Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byter dator - Radera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skänker bort min Mac mini med cinemaskärm till son och barnbarn. Vill radera mail, dokument o d. Vissa praktiska program kan ju vara bra att ha för nästa användare. Frågor

1. Om jag raderar hårddisken med skivverktyg, så försvinner ju allt. Finns då Systemet kvar därefter? Förutsätter att iCloudkontot inte påverkas.
2. Att kasta/radera dokument och vissa program och tömma papperskorgen säkert är ju en tidsödande process. Är det något alternativ?
3. Förslag på annan lösning

Tackar
ÅAS

Skapa en ny användare. Logga in på den nya användaren. Radera din gamla användare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-30 16:44

Men om det finns program köpta via Mac App Store så går de bara att uppdatera när du är inloggad med ditt konto i App Store. Vill du inte ha det så är det bara att skapa ett eget Apple-konto för den nya användaren och ladda ner eller köpa igen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skapa en ny användare. Logga in på den nya användaren. Radera din gamla användare.

Ursprungligen av IngoX:

Men om det finns program köpta via Mac App Store så går de bara att uppdatera när du är inloggad med ditt konto i App Store. Vill du inte ha det så är det bara att skapa ett eget Apple-konto för den nya användaren och ladda ner eller köpa igen.

Tack för tipsen. Har skapat ny användare och papperskorgen tömmer nu ca 75 000 filer som lär ta några timmar. Raderar sedan mig själv som tidigare användare. Bra förklaring om kontot för tidigare inköp på AppStore. Tack för hjälp.

Ursprungligen av aake39:

...papperskorgen tömmer nu ca 75 000 filer som lär ta några timmar...

Varför omvägen via papperskorgen? Alla dokument försvinner ju ändå, när du raderar användaren.

Enda anledningen skulle vara om du har placerat dokumenten på annan plats, utanför användarens hemkatalog.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför omvägen via papperskorgen? Alla dokument försvinner ju ändå, när du raderar användaren.

Enda anledningen skulle vara om du har placerat dokumenten på annan plats, utanför användarens hemkatalog.

Aha. Insåg nu att allt fastnat och tar nu bort tidigare användare.Tack

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför omvägen via papperskorgen? Alla dokument försvinner ju ändå, när du raderar användaren.

Enda anledningen skulle vara om du har placerat dokumenten på annan plats, utanför användarens hemkatalog.

Tack för goda råd. I dag har jag en "helt ny" mac ren från allt gammalt. Ny användare - Perfekt.

1
Bevaka tråden