Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av diverse anledningar använder jag OS10.6.8. på datorns interna hårddisk. Nu börjar tiden hinna i kapp mig. För att kunna använda bankID (som inte fungerar längre med OS Leopard) så installerade jag OS10.7.2 på en extern hårddisk. Det fungerade utmärkt. Lite krångligt kanske att behöva starta om varje gång jag behövde använde bankID, men OK. Tiden körde om mig igen. Jag behövde OS8 (minst) för ett speciellt program. Jag hämtade då OS10.10.5. Det skulle väl räcka en stund. Då började mina problem. Nästan allt kräver administratör och lösen. Jag har inte anmält någon administratör utan chansade på mitt namn i olika varianter. Lösenordet tror jag att jag lurat datorn genom att byta mitt gamla lösenord mot ett nytt. Då försökte jag att byta startdisk. Icke. Här krävs det också administratör och lösen. Jag försökte då desperat att byta OS till 10.6,som jag så gammalmodigt har på en DVD. Det gick inte heller. Vad gör jag?
Hjälp
Lennart

Senast redigerat 2015-08-21 16:27
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 14:02

Jag förstår nog inte riktigt vad/hur du har gjort med dina installationer. Den som installerar OSX är admin på den installationen. Har du använt olika användarnamn/lösen på dina olika installationer?

Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår nog inte riktigt vad/hur du har gjort med dina installationer. Den som installerar OSX är admin på den installationen. Har du använt olika användarnamn/lösen på dina olika installationer?

Hej Kenjon
Jag har inte använt olika användarnamn. Däremot har jag olika lösen till respektive installation. Den här gången loggade jag in på den externa hårddisken som vanligt med dess lösenord. Jag gick ut på nätet och hämtade ner det nya OS:et. Jag klickade så småningom på "installera". När jag på morgonen skulle använda installationen uppenbarade sig problemen. Jag vet ju egentligen inte om det är fel svar på admin eller på lösen. Nästa steg, om inte du har något gott råd att ge, backa up (det är inte så mycket) och sen stänga av hårddisken och formatera om den. Jag antar att datorn automatiskt vill starta på den interna disken om den inte hittar den trilskande hårddisken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-22 17:40

Starta med Alt-R nedtryckt tills du ser diskarna, då kan du välja vilken du vill starta med.

Problemet "löst".

Ursprungligen av kenjon:

Starta med Alt-R nedtryckt tills du ser diskarna, då kan du välja vilken du vill starta med.

Tack för hjälpen, men jag gjorde som jag skrev ovan. Backade upp det jag behövde , formaterade om och gjorde om alltihop. Vad som orsakade problemet vet jag ej. Nu funkar det. Tack igen.
Lennart

1
Bevaka tråden