Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic och OS X

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-25 14:19

Hej!
Har en gammal Glob som jag har installerat 10.5.8 för ett par år sedan. Installerade samtidigt Classic och skulle nu behöva just det. Men i Startskiva finns inget Classicsystem trots det ligger på hårddisken. Vad kan vara fel?

Vad är det du vill göra egentligen?

Om du vill kunna boota i OS 9, så funkar det bara på de allra första G4-iMacarna (700 och 800 MHz).
Om du vill kunna starta OS 9-program i Classic-läget inifrån OS X, så funkar det inte i 10.5. Då är det max 10.4 som gäller.

Berätta gärna exakt vilken "glob" det handlar om, så blir det lättare att ge konkreta svar kring vilka möjligheter du har.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-25 16:19

Aha, det är en 1 GHZ Glob och 10.5.8 tror jag, 10.5 är det iaf... Det var ju inte bra!

Ursprungligen av 2mac:

...det är en 1 GHZ Glob...

Ok, då kommer det aldrig att dyka upp i "Startskiva". Den datorn kan inte boota i OS 9.

Men om du installerar 10.4.11 i stället, så ska du kunna köra OS 9 via Classic-läget.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 09:21

Kan man nedgradera systemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 09:35

Ja, jag kör 10.4.11 på min.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 09:36

Är det ingen som har gjort en virtuell Classic-miljö? Emulator alltså.

Ursprungligen av 2mac:

Kan man nedgradera systemet?

Det beror på vad du menar med "nedgradera".

Ja - du kan installera 10.4 på den datorn.
Nej - du kan inte installera 10.4 "ovanpå" din nuvarande 10.5, och behålla program, dokument och användare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 10:39

Funkar det inte ens med Flyttassistenten om man installerar på en extern disk? Jag har nog bara uppgraderat....

Senast redigerat 2015-08-26 10:54
Ursprungligen av kenjon:

Funkar det inte ens med Flyttassistenten om man installerar på en extern disk?

Jag tror inte att Flyttassistenten funkar "bakåt" (från nyare till äldre system).

Och även om någon säger att det fungerar, så skulle jag inte lita på att det blir 100% rätt.

Jag tror att man får installera om programmen, och flytta dokument manuellt.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 11:24

Så för att få 10.4 måste jag radera och installera om?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 12:05

Eller installera på en extern disk. Finns för 500-700 kr på bl a ElGiganten.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 12:08

Det borde stått när man installerade 10.5 och valde att även installera Classic...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 12:14

Det gjorde det säkert, men hur mycket läser man när man ska installera? Allt kan inte komma upp på skärmen, utan man får läsa sk release notes. Och att Classic skulle försvinna var ingen överraskning.

Ursprungligen av 2mac:

Det borde stått när man installerade 10.5 och valde att även installera Classic...

Classic finns inte som ett alternativ i 10.5. Det är helt borttaget från 10.5.

Är du helt säker på att det är 10.5 du har installerat?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 12:29

Ja, 10.5.8

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 12:30

Kanske det blivit uppdaterat, kommer inte ihåg.

Ursprungligen av kenjon:

Eller installera på en extern disk. Finns för 500-700 kr på bl a ElGiganten.

Det är kanske inte ett genomförbart alternativ.

Det finns två olika iMac G4 med 1,0 GHz-processor. Vi vet inte vilken av dem det är.

Om det är den äldre av dem, så har den bara USB 1.1, vilket är alldeles för långsamt för att boota från, och jag tror inte ens att det går att boota från USB på den datorn.

Alternativet är då att köpa en Firewire-disk i stället, men det hittar man nog inte för 500 kr på Elgiganten, tyvärr.

Senast redigerat 2015-08-26 12:52
Ursprungligen av 2mac:

Kanske det blivit uppdaterat, kommer inte ihåg.

Ja, du har nog haft 10.4 - med Classic. Och har sedan uppdaterat till 10.5. Och då slutade Classic att fungera.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 12:45

Ja antagligen, vad jobbigt det blev... Behövde ett program i Classicläget.

Som jag nämnde tidigare, så finns det två olika 1,0 GHz-modeller. Berätta gärna exakt vilken av iMac-modellerna det är, så att vi kan ge konkreta tips som faktiskt funkar på din modell.

Är det den här:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...
Eller den här:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-08-26 15:57

17" Ska det vara. För väl radera och börja om...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-03 14:18

Har nu raderat... Startat upp datorn från 10.3 skiva, valt hårddisken och alternativ, där står inte installera OS Classic någonstans här! Ska det väl göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-03 14:55

Jag har för mej att man fick klicka i det under installationen av OSX, under Alternativ/Avancerat eller något.
Har du tittat i Verktygsmappen under Program?

Ursprungligen av 2mac:

...Startat upp datorn från 10.3 skiva, valt hårddisken och alternativ, där står inte installera OS Classic någonstans här! Ska det väl göra?

Nja, det beror på vad det är för skiva du använder.
- Är det original-installationsskivorna som medföljde den datorn?
- Eller är det en s.k. retail-skiva? (dvs en köpt skiva som inte har medföljt någon dator)

Om det är en retail-10.3-skiva så finns där ingen OS 9 (Classic) på den.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-03 17:31

Kan inte hitta originalskivan, så det är en vanlig Panterskiva och där finns ingen Classic... Vilken skiva kan man använda om man nu inte hittar originalskivan?

Då måste du ha en retail-OS9-skiva också. Och installera Classic med hjälp av den efter att du installerat OS X.

Det enklaste hade ju varit om du sparade undan den gamla Classic-systemmappen innan du raderade disken. Då hade du bara kunnat lägga tillbaka den efter att du installerat önskad version av OS X.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-03 20:40

Har en original Classic-skiva men den funkade inte att installera när Pantern var inne... Trodde detta skulle vara enkelt

1
Bevaka tråden