Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ansluta med fjärrhanterare innan inloggad lokalt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder mig utav remote desktop för att ansluta till min mac mini där jag har aktiverat fjärrhanterare i inställningar för delning.

Om jag startar om min mac mini så kan jag inte ansluta till den med remote desktop (eller någon annan mjukvara) förrän jag loggat in lokalt på min användare först.

Hur löser jag detta? har jag missat någon inställning? Eller är det något fel på tjänsten fjärrhanterare som jag kan åtgärda?

Edit: här kan ni se inställningarna jag har på fjärrhanteraren.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-23 16:51

Fungerar för mig, kan inte minnas att jag gjort något särskilt för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-23 20:16

Har du minin krypterad med FileVault? Då måste ju disken avkrypteras med lösenord innan OS X kan startas.

Det finns sätt att komma runt det:
https://support.apple.com/sv-se/HT202918

Ursprungligen av IngoX:

Har du minin krypterad med FileVault? Då måste ju disken avkrypteras med lösenord innan OS X kan startas.

Det finns sätt att komma runt det:
https://support.apple.com/sv-se/HT202918

Ja, filevault är aktiverat. men när jag startar upp min mini så fyller jag bara i mitt inloggningslösenord som vanligt.
Så remote desktop borde ju kunna ansluta innan detta lösenord är angivet så att jag kan fylla i lösenordet genom remote desktop istället,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-23 21:03

Med FileVault startar inte datorn "som vanligt". Den inloggningsruta du ser är bara en efterhärmning av den vanliga. När disken är krypterad får du upp inloggningsrutan innan disken är avkrypterad, och därmed innan operativsystemet över huvud taget har börjat läsas in. Du kan inte fjärrinlogga på en dator som inte har läst in OS!

Du får antingen stänga av FileVault, eller vid fjärr-omstart använda "autentiserad omstart" med kommando i terminalen, se länken i mitt förra inlägg

Ursprungligen av IngoX:

Med FileVault startar inte datorn "som vanligt". Den inloggningsruta du ser är bara en efterhärmning av den vanliga. När disken är krypterad får du upp inloggningsrutan innan disken är avkrypterad, och därmed innan operativsystemet över huvud taget har börjat läsas in. Du kan inte fjärrinlogga på en dator som inte har läst in OS!

Du får antingen stänga av FileVault, eller vid fjärr-omstart använda "autentiserad omstart" med kommando i terminalen, se länken i mitt förra inlägg

Ok, tack.
Får stänga av filevault då. Enda gången jag behöver logga in fjärrstyrt är om minin har stängt av sig vid ett strömavbrott eller liknande.

1
Bevaka tråden