Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appen podcast stjäl minne

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-08-28 22:08

Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka uppmärksammat att podcastappen tar upp mycket minne trots att jag inte har några nedladdade avsnitt utan streamar allt. För att vara helt säker på att jag inte har något liggandes så har jag nu slutat prenumerera på varenda podd jag tidigare haft i "mina podcaster". Trots detta ser jag om jag går in på inställningar -> allmänt -> användning -> hantera lagring -> podcaster, att dokument och data tar upp 882 MB. Jag kan köpa att appen cashar en del när man lyssnar, men går inte detta att få bort? Telefonen är en 4S med senaste uppdateringen. Skulle helst vilja slippa att göra en återställning. Om någon är sugen så kolla gärna hur det ser ut på er enhet. Kanske är det ett problem för fler.

Jag har upplevt liknande problematik med Spotify tidigare, men då har jag löst problemet genom att radera appen och installera den på nytt. Denna lösning funkar ju dessvärre inte med podcaster då appen inte går att ta bort.

Tack på förhand!

Appen laddar väl ner podcasts när du streamar så det tar upp plats på det sättet?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-08-28 22:20

Ja precis, men om jag nu tagit bort alla podcasts så som jag beskrev så känns det lite som en bugg att appen fortfarande låser upp nästan 1GB utrymme.

vad kör du för iOS version?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-08-28 23:26

iOS 8.4.1, dvs senaste.

Har du aktiverat "radera spelade avsnitt"?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-08-29 11:46

Ja, det är aktiverat!

Och det tar en stund innan avsnitten tas bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-29 12:43
Ursprungligen av joppsa:

Ja precis, men om jag nu tagit bort alla podcasts så som jag beskrev så känns det lite som en bugg att appen fortfarande låser upp nästan 1GB utrymme.

Fler som råkar ut för detta med större mängd "dokument och data" som inte går att radera efter att alla podcaster är raderade. Ex:
https://discussions.apple.com/thread/7077131
http://apple.stackexchange.com/questions/1599...

Eftersom lösningen att radera och återinstallera appen inte funkar i detta fallet är det nog tyvärr bara en återställning av telefonen som löser problemet. Inte bra.

Jag funderar på om det är bättre att sedan läsa in backup från iCloud (istället för en full säkerhetskopia via iTunes). När jag kollar vad som säkerhetskopieras via iCloud finns inte dokument och data från Podcaster med. Men det kanske går att utesluta dem vid säkerhetskopia mot iTunes också, länge sedan jag pillade med inställningarna där.

Sedan väntar kanske en uppdatering till iOS 9 för dig inom närmaste veckorna, den operationen kanske frigör det låsta utrymmet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-08-29 14:39

Det var länge sedan jag övergav Podcast-appen för att den inte gick att styra som man ville. Jag använder nu Instacast där jag hanterar raderingen av avsnitt helt manuellt. Den appen är inte superbra den heller men mycket bättre än Podcast-appen.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-08-29 18:09

Tack för svaren jag fått! Länkarna som IngoX postade beskriver precis mitt problem.
Jag väntar ut iOS 9 och hoppas på en lösning där. Annars är det nyinstallation som verkar gälla.
Det är ju den här typen av problem man vill slippa som användare av Apple-produkter. Men, även solen har sina fläckar.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-09-17 07:23

Här kommer en liten statusuppdatering;

I iOS 9 kvarstår problemen. Nu blir det återställning av telefonen.

Jag hade över 580 MB bundet i Podcastens "dokument och data" (iOS 9.0.2) Man kan ta bort det genom att installera om appen.
Radera appen genom att gå in i
> Inställningar
> Begränsningar
> Skrolla ned till Podcaster och avaktivera
Appen avinstalleras.

Själv gjorde jag en synkronisering innan jag återaktiverade appen, men det är ev inte nödvändigt.

//Mia

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2015-10-30 08:35
Ursprungligen av miaapple:

Jag hade över 580 MB bundet i Podcastens "dokument och data" (iOS 9.0.2) Man kan ta bort det genom att installera om appen.
Radera appen genom att gå in i
> Inställningar
> Begränsningar
> Skrolla ned till Podcaster och avaktivera
Appen avinstalleras.

