Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa fil från Time Machine går ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 12:04

Jag har en MBPr mid-2014 med Yosemite 10.10.2.
Kör Time Machine mot en USB-hårddisk där jag även lagrar filer manuellt och dom fungerar att komma åt.

Vill nu återställa en fil från backupen 11 augusti och har kopplat in disken, den dyker upp på skrivbordet och jag kan också öppna filerna jag lagt dit manuellt.

Men:
+ inget händer när jag klickar på datumet
+ pilarna ovan/under "idag(nu)" reagerar inte för klick
+ det händer inget när jag klickar på fönster som ligger längre bak.

Är det en bugg? Har jag gjort något fel?

Senast redigerat 2015-08-26 13:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 12:13

Jag TROR att du bara kan välja de tjocka strecken på högersidan. På datumen för de tunna strecken har inte TM gjort någon backup. Men jag kan vara ute och cykla här....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 12:15
Ursprungligen av RobertK:

Vill nu återställa en fil från backupen 11 augusti och har kopplat in disken, den dyker upp på skrivbordet och jag kan också öppna filerna jag lagt dit manuellt.

Men:
+ inget händer när jag klickar på datumet
+ pilarna ovan/under "idag(nu)" reagerar inte för klick
+ det händer inget när jag klickar på fönster som ligger längre bak.

Är det en bugg? Har jag gjort något fel?

Kan det vara för att den mapp du just nu har markerad (fler lgh) inte finns i backupen från 11 aug? Pröva att ställa dig på en mapp högre upp i herarkin och sedan bläddra bakåt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 12:17
Ursprungligen av kenjon:

Jag TROR att du bara kan välja de tjocka strecken på högersidan. På datumen för de tunna strecken har inte TM gjort någon backup. Men jag kan vara ute och cykla här....

Ja du cyklar Strecken blir tjockare ju närmre man kommer dem med musen (utom strecken som markerar månader), ungefär som ikoner som förstoras i docken...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 12:17
Ursprungligen av kenjon:

Jag TROR att du bara kan välja de tjocka strecken på högersidan. På datumen för de tunna strecken har inte TM gjort någon backup. Men jag kan vara ute och cykla här....

Kollade på min. Jag kan trycka på överkanten av den långa raddan av fönster som syns. På de tjocka strecken, eller på upp- eller nerpilarna som finns till höger om fönstren. På de smala streckens datum är ingen backup gjord. De representerar en slags gränslinje för ny månad.
Och det går att lägga tillbaka från backupen.
OS X 10.10.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 12:34
Ursprungligen av IngoX:

Kan det vara för att den mapp du just nu har markerad (fler lgh) inte finns i backupen från 11 aug? Pröva att ställa dig på en mapp högre upp i herarkin och sedan bläddra bakåt.

Du hade rätt.
Funkar alltså när jag t.ex. öppnar skrivbordet i en mapp istället.

Det jag letar efter är en fil som då låg i papperskorgen, men den lyckas jag inte komma åt i time machine, går det?

Ursprungligen av RobertK:

Jag har en MBPr mid-2014 med Yosemite 10.10.2.

Ursäkta att det blir lite offtopic, men jag blir alltid lite nyfiken när jag ser sånt här...

Varför kör du 10.10.2? Finns det någon anledning till att inte hålla datorn uppdaterad? Aktuell version just nu är 10.10.5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 12:51
Ursprungligen av RobertK:

Du hade rätt.
Funkar alltså när jag t.ex. öppnar skrivbordet i en mapp istället.

Det jag letar efter är en fil som då låg i papperskorgen, men den lyckas jag inte komma åt i time machine, går det?

Nej, Time Machine gör ingen backup av papperskorgen. Tanken är ju att man får gå tillbaks i backupen och hämta filen där den låg innan man la den i papperskorgen. (ingen fil föds någonsin i papperskorgen) I ditt fall är kanske problemet att du inte anslutit din backup-disk så ofta under sommaren... Filen kanske har både hunnit skapas och läggas i papperskorgen innan du tog backup?

Det finns en lösning på detta på bärbara macar och det är att Time Machine i sin grundkonfiguration gör kontinuerliga backuper på den interna hårddisken som sedan "tankas över" till den riktiga backupdisken när den väl ansluts. Men det är en funktion många stänger av för att spara utrymme på den interna hårddisken. Det gäller att tänka till om man vill ha en heltäckande säkerhetskopiering, särskillt om man har en bärbar dator!

Tillägg: Funktionen heter local snapshot, och den stänger av sig själv om utrymmet på disken håller på att ta slut
Om lokala ögonblicksbilder i Time Machine

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 13:22

Svar på varför version 10.10.2
Det är sista versionen innan Bilder ersatte iPhoto. Jag är inte säker än på att jag är nöjd med hur iPhotos händelser presenteras i Bilder. Skulle vilja prova själv först hur en migrering blir användarmässigt innan jag byter till Bilder.
Egentligen "ska" det fungera att fortsätta med iPhoto, har läst om olika metoder för detta (ladda ner på nytt från App Store osv). MEN jag testade uppdatera OS X på min gamla MBP som jag hade kvar:
- iPhoto slutade fungera helt
- iPhoto gick inte att ladda ner från App Store, den skyllde på något versionsfel.
Så jag litar INTE på att kunna använda iPhoto när jag väl uppdaterat OS X.

Svar på Papperskorgsproblemet
Ja, filen hade jag laddat ner och sen samma dag kastat eftersom jag inte trodde jag behövde den.
Stämmer att jag bara kör TM sällan, cirka 2-4 ggr/månad, oftast efter att jag jobbat med bilder/video. (viktiga vanliga dokument ligger ändå i dropbox)
Local snapshot låter ju intressant! Har 390 av 500 GB använt på min dator så det finns lite marginal. Antar att snapshoten blir 0 GB igen så fort man kört TM?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-28 01:25
Ursprungligen av RobertK:

Stämmer att jag bara kör TM sällan, cirka 2-4 ggr/månad, oftast efter att jag jobbat med bilder/video. (viktiga vanliga dokument ligger ändå i dropbox)

Tänk på att Dropbox inte är en fullvärdig backuplösning. Om du får fel på en fil i din dropboxmapp på hårddisken så synkas det felet direkt till filen som ligger på dropbox server! Visserligen har dropbox viss versionshantering, raderade filer sparas i en månad eller nåt? Men du borde försöka ansluta TM-disken oftare!

Ursprungligen av RobertK:

Local snapshot låter ju intressant! Har 390 av 500 GB använt på min dator så det finns lite marginal. Antar att snapshoten blir 0 GB igen så fort man kört TM?

Nej, de lokala ögonblicksbilderna ligger faktiskt kvar så länge utrymmet tillåter, de kopieras över när TM-disken ansluts. Och hur mycket plats de tar syns inte i Finders inforutor, däremot under fliken Lagring i "Om den här datorn". Ett sätt att radera dem med en gång manuellt är att stänga av och sätta på funktionen via ett terminalkommando. Men det finns egentligen få anledningar att göra det, de kommer raderas när du behöver utrymmet. Ett skäl skulle kunna vara om du vill partitionera din disk eller göra en skivavbild av ditt grundsystem.
Läs mer här: http://www.howtogeek.com/212207/how-to-free-u...

1
Bevaka tråden