Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om en Apple-bil?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ofta Apples satsning på något - PC, smartphones och molnaffär av media t.ex. - som får processer som degat i sin linbda och småputtrat att tillslut blomma ut och välla över världen. OM dom nu satsar på en elbil så kanske detta är en injektion som får elbilsproduktionen i världen att ta fart. Det är ju en tyngre och segare branch, men det skulle inte förvåna mig om historiker om 50 år beskriver elbilandet som pre-Apple och post-Apple. Så är det med andra grejer dom gett sig in på.
Om 10-15 år vet vi.
En elbil från Apple måste ju ha något som Tesla och dom andra inte har (och sedan kopierar så klart). Effektiv elmotor och bra batterier har alla och där kan man inte trolla - och att bilen är ett under av teknik och uppkopplad mot nätet och tjänster etc etc är inte heller något man kan alena sälja bilar på - nej, jag tror att det är deras materialval som kommer att göra skillnad. Det blir inte mycket stål i den bilen :-D. Och den blir så klart snygg bortom sans.
Men som sagt; jag skulle bli besviken om dom satsar på något så obsolet och...gubbigt...som dessa stora kolosser på 4 hjul som transporterar en 50-100 kilos människa fram och tillbaka i överbelastade trafiksystem. En smart elbil får trängas lika mycket som en gammal rostig Otto-driven bil. En supersnygg smart elbil måste leta parkeringsplats som alla andra bilar och kan lätt som en plätt platta till ett litet barn. Dom bullrar nästan lika mycket också då det mesta bullret kommer från däcken på en bil.
men...dom är ju amerikaner...kalifornienmänniskor. Dom har andra perspektiv. För oss europeer - framför allt på kontineneten - är det en anna femma. Och i delar av Asien.
Det är liksom inte Apple att vara så bakåtsträvande. Att bygga på obsoleta system istället för att göra världen bättre som dom tjatar om. Den dagen Apple släpper en bil så kommer jag att sörja. Lägga krut på sån skit...herregud så trist...gäsp. Det måste ju isåfall tyda på att dom har slut på idéer. Dom stagnerar intellektuellt och konstnärligt. En bil. EN BIL! Herregud....snacka om gubbsjuka

  • Medlem
  • 2015-02-22 07:30
Ursprungligen av juanito:

Nja, ska någon revolutionera personbilarna, så kommer det att ske via bolag som Apple, Google eller MS.
Biltiverkare går i gamla hjulspår, hybriderna bygger på konventionella motorer, vilket är ren idioti tekniskt sett.
Men det ligger för mycket investerade pengar i denna typ av motorer för dem att kunna ta rätt steg.

När bilen är förarlös, lär den inte heta Ford, Volvo eller Volkswagen. Troligare en Apple eller Google logga påklistrad. Och då kommer vi till kärnan av resonemanget, personbilar blir del av "kollektiv" trafiken.

Alla stora bilmärken och en flock nya erbjuder redan elbilar idag. Räckvidden varierar men de utvecklas hela tiden. Ur miljö synpunkt så gäller det att elen kommer från vind / sol / vatten och inte kärnkraft eller kolkraft.

Koenigsegg Quant är ju med intressant med solceller i karossen.

Frågan är varför ger sig Apple på detta förutom att de har möjligheten.

Om en förarlös bil krockar med en vanlig bil kan man då skylla på bilen. Det var inte jag för jag höll på med min telefon det var bilen

Det ska bli intressant att se om det blir någon bil. Själv har jag svårt att tro det. En bil är något mer komplicerad än en mobiltelefon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-06 11:36
Ursprungligen av lasselu:

Jag tror inte att det handlar om någon iCar utan snarare om hur man ska kunna använda datorer smidigare i bilen. Med tanke på hur mycket tid många människor tillbringar i bilen är det en ganska intressant marknad.

När Google, Volvo o Co bygger självkörande bilar, så vill nog Apple ta hand om passagerarnas lediga tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-06 15:20
Ursprungligen av Jackporter:

En bil är något mer komplicerad än en mobiltelefon.

Det tycker inte jag, annan form av kunnande krävs, men en bil komplicerad hurdå?

Bevaka tråden