Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud och Bilder och det där

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har extra utrymme på iCloud drive och alla mina bilder sparas också där. Men varje gång jag rensar bilder i telefonen (iphone 6) så står det under bilden "bilden kommer att raderas från icloudbiblioteket på alla dina enheter" Det är lätt ångestskapande och inte särskilt tydligt.

Kommer bilden att försvinna från driven då också? Nu verkar det ju inte som den gör det, men å andra sidan laddas ju inte alla bilder över dit heller automatiskt (står alltid att nåt behöver överföras, och när jag ansluter med sladd till datorn, vet den precis vilka som ska överföras, när det är gjort står det ändå kvar att i telefonen att dom behöver överföras, knepigt, men vem sa att det skulle vara lätt?) . Så ändringar kan ju släpa.

Så vad avses med "bilden kommer att raderas från icloudbiblioteket på alla dina enheter" och blir bilden kvar någon annanstans?

ICloud bildbibliotek och iCloud drive är två helt skilda saker och dom har ingen relation med varandra förutom att dom delar utrymme med varandra.
Så tar du bort en bild i ICloud drive försvinner den inte från iCloud Bildbiblioteket och vice versa.

http://www.apple.com/se/icloud/

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Ursprungligen av Megolon:

ICloud bildbibliotek och iCloud drive är två helt skilda saker och dom har ingen relation med varandra förutom att dom delar utrymme med varandra.
Så tar du bort en bild i ICloud drive försvinner den inte från iCloud Bildbiblioteket och vice versa.

http://www.apple.com/se/icloud/

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Och när jag kollar på bilderna i telefonen, är det då driven eller biblioteket jag tittar i?

Ursprungligen av tbe009:

Och när jag kollar på bilderna i telefonen, är det då driven eller biblioteket jag tittar i?

Du kan inte se dom bilder du har i iCloud drive med din telefon utan det är iCloud Bildbiblioteket.

Ursprungligen av Megolon:

Du kan inte se dom bilder du har i iCloud drive med din telefon utan det är iCloud Bildbiblioteket.

Och bilderna jag ser i Bilder på datorn, det är Bildbiblioteket och inte driven?

Ursprungligen av tbe009:

Och bilderna jag ser i Bilder på datorn, det är Bildbiblioteket och inte driven?

Det är dina bilder som du har lokalt lagrat på din hårddisk..

Har du ens slagit på iCloud Bildbibliotek på din telefon och dator?
https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Ursprungligen av Megolon:

Det är dina bilder som du har lokalt lagrat på din hårddisk..

Har du ens slagit på iCloud Bildbibliotek på din telefon och dator?
https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Jodå. Det har jag. Men det är ju samma bilder nästan överallt, och ibland lite oklart vilka effekter det när man plockar bort bilder lite här och där, på datorn ( i Bilder), på iCloud.com och i telefonen. Sedan står lite då och då att det finns bilder som inte är överförda, trots att alla förutsättningar finns. Dom bilderna vill man ju inte ta bort. Och för oss "amatörer" som kanske "inte ens slagit på iCloud Bildbibliotek på din telefon och dator?" känns inte alltid gränsen mellan drive och bibliotek glasklar.

Men jag tackar för vägledningen och går vidare.

Ursprungligen av tbe009:

Jodå. Det har jag. Men det är ju samma bilder nästan överallt, och ibland lite oklart vilka effekter det när man plockar bort bilder lite här och där, på datorn ( i Bilder), på iCloud.com och i telefonen. Sedan står lite då och då att det finns bilder som inte är överförda, trots att alla förutsättningar finns. Dom bilderna vill man ju inte ta bort. Och för oss "amatörer" som kanske "inte ens slagit på iCloud Bildbibliotek på din telefon och dator?" känns inte alltid gränsen mellan drive och bibliotek glasklar.

Men jag tackar för vägledningen och går vidare.

Ja jag håller med om att gränsen mellan iCloud,iCloud Drive och iCloud Bildbibliotek inte är kristallklar om man inte varit i på Apple´s hemsida och läst på.

Har du iCloud Bildbibliotek påslaget på alla enheter och gör en förändring får det effekt på alla enheter.

Citat:

Har extra utrymme på iCloud drive och alla mina bilder sparas också där.

Detta du skriver kan inte stämma för inga bilder lagras på iCloud Drive om du inte själv manuellt lagt dom där.
Antar att du har blandat ihop begreppen bara.

Då förstår jag. Hade inte blandat ihop begreppen, bara fattat fel. Ny fråga - Är den utrymmessnåla lösningen att inte aktivera bibliotek på telefonen, utan bara på datorn, så bilderna tar vägen telefon-bildström-datorn-bibliotek? Hela biblan tar ju mycket plats i telefonen medan bildström är liten?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-08-23 15:11

Nu blir det ännu stökigare när du blandar in Bildström i inlägg #9, det är inte samma som iCloud Bildbibliotek.