Själv gjorde jag en synkronisering innan jag återaktiverade appen, men det är ev inte nödvändigt.

//Mia

Snygg lösning på problemet! Jag ska lägga detta på minnet ifall jag får liknande problem i framtiden. Appen håller sig nu runt 150MB vilket jag tycker är helt acceptabelt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-30 09:38
Ursprungligen av miaapple:

Jag hade över 580 MB bundet i Podcastens "dokument och data" (iOS 9.0.2) Man kan ta bort det genom att installera om appen.
Radera appen genom att gå in i
> Inställningar
> Begränsningar
> Skrolla ned till Podcaster och avaktivera
Appen avinstalleras.

Själv gjorde jag en synkronisering innan jag återaktiverade appen, men det är ev inte nödvändigt.

//Mia

Nej det är inte korrekt. Varken appen eller dess data raderas. Det enda som åstadkoms är att appen döljs och att den inte går att köra. När man tar bort begränsningen så hittar man prenumererade och via iTunes lagrade avsnitt precis som innan man slog på begränsningen. Dock dyker inte appikonen upp i samma mapp som den ursprungligen låg i.
F.ö. finner man Begränsningar under Allmänt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-30 23:08
Ursprungligen av reboot81:

Nej det är inte korrekt. Varken appen eller dess data raderas.

Instämmer, både inställningar och sparade avsnitt finns kvar efter avaktivering/återaktivering, det motsvarar inte en avinstallation.

Men kanske fungerar manövern ändå, som den gjorde för @miaapple, och gissningsvis är det kanske just en synkronisering innan man återaktiverar appen som är nyckeln? Någon annan får testa, själv har jag inget problem med data associerat till podcastappen som inte går att radera.

Satans Podcasterapp!

Jag har 7,2GB data i Podcasters som enligt appen består av "Dokument & Data". Hur tusan får man bort detta och vad är det för nåt?
Jag kan inte få bort detta genom tricket nedan!

Det enda jag har nedladdat är 170 MB, viss skillnad...

Ursprungligen av miaapple:

Jag hade över 580 MB bundet i Podcastens "dokument och data" (iOS 9.0.2) Man kan ta bort det genom att installera om appen.
Radera appen genom att gå in i
> Inställningar
> Begränsningar
> Skrolla ned till Podcaster och avaktivera
Appen avinstalleras.

Själv gjorde jag en synkronisering innan jag återaktiverade appen, men det är ev inte nödvändigt.

//Mia

  • Avstängd
  • 2016-05-17 06:29
Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har 7,2GB data i Podcasters som enligt appen består av "Dokument & Data". Hur tusan får man bort detta och vad är det för nåt?
Jag kan inte få bort detta genom tricket nedan!

Det enda jag har nedladdat är 170 MB, viss skillnad...

Som du kanske läste är det där tricket helt meningslöst.
Rätta sättet är att avinstallera appen och sen installera om den.
Vilka podcast du prenumererar på sparas i iCloud så det återskapas när du installerar den igen.

Ursprungligen av Hffre:

Som du kanske läste är det där tricket helt meningslöst.
Rätta sättet är att avinstallera appen och sen installera om den.
Vilka podcast du prenumererar på sparas i iCloud så det återskapas när du installerar den igen.

Har du inte läst trådstarten? Problemet är ju att appen Podcaster inte går att ta bort för att bli av med dess data eftersom den ingår i iOS.

  • Avstängd
  • 2016-05-17 13:34
Ursprungligen av Sir N.:

Har du inte läst trådstarten? Problemet är ju att appen Podcaster inte går att ta bort för att bli av med dess data eftersom den ingår i iOS.

Oops Länge sen jag använde Podcast och senast jag gjorde det gick den att avinstallera.

Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har 7,2GB data i Podcasters som enligt appen består av "Dokument & Data". Hur tusan får man bort detta och vad är det för nåt?
Jag kan inte få bort detta genom tricket nedan!

Det enda jag har nedladdat är 170 MB, viss skillnad...

