egen mac kan du skapa ett eget användarkonto åt henne på din. Sedan kan hon mer tryggt helt utesluta bilderna i backup gentemot iCloud. Samtidigt kan du också göra en extra full säkerhetskopia av telefonen till macen via iTunes, om något annat via iCloud skulle gå fel.

Sedan gäller det att komma ner till minst 16 GB ledigt utrymme. iOS i sig tar ju enligt keptangs siffror cirka 3,5 GB så hon har max 12,5 GB att spela med på den nya iP6:an. Mycket av det nuvarande utrymmet är säkert tillfälliga cachefiler och annat skräp som program sparar. Det är inte troligt att allt det tas med i en iCloud-backup, men svårt att veta exakt, och du har ju fått ansvaret att "få allt att funka"

Du kan gå igenom de största apparna via Inställningar > Allmänt > Användning > Hantera lagring. De flesta appar specar upp vad som är "dokument och data" och det kan samla på sig mycket utrymme där som man egentligen inte använder. Ett exempel är Facebook-appen, för en vän jag hjälpte visade den att den tog upp mer än 4 GB på hans 16 GB telefon. Det var bara att radera appen och ladda ner den igen så frigjorde han 4 GB. Appen i sig är egentligen bara 138 MB, resten var sparad cache eller nåt och allt finns ju ändå på Facebooks servrar. Andra appar som kan dölja mycket är t.ex lokalt sparade spellistor i Spotify, filer i VLC, lokala filer i Dropbox mm, mm. Ibland (som med VLC och Dropbox) kan man frigöra utrymmet inifrån appen, annars funkar det att radera appen och ladda ner igen. Stora appar som vissa spel och iWork-programmen mm kan man ju radera och ladda ner igen först när man väl fått igång den nya telefonen. Kan tyckas omständigt och inte så Apple-enkelt, men om din syster är som min och gett mig ansvar för en sådan här nedbantning så skulle jag inte våga börja operationen förrän jag hade minst 16 GB ledigt på den gamla telefonen. Ta backup via iTunes på den gamla telefonen innan du börjar rensningen och gör dig inte av med den gamla förrän allt funkar i den nya så har du alla möjligheter att backa tillbaks om något strular på vägen. Lycka till och hälsa syrran!

1
Bevaka tråden