Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rit-app för PDF'er

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-08-26 12:18

Finns där någon bra app för att rita på en karta i PDF-format? Och gratis är alltid gott ju.
Mac OS 10.10.5

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 12:35

Närmaste app: Förhandsvisning (Preview). Välj Innehåll > Visa markningsverktygsfältet så kan du på en pdf dra linjer, rita på frihand mm.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-08-26 13:00

Behöver snygga (färg)fyllda cirklar att markera platser med. Dessa får jag knappast med Förhandsvisning väl...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-26 13:04
Ursprungligen av Le:

Behöver snygga (färg)fyllda cirklar att markera platser med. Dessa får jag knappast med Förhandsvisning väl...?

Du ska lägga en bana för orientering? Berätta gärna mer om din tillämpning så kan forumet ge dig [bättre] förslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 13:12
Ursprungligen av Le:

Behöver snygga (färg)fyllda cirklar att markera platser med. Dessa får jag knappast med Förhandsvisning väl...?

Förhandsvisning kan göra cirklar i alla möjliga färger, fyllda med annan snygg färg eller helt utan fyllning
En enkel app jag använde tidigare var Skitch, numera tycker jag förhandsvisning oftast fyller behovet. Men det finns många appar som kan rita på pdf:er, behöver du mer kraftfulla verktyg?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-08-26 13:14

Ska markera punkter på en karta, gärna som små cirklar/kvadrater och helst med numrering i.
Inget mer komplicerat än så.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-08-26 13:30

Sedan 'verktygslådan' öppnats ser jag ju äntligen alla möjligheter som Förhandsvisning erbjuder.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-26 15:09
Ursprungligen av Le:

Sedan 'verktygslådan' öppnats ser jag ju äntligen alla möjligheter som Förhandsvisning erbjuder.
Tack för hjälpen!

Bra! Du kan också använda Pages om du har tillgång till och gillar den appen. Dra in en pdf-fil, justera storleken, rita diverse symboler på, dra in foton, redigera lite större textstycken. Kan bli en väldigt fin skattkarta, eller vad du vill göra

Har ibland problem med Förhandsvisning och PDF, När man ritar mycke och sedan sparar som PDF och senare öppnar igen har all man la till förflyttat sig och en del även utanför marginalerna så dessa blir oåtkomliga, så numer sparar jag som bildfil istället.
En annan sak är att dessa tillägg i en PDF bara syns på Applegrejor, men inte i tex Windows.

1
Bevaka tråden