Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudböcker iOS 8.4

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-07-02 09:55

Med iOS 8.4 har ljudböckerna flyttats från iTunes till iBook. Det kan väl vara en OK idé - förutsatt att det fungerar! Det fungerar inte bra. iBook "glömmer " var i boken jag befinner mig mellan lyssningar, det går inte att snabbspola i ett kapitel, endast hoppa mellan kapitel. Är det fler som upplevt samma eller andra problem? Någon som har lösningar eller är det bara att vänta på en uppdatering?

Bosse

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-02 16:01

Min lösning är att använda mp3 audiobook player.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-07-02 16:03

Har inte hunnit prova så jag kan inte svara på om jag har samma problem. Men borde inte ljudböckerna ligga i iCloud library på samma sätt som musik? Fast så kanske det aldrig har varit nu när jag tänker efter...

Ursprungligen av Bosse:

Med iOS 8.4 har ljudböckerna flyttats från iTunes till iBook. Det kan väl vara en OK idé - förutsatt att det fungerar! Det fungerar inte bra. iBook "glömmer " var i boken jag befinner mig mellan lyssningar, det går inte att snabbspola i ett kapitel, endast hoppa mellan kapitel. Är det fler som upplevt samma eller andra problem? Någon som har lösningar eller är det bara att vänta på en uppdatering?

Bosse

Nej, jag har inte de problemen alls. Tycker att det fungerar riktigt bra då jag nu kan varva att lyssna på musik och ljudbok.
Att "snabbspola" i ett kapitel gör jag med knapparna märkta 15 som hoppar 15 sek framåt eller bakåt. Ett annat alternativ är att ta tag i "strecket" som visar vart i kapitlet du är och dra det framåt eller bakåt.
Hittills har iBooks inte glömt av vart i boken jag är mellan lyssningarna.

Det enda jag saknar är en markering i kapitellistan över vilka kapitel som jag redan har lyssnat på och vilka som jag inte har lyssnat på. Det hade man tidigare i Musikappen, men den verkar inte ha följt med.

  • Medlem
  • 2015-07-02 20:49
Ursprungligen av Bosse:

Någon som har lösningar eller är det bara att vänta på en uppdatering?

Ja, när kapitel försvann i iOS 7 så fick man ju byta uppspelare (dvs nån enhet med iOS 6 eller iPod nano), strippa DRM från de böcker man köpt från iTunes och kapitel-indela själv och sen inte köpa nån mer ljudbok från Apple. Visar Apple vad de värderar kan vi kunder göra detsamma.

  • Medlem
  • 2015-07-02 23:13
Ursprungligen av HåkanE:

Nej, jag har inte de problemen alls. Tycker att det fungerar riktigt bra då jag nu kan varva att lyssna på musik och ljudbok.
Att "snabbspola" i ett kapitel gör jag med knapparna märkta 15 som hoppar 15 sek framåt eller bakåt. Ett annat alternativ är att ta tag i "strecket" som visar vart i kapitlet du är och dra det framåt eller bakåt.
Hittills har iBooks inte glömt av vart i boken jag är mellan lyssningarna.

Det enda jag saknar är en markering i kapitellistan över vilka kapitel som jag redan har lyssnat på och vilka som jag inte har lyssnat på. Det hade man tidigare i Musikappen, men den verkar inte ha följt med.

Grattis! Då fungerar iBook på ett bättre sätt för dig än för mig. Jag kan varken hoppa i 15 sek intervaller eller drar i "strecket". Mitt problem, som jag förstår jag inte är ensam om, är alltså inte generellt förekommande - på ett liknande sätt som den tidgare Wifi-buggen. Knepigt att det fungerar för vissa och inte för andra. Hoppas på kommande uppdatering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-03 00:16

Vad har du för källmaterial?
Så här ska det se ut:

  • Medlem
  • 2015-07-03 08:51
Ursprungligen av reboot81:

Jag har skapat ljudböcker med audiobookbuilder och utgått från mp3-filer.

