Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saft i MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har läst här ibland men behöver nu själv ställa en fråga.

Jag är så oerhört arg, ledsen och besviken på en viss liten person!!

Jag har MacBook Air 13 tum, inköpt i juni 2014.

Dum som jag var lät jag min sons fästmö låna den igår.
Det tog 20 minuter, sen spillde hon SAFT(!!!!) över hela datorn
Sliskig j-a saft!!
Jag kom ut på terassen och såg detta hända. Jag höll masken men knöt nävarna så knogarna vitnade och svetten lackade i pannan.
Jag fick ett tafatt "föölååt" men det hjälper mig inte så mycket i denna prekära situation.

Den startar inte, ger inget livstecken alls ifrån sig, sätter jag i laddaren så lyser inte ens den gröna lampan.
Och garantin är utgången, och jag har ingen försäkring på den. Och jag kan ju inte kräva en 16-årig unge på 11 000 kr!

Finns det nåt som brukar gå sönder av vätska som man kan byta eller tror ni att jag måste köpa en ny?
Finns det nån marknad för trasiga macbookar?
Är det ens någon idé att låta macbutiken felsöka den?

Jag ska ner på byn och köpa ett par Karlsbaderbakelser nu. Så jag inväntar svar här innan jag beger mig till en av Linköpings söndagsöppna elektronikkedjor och inhandlar en ny.
Annars tittar jag efter svar här imorgon. Ja, jag kan ju lika gärna ta detta i veckan som kommer, kom jag på.

Tack
Olof
Vadstena

Saft innehåller socker.
Startar den inte nu så är det bara att inse att logik-kortet (moderkortet) fått sig en känga.

Om man plockar ut allt ur datorn och rengör med isopropyl-alkohol så kanske det går.
Undantaget tangentbord då för där lär man ha problem.

Nej, med en sådan tunn dator är det bättre att köpa ny.

Länk till ifixit
MacBook Air 13" Early 2014 Repair

Ursprungligen av arg_vadstenabo:

...garantin är utgången...

Garanti gäller inte på den här typen av skador.

Ursprungligen av arg_vadstenabo:

...och jag har ingen försäkring på den...

Kolla om du kan ta det på hemförsäkringen. För en sådan har du väl?

Det är inte säkert att den täcker sånt här, men du kan ju alltid fråga dem.

Hemförsäkringen är din vän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-23 11:57

Jag vet att min "drulle" i hemförsäkringen skulle täcka det där.

  • Medlem
  • 2015-08-23 12:18

Till att börja med; blir man så här arg när en dator går sönder på grund av en olyckshändelse så har man det bra, väldigt bra. Jag vet flera som skulle byta liv med dig rakt av.

Det svåra brukar vara att få ut all vätska. Det finns laptops som har hål i botten just för att vätska ska kunna rinna ut, men Apple har inga sådana. Istället får man öppna och tvätta rent. Det är ganska pilligt på en MacBook Air så det kan vara värt att lämna in den, annars har iFixit guider. En bra serviceverkstad ska kunna göra detta, och har bara logikkortet klarat sig så är det inte ens säkert att det blir särskilt dyrt. Logikkortet på en MacBook Air är relativt litet så med lite tur har det klarat sig.

Ursprungligen av cdecl:

Till att börja med; blir man så här arg när en dator går sönder på grund av en olyckshändelse så har man det bra, väldigt bra. Jag vet flera som skulle byta liv med dig rakt av.

Det svåra brukar vara att få ut all vätska. Det finns laptops som har hål i botten just för att vätska ska kunna rinna ut, men Apple har inga sådana. Istället får man öppna och tvätta rent. Det är ganska pilligt på en MacBook Air så det kan vara värt att lämna in den, annars har iFixit guider. En bra serviceverkstad ska kunna göra detta, och har bara logikkortet klarat sig så är det inte ens säkert att det blir särskilt dyrt. Logikkortet på en MacBook Air är relativt litet så med lite tur har det klarat sig.

Jag avskyr saft och saftdrickande ungdomar.

Men ... hur som helst. Ringde försökringsbolaget. Detta går på hemförsäkringen.
Så nu är saken utagerad.
Tack för tipset om detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-23 13:03

Var sak har sin plats. Drycker på vältsäkert avstånd från datorer. En dyrköpt lärdom för ynglingarna. Ingen dataförlust tack och lov?

Själv ogillar jag datorer/ipads/iphones liggandes på matbord, finns alltid någon högre/säkrare plats. Lägger ofta min äpplemobil i fruktkorgen...

Optimal tur om du har både försäkring och backup!

Annars hade det nog varit svårt att laga. Det mesta sitter på moderkortet som är en dyr del. Sen finns ett par delar till som man skulle kunna byta individuellt; Airport-/Bluetooth-kort, SSD och I/O-kort där portarna på vänstersidan sitter. Men har det runnit in saft lär det kommit i kontakt med allt möjligt så det är svårt att veta vad som ska bytas.