Vilket är det egentligen du har aktiverat/använder?

Ursprungligen av Megolon:

Du kan inte se dom bilder du har i iCloud drive med din telefon utan det är iCloud Bildbiblioteket.

i IOS 9 så är det möjligt att komma in på iCloud Drive via appen

Ursprungligen av emil_stahl:

i IOS 9 så är det möjligt att komma in på iCloud Drive via appen

Ja men du kan fortfarande inte se dom bilder som ligger i iCloud Bildbiblioteket genom iCloud Drive.
Dessutom så är det onödigt att blanda in ett iOS 9 beta i ekvationen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-04-10 12:16

Lånar tråden lite..

Undrar samma sak. Jag har endast 16GB iPhone 6S och har knappt något utrymme kvar.
Bilder är det som tar mest plats, men självklart vill jag ha kvar dom - men inte i telefonens minne!

Hur gör jag då?

Jag vill fortfarande kunna titta på bilder via telefonen, men bara de inte ligger kvar i telefonens minne.
För raderar jag en bild får jag samma sak att det raderas ifrån alla iCloud-enheter.

Onödigt vetande är att jag inte äger någon Apple-dator heller.

Ursprungligen av Pontzy:

Lånar tråden lite..

Undrar samma sak. Jag har endast 16GB iPhone 6S och har knappt något utrymme kvar.
Bilder är det som tar mest plats, men självklart vill jag ha kvar dom - men inte i telefonens minne!

Hur gör jag då?

Jag vill fortfarande kunna titta på bilder via telefonen, men bara de inte ligger kvar i telefonens minne.
För raderar jag en bild får jag samma sak att det raderas ifrån alla iCloud-enheter.

Onödigt vetande är att jag inte äger någon Apple-dator heller.

Kan rekommendera Google Photos.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-04-10 16:10
Ursprungligen av keptang:

Kan rekommendera Google Photos.

Har Google Photos. Dock betalar jag för mer utrymme i iCloud så vill helst använda det.

Men det går alltså inte bara ha alla sina bilder i iCloud?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-10 16:27
Ursprungligen av Pontzy:

Har Google Photos. Dock betalar jag för mer utrymme i iCloud så vill helst använda det.

Men det går alltså inte bara ha alla sina bilder i iCloud?

Jo precis, http://www.apple.com/se/icloud/photos/

Ni som inte fattar hur det fungerar, har ni läst guiden?
Om, vilken del är det ni inte förstår?

Jag har läst guiden och för alla era frågor så finns svaren i guiden!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-10 16:51
Ursprungligen av Pontzy:

Hur gör jag då?

Jag vill fortfarande kunna titta på bilder via telefonen, men bara de inte ligger kvar i telefonens minne.
För raderar jag en bild får jag samma sak att det raderas ifrån alla iCloud-enheter.

Onödigt vetande är att jag inte äger någon Apple-dator heller.

Du ska ställa in "optimerad lagring" på iphonen så att det där bara sparas små bildfiler för visning, medan de fullstora originalen finns i iCloud och kan hämtas till telefonen vid behov.

http://help.apple.com/icloud/?lang=sv_se#/mm3...

Citat:

När iCloud-bildbibliotek har aktiverats kan enheten optimera sitt lagringsutrymme genom att spara mindre versioner av bilderna på enheten. Alla original lagras med full upplösning i iCloud-bildbibliotek och kan hämtas när som helst.

Gå till Inställningar > iCloud > Bilder (eller Inställningar > Bilder och Kamera) och tryck på Optimera lagring för [enhet] för att aktivera.

När enheten behöver mer lagringsutrymme ersätter den automatiskt några originalversioner i full upplösning med optimerade versioner. Om du vill ersätta optimerade versioner med original i fullstorlek trycker du på Hämta och Behåll original för att aktivera detta.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-04-10 16:58
Ursprungligen av IngoX:

Du ska ställa in "optimerad lagring" på iphonen så att det där bara sparas små bildfiler för visning, medan de fullstora originalen finns i iCloud och kan hämtas till telefonen vid behov.

http://help.apple.com/icloud/?lang=sv_se#/mm3...

Det har jag :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-10 17:03
Ursprungligen av Pontzy:

Det har jag :/

och som det står, om du redan har fullstora versioner på din telefon (vilket du väl hade när du aktiverade iCloud Bildbibliotek) så byts de inte ut till små visningsfiler förrän telefonen behöver utrymme till annat...

1
Bevaka tråden