Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i "Bilder" till Photoshop.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I gamla iPhoto gick det att ställa in så att man enkelt kunde öppna en bild i Photoshop genom att dubbelklicka på den för att redigera, och sedan när man sparade hamnade bilden automatiskt tillbaka i iPhoto.

Detta går tyvärr inte i Yosemites ”Bilder”, utan där måste man krångla och exportera bilden till en mapp någonstans och sedan öppna den på nytt i Photoshop, och när man har redigerat och spara den, måste man leta rätt på bildfilen och kopiera över den manuellt till ”Bilder” igen. Krångligt som sagt.

Eller? Någon som vet om jag har missat nåt?
Jag har en iMac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 14:19

Nej, det går inte att redigera via externt program i Bilder. Troligtvis kommer inte heller funktionen läggas till på det sätt den fanns förut i iPhoto, däremot kan vi nog förvänta oss att det kommer gå att redigera bilder i tredjepartstillägg till Bilder. Funktionen blir i princip samma. Tekniken med "extensions" är samma som används på olika sätt i iOS.
Photo Extensions Coming to OS X El Capitan

Ursprungligen av IngoX:

Nej, det går inte att redigera via externt program i Bilder. Troligtvis kommer inte heller funktionen läggas till på det sätt den fanns förut i iPhoto, däremot kan vi nog förvänta oss att det kommer gå att redigera bilder i tredjepartstillägg till Bilder. Funktionen blir i princip samma. Tekniken med "extensions" är samma som används på olika sätt i iOS.
Photo Extensions Coming to OS X El Capitan

Konstigt att det inte finns nu så man kan testa det samtidigt som betan?

Särskilt krångligt är det väl inte med Bilder, även om än inte lika enkelt som i iPhoto.
Jag har en länk på skrivbordet till en map på min DAS dit jag drar "alla" bilder från Bilder jag tänker jobba med, editerar dom i Photoshop och sparar (över dom i mappen) och sedan drar tillbaka dom till Bilder och slutligen raderar dom från mappen. Ca 2-3 sekunder långsammare än via iPhoto. Har då originalen + de editerade i Bilder.

Nej din lösning var inte krånglig CekariYH. Anade att jag missat nåt.
Tack för tipset!
Ps
Vad är en DAS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-27 10:54
Ursprungligen av CekariYH:

Särskilt krångligt är det väl inte med Bilder, även om än inte lika enkelt som i iPhoto.
Jag har en länk på skrivbordet till en map på min DAS dit jag drar "alla" bilder från Bilder jag tänker jobba med, editerar dom i Photoshop och sparar (över dom i mappen) och sedan drar tillbaka dom till Bilder och slutligen raderar dom från mappen. Ca 2-3 sekunder långsammare än via iPhoto. Har då originalen + de editerade i Bilder.

Nu använder jag inte "Bilder" mycket själv, men...

Jag har en bild i "Bilder", "gillar" den, lägger in lite kommentarer och några nyckelord så jag enkelt kan söka efter den. Lägger in bilden i två album jag har.

Lite senare vill jag retuschera lite i Photoshop, så jag gör som det beskrivs ovan. Men då jag lägger tillbaka bilden i "Bilder" blir det väl en helt ny bild? Som inte har nyckelorden. Som inte kommer in i rätt album. Etc.

När iPhoto hade extern redigerare fungerade allt detta. Plus att man kunde "återgå till original" på bilden för att återställa det man gjort, inklusive extern redigering.

Nä, jag tycker "Bilder" är bra mycket sämre än iPhoto i detta avseende. Eller har jag missat något?

Ursprungligen av pesc:

Nu använder jag inte "Bilder" mycket själv, men...

Jag har en bild i "Bilder", "gillar" den, lägger in lite kommentarer och några nyckelord så jag enkelt kan söka efter den. Lägger in bilden i två album jag har.

Lite senare vill jag retuschera lite i Photoshop, så jag gör som det beskrivs ovan. Men då jag lägger tillbaka bilden i "Bilder" blir det väl en helt ny bild? Som inte har nyckelorden. Som inte kommer in i rätt album. Etc.

När iPhoto hade extern redigerare fungerade allt detta. Plus att man kunde "återgå till original" på bilden för att återställa det man gjort, inklusive extern redigering.

Nä, jag tycker "Bilder" är bra mycket sämre än iPhoto i detta avseende. Eller har jag missat något?

Jag tror inte att du har missat något. Jag är däremot övertygad om att det snart kommer till Bilder också.

Ursprungligen av svenborje:

Vad är en DAS?

En extern hårddisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-attached...

Ursprungligen av svenborje:

Nej din lösning var inte krånglig CekariYH. Anade att jag missat nåt.
Tack för tipset!
Ps
Vad är en DAS?

En DAS är en extern låda med flera hårdiskar som uppför sig som om det vore bara en hårddisk enkelt förklarat.

Ursprungligen av pesc:

Nu använder jag inte "Bilder" mycket själv, men...

Jag har en bild i "Bilder", "gillar" den, lägger in lite kommentarer och några nyckelord så jag enkelt kan söka efter den. Lägger in bilden i två album jag har.

Lite senare vill jag retuschera lite i Photoshop, så jag gör som det beskrivs ovan. Men då jag lägger tillbaka bilden i "Bilder" blir det väl en helt ny bild? Som inte har nyckelorden. Som inte kommer in i rätt album. Etc.

När iPhoto hade extern redigerare fungerade allt detta. Plus att man kunde "återgå till original" på bilden för att återställa det man gjort, inklusive extern redigering.

Nä, jag tycker "Bilder" är bra mycket sämre än iPhoto i detta avseende. Eller har jag missat något?

Om man nu vill använda Bilder som en total-lösning för sina foton etc bör man nog editera bilderna externt innan man katalogiserat och taggar dom, för som sagt dessa data följer inte med fram och tillbaka. Tänkte inte på detta då jag jag inte använder varken kataloger eller taggar i Bilder förutom det Bilder skapar själv, däremot har jag en Map/Album/Katalog för just extern-editerade, dit jag drar bilderna när dom ska tillbaka till Bilder och även en del egna om dom ska användas i tex FB etc.
Annars använder jag Flicker till alla mina bilder, även dom på Bilder som automatiskt hamna på Flickr i ett för allmänheten dolt album från vilken jag lägger editerade (och ev. andra) bilder i allmänna album med taggar etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-27 12:33
Ursprungligen av svenborje:

Ps
Vad är en DAS?

Direct Attached Storage. T ex via USB, TB, FW, etc.

Till skillnad från NAS, Network Attached Storage.

Ursprungligen av CekariYH:

En DAS är en extern låda med flera hårdiskar...

Nej, det behöver inte vara flera diskar. Begreppen NAS och DAS säger ingenting om antalet diskar, utan talar egentligen bara om hur lagringen är ansluten till datorn.

Så, om man köper en vanlig USB-disk så är det en DAS?

Ja.

Ok, så har jag aldrig tänkt utan just att det är någon form av raid-system som antingen är DAS dvs direkt eller NAS via nätverket.

1
Bevaka tråden