Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp. Plötslig död MacBook pro 15

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kära forum!
Skärmen på min dator blev nyss helt svart. När jag startar om kommer det fram ränder och sedan händer ingenting efter Apple-logon tittat fram. Håller jag inne alt vid start får jag välja vilken HD jag ska starta med och kan välja wi-fi men det tar stopp där också. Det är en MacBook 15 late 2011 så den har några år på nacken men har funkat fint tills idag

Någon som vet vad som kan ha pajat?

Mvh

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-31 22:10

Gissningsvis hårddisken som pajat, har du testat med reset av PRAM?
Hur ser ränderna ut, är det de på bilden du avser?

Har du backup kan du testa att installera om OS X, det brukar fixa till problem.

Strömfel eller grafikkort tippar jag på det är som ställer till det.

Ursprungligen av mattiL:

Gissningsvis hårddisken som pajat, har du testat med reset av PRAM?
Hur ser ränderna ut, är det de på bilden du avser?

Har du backup kan du testa att installera om OS X, det brukar fixa till problem.

Ursprungligen av Perobous:

Strömfel eller grafikkort tippar jag på det är som ställer till det.

Tack för svar! Har testat reset av ppram utan resultat. Verkar inte vara något fel på ssdn för den funkade på en annan dator och den är rätt ny. Så det kanske är något med grafiken eller nåt. Vad hade ni gjort? Kastar man datan och köper en ny?

En SSD kan paja liksom en HDD. Har du startat från dvd-n som följde med? Håll nere C vid omstart med skivan inne. Skapa annars ett bootningsbart USB-minne om du inte har skivan kvar.

Tror inte det är grafikkortet eftersom skärmen fungerar vid uppstart. En 15" MBP från 2011 är på många vis nästan lika rapp som en ny dator vad gäller CPU etc. I synnerhet om du har en quad i7 och ett av de snabbare grafikkorten och jämför med en modern MBP med bara integrerad grafik etc.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-01 17:09

Vanligt fel på Macbook Pro är väl kabel till disken som går sönder, kan det vara det?

Min fastnade på stapel och startade sedan om när jag hade diskkrasch
men har du randig skärm, känns det ju mer som grafikkortet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-01 19:38

Ja, den randiga skärmen talar väl för att det är grafikkortet.

Testa vad som händer om du startar med en extern bildskärm inkopplad.

Din MBP har två grafikkort, ett integrerat Intel 3000 och ett dedikerat AMD-grafikkort. Det är vanligt att det senare ger upp. Då kan man ibland fortsätta använda datorn genom att ställa in så att det grafikkortet aldrig används (med hjälp av programmet gfxCardStatus). Men om det mer osannolika hänt att det bara är det integrerade grafikkortet som gett upp kanske datorn kan starta om du tvingar den att starta med AMD-kortet. Och det gör du genom att koppla in en extern bildskärm.
https://support.apple.com/sv-se/HT202043

Jag antog först att den "randiga skärmen" berodde på moiré från inzoomning på icke-retinaskärm. Men vid närmare titt kan det ju mycket väl vara ett grafikkortsproblem - kolla här och kontakta sedan genast Apple om din modell ingår: http://www.99mac.se/forum/t/312121-apple-star...

  • Medlem
  • 2015-09-02 15:31
Ursprungligen av johan_tanying:

kolla här och kontakta sedan genast Apple om din modell ingår: http://www.99mac.se/forum/t/312121-apple-star...

Direktlänk:
http://www.apple.com/support/macbookpro-video...

Tack för all hjälp! Ska testa ringa Apple och se vad de säger!

Det verkar som det kommer gå på förlängd garanti vilket skulle vara nice.
Hur funkar det tror ni då jag har satt in en hd i cd-läsaren? Ska jag sätta tillbaka cdläsaren innan jag lämnar den till Service? Eller det kanske inte spelar någon roll?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 09:55

Du kan ju kontrollera hårddisken om du håller inne cmd+r vid start och kör en kontroll via skivverktyg.

Får du det härliga ljudet när du trycker igång datorn?
Detta ljudet indikerar allt diagnostiska testerna inte hittat några hårdvarufel.

Ljudet kan dock vara tystat beroende på din volyminställning när du stängde av den.

Har lämnat in den på service, troligtvis går det på garantin

1
Bevaka tråden