Här finns en diskussion om bristande funktionalitet vg. ljudböcker i iBook - http://forums.bigfinish.com/threads/7036-iOS-....

Tack för alla svar och synpunkter. Nu väntar sommaren på mig och jag måste rusa in i stillheten. Lev väl!

bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 18:06
Ursprungligen av HåkanE:

Nej, jag har inte de problemen alls. Tycker att det fungerar riktigt bra då jag nu kan varva att lyssna på musik och ljudbok.
Att "snabbspola" i ett kapitel gör jag med knapparna märkta 15 som hoppar 15 sek framåt eller bakåt. Ett annat alternativ är att ta tag i "strecket" som visar vart i kapitlet du är och dra det framåt eller bakåt.
Hittills har iBooks inte glömt av vart i boken jag är mellan lyssningarna.

Det enda jag saknar är en markering i kapitellistan över vilka kapitel som jag redan har lyssnat på och vilka som jag inte har lyssnat på. Det hade man tidigare i Musikappen, men den verkar inte ha följt med.

En noob fråga, men hur synkar jag ljudboken till iOS 8.4?
tack på förhand

Ursprungligen av lelkes:

En noob fråga, men hur synkar jag ljudboken till iOS 8.4?
tack på förhand

Med iTunes.

Ursprungligen av lelkes:

En noob fråga, men hur synkar jag ljudboken till iOS 8.4?
tack på förhand

Lägg till filerna i iTunes. Beroende på vart de kommer ifrån så kan det hända att iTunes identifierar dom som musik. I så fall markerar du samtliga filer ljudfiler som hör till en ljudbok inne i iTunes och högerklickar. Välj "Visa info" ifrån popup menyn. I dialogrutan klickar du på fliken "Alternativ" och väljer "Ljudbok" som medietyp.

För att få över din ljudbok till en iOS enhet ansluter du enheten till datorn. I iTunes markerar du din enhet, väljer Ljudböcker i vänsterlisten och lägger till ljudboken. Efter nästa synk kommer ljudboken att finnas i iBooks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 21:30
Ursprungligen av HåkanE:

Lägg till filerna i iTunes. Beroende på vart de kommer ifrån så kan det hända att iTunes identifierar dom som musik. I så fall markerar du samtliga filer ljudfiler som hör till en ljudbok inne i iTunes och högerklickar. Välj "Visa info" ifrån popup menyn. I dialogrutan klickar du på fliken "Alternativ" och väljer "Ljudbok" som medietyp.

För att få över din ljudbok till en iOS enhet ansluter du enheten till datorn. I iTunes markerar du din enhet, väljer Ljudböcker i vänsterlisten och lägger till ljudboken. Efter nästa synk kommer ljudboken att finnas i iBooks.

Tack HåkanE

Ursprungligen av Bosse:

Med iOS 8.4 har ljudböckerna flyttats från iTunes till iBook. Det kan väl vara en OK idé - förutsatt att det fungerar! Det fungerar inte bra. iBook "glömmer " var i boken jag befinner mig mellan lyssningar, det går inte att snabbspola i ett kapitel, endast hoppa mellan kapitel. Är det fler som upplevt samma eller andra problem? Någon som har lösningar eller är det bara att vänta på en uppdatering?

Bosse

Upplever exakt samma problem. Riktigt irriterande! Använder min iphone för ljudböcker, är det enda som jag synkar från datorn... och just det har dom lyckats sabba. jävla klantskallar. Har tidigare varit en av fördelarna med iphone kontra android tycker jag att ljudböckerna funkat så smidigt i vanliga musik appen. Nu ligger det i kassa ibooks appen som jag tidigare haft gömd i en mapp med alla andra kassa apple appar man inte kan ta bort från iphonen. ( tog ett tag att hitta ibooks...). Suck, apple prövar ens tålamod... Bara hoppas dom löser detta i nästa uppdatering...

