Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kosmetiska skador baksidan på iPhone 6

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpt ett skal via mStore, som är en auktoriserad återförsäljare i Malmö. Skalet rekommenderades av deras säljare, Moshi iGlaze Armour. Det ger både skydd för telefonens baksida och har bumper. Ett gediget skal med mjuk insida mot telefonen och hård baksida.

Efter ca 2 mån tog jag av det och det har skadat min telefons baksida genom att bitar av baksidans finish fastnat i skalet, ung som en klisterlapp som dras bort. Jag rengjorde både skal och telefon innan jag satte på det, men återförsäljaren hävdar att det är smuts som kommit emellan.

Jag är grymt besviken!! Någon som har tips? Kan man lämna in telefonen och få den vidgjord? Bifogar bild på skadorna. Små prickar måhända, men det retar mig

Senast redigerat 2015-08-12 00:48
Ursprungligen av citygirl76:

Kan man lämna in telefonen och få den vidgjord?

Det kan du möjligen, kommer att kosta några tusen (utbytesenhet), om nu Apple kommer ta emot ärendet öht.

Ring/kontakta Apple så du kan få besked därifrån direkt.

En telefon är ett bruksföremål. Skavanker hör till.

Tack för svar! Självklart är det för brukningsvara. Jag har dock inte varit med om att det orsakas av själva skalet. Tänkte om det går att typ 'lacka om' telefonen. Apple kommer garanterat inte ta sig an det. Ville mest kolla av om någon visste hur man kan åtgärda det utan att byta telefon.

Ursprungligen av citygirl76:

Tack för svar! Självklart är det för brukningsvara. Jag har dock inte varit med om att det orsakas av själva skalet. Tänkte om det går att typ 'lacka om' telefonen. Apple kommer garanterat inte ta sig an det. Ville mest kolla av om någon visste hur man kan åtgärda det utan att byta telefon.

Baksidan är anodiserad aluminium. Den är alltså inte på något sätt målad.
Jag har varit med om flera gånger att grus har letat sig in mellan skal och telefon, exempelvis på lin förra 5S och BookBook-skal. Min 6:a med Apples skydd är första gången baksidan är i 'mint condition' trots skal. Men så är också det skalet mycket mjukt på insidan.

Jag har aldrig varit med om det så jag blev så ledsen eftersom jag verkligen letat runt efter bra skal. Jag har blivit erbjuden Apples skal som kompensation från butiken. Då vet jag att fler har drabbats av det. Är så försiktig och noga med mina sker så jag har väl stört mig extra mycket på skadorna.
Tack för svar

  • Medlem
  • 2015-08-12 13:02

Allt går att byta men det kan komma att kosta en del, fråga en seriös serviceverkstad så borde de kunna ge dig ett svar. Många enklare ställen vet bara hur man byter skärm men inte så mycket mer. Ta dock en allvarlig funderare först på om det verkligen är viktigt att baksidan ser perfekt ut; jag skulle nog säga att du kanske gör problemet lite för stort än vad det egentligen är.

Läste fel på rubriken, tyckte det stod kosmiska skador så jag blev tvungen att kolla vad som hänt
Det där var inte mycket att oroa sig för tycker jag, skulle aldrig lägga ner dom pengarna för något som kanske blir lite slitet iaf i slutändan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-12 17:41
Ursprungligen av citygirl76:

…Jag har blivit erbjuden Apples skal som kompensation från butiken. Då vet jag att fler har drabbats av det. …

-Hur kan du dra den slutsatsen??

Som @pmarriott skriver, baksidan är av aluminium. Jag vill hävda att du fått in skit (läs sandkorn) mellan skal och mobil som har repat. Har sett liknande skador på 4S trots väl täckande skal.

Om man är rädd för att få den minsta lilla skavank på en modern smartphone ska man kanske överväga att inte köpa en
Ska erkänna att i början tyckte jag också det var jobbigt men insåg ganska så fort att det är en omöjlig kamp att hålla den i mint condition.

Ok, jag ger mig ?. Jag måste nog visa telefonen för att klargöra "problemet" så vi lägger ner nu. Slitage får man räkna med, självklart, men har aldrig varit med om skal som gett skador och har ärligt talat aldrig haft en skråma på mina iPhones efter flera års användning av var.

Hur som helst, min eg fråga var om man kan göra något åt det, men som jag misstänkte är det både dyrt och krångligt.

Tack för allt engagemang och svar!!

Ursprungligen av citygirl76:

Ok, jag ger mig ?. Jag måste nog visa telefonen för att klargöra "problemet" så vi lägger ner nu. Slitage får man räkna med, självklart, men har aldrig varit med om skal som gett skador och har ärligt talat aldrig haft en skråma på mina iPhones efter flera års användning av var.

Hur som helst, min eg fråga var om man kan göra något åt det, men som jag misstänkte är det både dyrt och krångligt.

Tack för allt engagemang och svar!!

Det enda man kan säga att du på något sätt fått in någe litet typ sandkorn etc som sedan legat och skavt, det har jag fått när man tar loss den och sedan sätter ihop den med skalet igen utan att kolla så noga, skalet om det nu inte sitter något hårt genomgående på det kan knappast göra dessa skador.
Men när man som jag blitt gammal i gamet oroar man sig inte så mycket för lite skavanker utan mer att man inte ska spräcka skärmen eller tappa den i muggen typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-12 22:06
Ursprungligen av citygirl76:

Ok, jag ger mig ?. Jag måste nog visa telefonen för att klargöra "problemet" så vi lägger ner nu. Slitage får man räkna med, självklart, men har aldrig varit med om skal som gett skador och har ärligt talat aldrig haft en skråma på mina iPhones efter flera års användning av var.

Hur som helst, min eg fråga var om man kan göra något åt det, men som jag misstänkte är det både dyrt och krångligt.

Tack för allt engagemang och svar!!

Jag är precis likadan! Förutom att jag inte använder skal då. Minsta repa och mitt liv känns sämre!

Mitt tips, lev med skavankerna 2 månader och köp en ny 6S när den kommer !

Har aldrig använt skal eller skärmskydd, brukar kunna sälja mina gamla iPhones för en bra slant ändå när det brukar bli dags.
Inga större repor, små finns väl alltid om man använder sina grejer.
Har alltid haft en slags plånboksfodral istället. Telefonen åker ju upp, ner, ut, in, ur det hela tident, men har aldrig ens tappat telefonen på något hårdare underlag.
Tycker det är lite hysteri över alla skydd och skal. Samhället är väl lite hysteriskt kanske....
Keep calm, and meditate ?

Dagens I-landsproblem! Jag fick i alla fall igång en tråd Och funktionen är det inget fel på.

Köp ICAs .. de är både bra och ger inga skador

1
Bevaka tråden