Har idag pratat med Apple support och de hade absolut ingen som helst aning vad som tar upp plats, eller hur man tar bort detta. Tack för kaffet!

Ska prova att ominstallera hela telefonen nån dag när jag orkar så får vi väl se vad som händer.

Kollade nu i min iPhone: 1 podcastavsnitt på 49,3 MB, Dokument och data 3,8 GB. Wtf?

Ursprungligen av kjellebelle:

Har idag pratat med Apple support och de hade absolut ingen som helst aning vad som tar upp plats, eller hur man tar bort detta. Tack för kaffet!

Ska prova att ominstallera hela telefonen nån dag när jag orkar så får vi väl se vad som händer.

Dags att ta upp denna tråden igen eftersom jag idag ÄNTLIGEN kom till en lösning!
Efter att igen ha varit i kontakt med supporten via en en timmes lång chatsession så kom till sist lösningen (dock ingen förklaring):

1. Började med att prova att återställa inställningarna i telefonen - ingen skillnad!
2. Kopplade ihop telefonen med iTunes på datorn - Då fanns det plötsligt hur mycket ledigt utrymme som helst, alltså som det visades i datorn!
3. Provade igen att återställa inställningarna - ingen effekt, noll minne kvar när jag kollade i telefonen.
4. Anslöt iTunes igen, gjorde en fullständig reset av telefonen och installerade om allt igen från senaste iCloudkopian - Efter en ohyggligt lång tid så fanns det plötsligt synligt minne i telefonen igen! Vid kontroll av Podcasters minne så tar nu dokument och data bara upp 60MB! Viss skillnad mot 14GB som som det var när jag påbörjade ovanstående!

Ursprungligen av kjellebelle:

Dags att ta upp denna tråden igen eftersom jag idag ÄNTLIGEN kom till en lösning!
Efter att igen ha varit i kontakt med supporten via en en timmes lång chatsession så kom till sist lösningen (dock ingen förklaring):

1. Började med att prova att återställa inställningarna i telefonen - ingen skillnad!
2. Kopplade ihop telefonen med iTunes på datorn - Då fanns det plötsligt hur mycket ledigt utrymme som helst, alltså som det visades i datorn!
3. Provade igen att återställa inställningarna - ingen effekt, noll minne kvar när jag kollade i telefonen.
4. Anslöt iTunes igen, gjorde en fullständig reset av telefonen och installerade om allt igen från senaste iCloudkopian - Efter en ohyggligt lång tid så fanns det plötsligt synligt minne i telefonen igen! Vid kontroll av Podcasters minne så tar nu dokument och data bara upp 60MB! Viss skillnad mot 14GB som som det var när jag påbörjade ovanstående!

Smidigt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-07-21 22:50
Ursprungligen av kjellebelle:

Dags att ta upp denna tråden igen eftersom jag idag ÄNTLIGEN kom till en lösning!
Efter att igen ha varit i kontakt med supporten via en en timmes lång chatsession så kom till sist lösningen (dock ingen förklaring):

1. Började med att prova att återställa inställningarna i telefonen - ingen skillnad!
2. Kopplade ihop telefonen med iTunes på datorn - Då fanns det plötsligt hur mycket ledigt utrymme som helst, alltså som det visades i datorn!
3. Provade igen att återställa inställningarna - ingen effekt, noll minne kvar när jag kollade i telefonen.
4. Anslöt iTunes igen, gjorde en fullständig reset av telefonen och installerade om allt igen från senaste iCloudkopian - Efter en ohyggligt lång tid så fanns det plötsligt synligt minne i telefonen igen! Vid kontroll av Podcasters minne så tar nu dokument och data bara upp 60MB! Viss skillnad mot 14GB som som det var när jag påbörjade ovanstående!

Bra att du löste utrymmesproblemet. Men hur får vi veta vad som var problemet? Det behöver ju inte vara Podcast, av din beskrivning att döma.

Ursprungligen av filuren:

Bra att du löste utrymmesproblemet. Men hur får vi veta vad som var problemet? Det behöver ju inte vara Podcast, av din beskrivning att döma.

Ja, säg det... Det kanske löser sig med iOS10?!?

1
Bevaka tråden