Ursprungligen av rocky77:

Upplever exakt samma problem. Riktigt irriterande! Använder min iphone för ljudböcker, är det enda som jag synkar från datorn... och just det har dom lyckats sabba. jävla klantskallar. Har tidigare varit en av fördelarna med iphone kontra android tycker jag att ljudböckerna funkat så smidigt i vanliga musik appen. Nu ligger det i kassa ibooks appen som jag tidigare haft gömd i en mapp med alla andra kassa apple appar man inte kan ta bort från iphonen. ( tog ett tag att hitta ibooks...). Suck, apple prövar ens tålamod... Bara hoppas dom löser detta i nästa uppdatering...

Gör du på samma sätt som @Bosse och rippar CD / slår ihop mp3 filerna med Audiobook builder eller liknande?

Ursprungligen av HåkanE:

Gör du på samma sätt som @Bosse och rippar CD / slår ihop mp3 filerna med Audiobook builder eller liknande?

Jo precis fixar det med audiobook builder bla. Men även "färdiga" ljudböcker nedladdade från dito.se och liknande sidor där man kan köpa och ladda ner ljudböcker

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-05 15:31
Ursprungligen av rocky77:

Upplever exakt samma problem. Riktigt irriterande! Använder min iphone för ljudböcker, är det enda som jag synkar från datorn... och just det har dom lyckats sabba. jävla klantskallar. Har tidigare varit en av fördelarna med iphone kontra android tycker jag att ljudböckerna funkat så smidigt i vanliga musik appen. Nu ligger det i kassa ibooks appen som jag tidigare haft gömd i en mapp med alla andra kassa apple appar man inte kan ta bort från iphonen. ( tog ett tag att hitta ibooks...). Suck, apple prövar ens tålamod... Bara hoppas dom löser detta i nästa uppdatering...

En app hittar du och startar på 2-4sekunder med Spotlight. Dra ner, skriv "iboo" och välj.

Funkar klockrent med professionellt kompilerade ljudböcker; man kan svepa på bokens bild ("omslag") för att hoppa fram och tillbaka - eller klicka på 15 sek.-ikonerna. Uppe tull häger finns en liten ikon-lista för att få fram alla tracks.

Om det inte stått tidigare i tråden så kan det vara värt att notera att man inte behöver koppla iOS-burken med USB-sladd för att synka över grejer - det räcker med WiFi. Det är bara initialt - första gången - man bör presentera iOS-enheten för iTunes och godkänna att dator och iOS-burk får snacka med varandra - efter det så är det WiFi hela vägen som gäller om man vill.
Det enda som är trist är att Apple fortfarande inte fixat så att iTunes och iOS-burkar synkar automatiskt - det har aldrig funkat för mig och hela drösen med iOS-burkar jag har och haft - och ser man till Nätet så är det mååååånga som har detta krux (undrar om det funkar för någon över huvud taget). Så - man kan inte bara droppa in grejer i iTunes och hoppas att det t.ex. nästa dag finns i iOS-burken/burkarna - ett scenario som är det ultimata och som Apple påstår ska fungera - nej, man måste manuellt sätta på synkning varje gång man lagt till böcker, musik, etc till iTunes i Macen man använder som nav/server/hub.
Detta är trist. Mycket trist. Det är ju ingen rymdteknik - jag har andra synksystem både hemma och på jobbet som är betydligt mera "svåra" och avancerade och det funkar klcokrent 24/7 365 dagar per år år ut och år in. Men inte Apples påstått automatiska bakgrunds-WiFi-synk. Den är bara pinsam skit.
Jag har gjord 2365 olika grepp/inställningar/omtrixande/fast IP/annan DNS/fix/trix/fix/olika routers (kör nu Apples egen Airport) - i drygt ett år nu - INGET funkar. Inget. Apple HAR inte automatisk WiFi-synk - rutan man klickar i för att få detta magiska i iTunes är ren bluff anser jag. Båg.

Ursprungligen av reboot81:

En app hittar du och startar på 2-4sekunder med Spotlight. Dra ner, skriv "iboo" och välj.