Sen blir väl inte tangentbordet sig likt igen kan jag tänka. Fast jag har lyckats diska ut en kopp kaffe (utan socker) ur ett tangentbord (Apples lilla BT-tgb) med framgång. Där funkade tangentbordet även efter olyckan, men klibbade och var otrevligt att skriva på.

Och hål i botten för att dränera?? Jag tror de hålen är till för att suga in damm eller nåt...

  • Medlem
  • 2015-08-23 15:16
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Och hål i botten för att dränera?? Jag tror de hålen är till för att suga in damm eller nåt...

Lenovo har det på flera av sina ThinkPad-datorer. Det sitter ett lager under tangentbordet som fångar upp all vätska och för det till särskilda dräneringshål. Kolla under en ThinkPad någon gång och leta efter ett hål med en symbol för en vattendroppe bredvid. De garanterar inte att det är vattentätt eller att det fungerar, men det är tänkt just för situationen där man spiller något över datorn. Här är en något ovetenskaplig men humoristisk demonstration om någon vill se.

Senast redigerat 2015-08-23 15:26
Ursprungligen av cdecl:

Lenovo har det på flera av sina ThinkPad-datorer. Det sitter ett lager under tangentbordet som fångar upp all vätska och för det till särskilda dräneringshål. Kolla under en ThinkPad någon gång och leta efter ett hål med en symbol för en vattendroppe bredvid. De garanterar inte att det är vattentätt eller att det fungerar, men det är tänkt just för situationen där man spiller något över datorn. Här är en något ovetenskaplig men humoristisk demonstration om någon vill se.

Trodde Apple hade spillskydd faktiskt. Vet att Dell har det på flera modeller också (allt från billigare Chromebooks till företagsdatorer).

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 21:46
Ursprungligen av arg_vadstenabo:

Hej
Jag har läst här ibland men behöver nu själv ställa en fråga.

Jag är så oerhört arg, ledsen och besviken på en viss liten person!!

Jag har MacBook Air 13 tum, inköpt i juni 2014.

Dum som jag var lät jag min sons fästmö låna den igår.
Det tog 20 minuter, sen spillde hon SAFT(!!!!) över hela datorn
Sliskig j-a saft!!
Jag kom ut på terassen och såg detta hända. Jag höll masken men knöt nävarna så knogarna vitnade och svetten lackade i pannan.
Jag fick ett tafatt "föölååt" men det hjälper mig inte så mycket i denna prekära situation.

Den startar inte, ger inget livstecken alls ifrån sig, sätter jag i laddaren så lyser inte ens den gröna lampan.
Och garantin är utgången, och jag har ingen försäkring på den. Och jag kan ju inte kräva en 16-årig unge på 11 000 kr!

Finns det nåt som brukar gå sönder av vätska som man kan byta eller tror ni att jag måste köpa en ny?
Finns det nån marknad för trasiga macbookar?
Är det ens någon idé att låta macbutiken felsöka den?

Jag ska ner på byn och köpa ett par Karlsbaderbakelser nu. Så jag inväntar svar här innan jag beger mig till en av Linköpings söndagsöppna elektronikkedjor och inhandlar en ny.
Annars tittar jag efter svar här imorgon. Ja, jag kan ju lika gärna ta detta i veckan som kommer, kom jag på.

Tack
Olof
Vadstena

Om inte försäkringen tagit det så skulle du krävt föräldrarna.

Har du en drulleförsäkring så gäller den
Men den dagen man passerat 1 år från inköpsdatum, så sjunker tyvärr värdet drastiskt
Bara att hoppas att du har en god relation till ditt försäkringsbolag

Ursprungligen av MalcomX:

...Men den dagen man passerat 1 år från inköpsdatum, så sjunker tyvärr värdet drastiskt...

Jo, visserligen, men alternativet i det här fallet skulle ju vara att gå ut och köpa en dator, och bekosta hela själv. TS var ju beredd att göra det.

Så även om försäkringsbolaget bara står för en del av kostnaden, så är det ju ändå en "vinst" i sammanhanget.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, visserligen, men alternativet i det här fallet skulle ju vara att gå ut och köpa en dator, och bekosta hela själv. TS var ju beredd att göra det.

Så även om försäkringsbolaget bara står för en del av kostnaden, så är det ju ändå en "vinst" i sammanhanget.

Que ?

Ville bara informera om vad som gäller, så jag förstår inte din kommentar

Ursprungligen av MalcomX:

...Ville bara informera om vad som gäller...

Ja, och det var bra information.

Och sen kompletterade jag den informationen, med att säga att den värdenedräkningen kanske inte spelar så stor roll i det här fallet.

Jag ser inte varför det skulle vara något konstigt med detta, eller svårt att förstå.

1
Bevaka tråden