Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sms-koppling två iPhones

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två iPhones, en privat och en i jobbet. Jag har två olika simkort givetvis med olika nummer.
Jag använder samma Apple-ID på lurarna.

Mitt problem är att jag inte får till sms-kopplingen. Jag vill kunna skicka och ta emot sms på båda lurarna synkat.

Som det är nu så är iMessage aktiverat i båda lurarna samt sms-koppling. Det ser bra ut i mina enheter dvs jag får klonade meddelanden, det spelar ingen roll vilken jag skickar ifrån. Inga dubletter skapas.

Problemet uppstår för mottagaren exempelvis min fru. Även om jag skickar från min privata så dyker det upp i två olika trådar i hennes. Ena meddelandet kan se ut som det är skickat från min privata och nästa som från tjänstetelefonen. Trots att alla är skickade från privata. Blir svårläst och oöverskådligt.

Vet någon vad jag gör för fel?

Ska det fungera?

Låter väldigt märkligt hur det skulle gå till isåfall iom att SMS är kopplat till telefonnumret, och dessa är såklart olika som du skriver.

Har du valt att endast använda ditt apple-id för iMessage? Och inte något av dina telefonnummer?

Vad har du för inställning på meddelanden? Framförallt: "börja nya konversationer ifrån"?

Är den inställd på Apple id eller telefonnr?

Jag antar att din fru också har en iPhone? Om hon trycker på "detaljer" högst upp i meddelandetråden så kan hon se vilken adress som dina meddelanden är skickade ifrån. Det är antagligen olika för de olika trådarna.

Ursprungligen av keptang:

Ska det fungera?

Låter väldigt märkligt hur det skulle gå till isåfall iom att SMS är kopplat till telefonnumret, och dessa är såklart olika som du skriver.

Jag vet inte, det kanske inte går att få till bra. Det som är märkligt är att det verkar godtyckligt när jag skriver från samma enhet så presenteras det olika i hennes. Dvs när jag bara skriver från min privata men vissa meddelanden ser trots detta ut att komma från tjänste. Det får jag inte ihop.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Har du valt att endast använda ditt apple-id för iMessage? Och inte något av dina telefonnummer?

Det går inte att klicka bort telefonnumret från iMessage. Den är ljusgrå/ej valbar. Jag har bara telefonnumren på iMessage, inte Apple-id.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad har du för inställning på meddelanden? Framförallt: "börja nya konversationer ifrån"?

Är den inställd på Apple id eller telefonnr?

Jag antar att din fru också har en iPhone? Om hon trycker på "detaljer" högst upp i meddelandetråden så kan hon se vilken adress som dina meddelanden är skickade ifrån. Det är antagligen olika för de olika trådarna.

Börja nya konversationer från: privata numret i båda
Bara telefonnummer.
Ja det är olika nummer/adresser i de olika trådarna.

Ursprungligen av Phantoom:

Börja nya konversationer från: privata numret i båda
Bara telefonnummer.
Ja det är olika nummer/adresser i de olika trådarna.

Jag misstänkte det sista eftersom det är då som det blir på det där sättet.

Min gissning är att det har blivit två trådar från början och nu svarar ni på dessa och då fortsätter man på "fel" address. Om ni kan slänga bort era gamla SMS så är mitt förslag att ni raderar alla SMS mellan er två och börjar om från början för att se om det blir bättre ordning.

Det skulle kunna vara så att det inte gick att skicka iMessage någon gång och telefonen försökte att skicka ett SMS. Då borde SMS:et bli skickat från telefonens nummer eftersom det är så som SMS fungerar. Det finns en inställning för det också som du kan slå av. Du kan kanske prova med att ändra den?

Jag har liknande problem med min fru trots att vi bara använder en privattelefon var:)

Ursprungligen av Phantoom:

Det går inte att klicka bort telefonnumret från iMessage. Den är ljusgrå/ej valbar. Jag har bara telefonnumren på iMessage, inte Apple-id.

Det går att lägga till separata e-postkonton som addresser för iMessage. Telefonnumret går aldrig att klicka bort.

1
Bevaka tråden