Jo absolut det har jag gjort, men som sagt en av få fördelar med iOS kontra android var det funkade så smidigt direkt i musik appen. Måste jag hålla på och ladda ner en massa separata appar för att lyssna på olika medier kan jag lika gärna köpa en android som både är billigare och bättre på många sätt... Dom hade en funktion som funkade smidigt, nu har dom sabbat det. Bra jobbat

Ursprungligen av rocky77:

Jo precis fixar det med audiobook builder bla. Men även "färdiga" ljudböcker nedladdade från dito.se och liknande sidor där man kan köpa och ladda ner ljudböcker

OK. Själv lägger jag över mp3 filerna till iTunes eller rippar CD skivorna direkt till iTunes och då fungerar det alldeles utmärkt i iBooks. Jag har aldrig köpt någon ljudbok som nedladdning över nätet utan enbart som fysisk media. I de fall du kan avhålla dig från att använda audiobook builder eller liknande så kommer förhoppningsvis iBooks appen att fungera bättre för dig. Tyvärr hjälper det väl inte i de fall du köper en ljudbok via nätet.

Jag har aldrig använt audiobook builder och visste i ärlighetens namn inte ens att det fanns innan det togs upp tidigare i den här tråden. Vad får man för fördelar av att använda det?

Själv är jag mycket nöjd över att de numera separerar ljudböcker från musik så att jag inte längre behöver tappa bort vart man är i boken när man emellanåt vill lyssna på musik (t.ex. då någon annan åker med i bilen).

Ursprungligen av HåkanE:

OK. Själv lägger jag över mp3 filerna till iTunes eller rippar CD skivorna direkt till iTunes och då fungerar det alldeles utmärkt i iBooks. Jag har aldrig köpt någon ljudbok som nedladdning över nätet utan enbart som fysisk media. I de fall du kan avhålla dig från att använda audiobook builder eller liknande så kommer förhoppningsvis iBooks appen att fungera bättre för dig. Tyvärr hjälper det väl inte i de fall du köper en ljudbok via nätet.

Jag har aldrig använt audiobook builder och visste i ärlighetens namn inte ens att det fanns innan det togs upp tidigare i den här tråden. Vad får man för fördelar av att använda det?

Själv är jag mycket nöjd över att de numera separerar ljudböcker från musik så att jag inte längre behöver tappa bort vart man är i boken när man emellanåt vill lyssna på musik (t.ex. då någon annan åker med i bilen).

Ok fördelen är att audiobook builder skapar en enda fil ( eller kanske 2 om boken är stor). Sen har musik appen kommit ihåg var man är även om man har lyssnat på musik imellan. När man startar ljudboken igen är man på samma ställe man slutade senast. Så är inte fallet nu i iBooks. Kör med mp3 audiobook player nu istället. Är en rätt ful app men den kommer iallafall ihåg var jag var...

Ursprungligen av rocky77:

Jo absolut det har jag gjort, men som sagt en av få fördelar med iOS kontra android var det funkade så smidigt direkt i musik appen. Måste jag hålla på och ladda ner en massa separata appar för att lyssna på olika medier kan jag lika gärna köpa en android som både är billigare och bättre på många sätt... Dom hade en funktion som funkade smidigt, nu har dom sabbat det. Bra jobbat

Nej du behöver inte ladda ner några appar utan den finns redan installerad per default.
Funktionen är inte sabbat utan en ljudbok är inte musik så den hör inte hemma i en app för musik utan för böcker så iBook´s är korrekt.

Ursprungligen av rocky77:

Ok fördelen är att audiobook builder skapar en enda fil ( eller kanske 2 om boken är stor). Sen har musik appen kommit ihåg var man är även om man har lyssnat på musik imellan. När man startar ljudboken igen är man på samma ställe man slutade senast. Så är inte fallet nu i iBooks. Kör med mp3 audiobook player nu istället. Är en rätt ful app men den kommer iallafall ihåg var jag var...

Är det en korrekt ljudboksfil så kommer iBook´s ihåg var man var och lyssnade.

  • Medlem
  • 2015-08-07 11:05

Audiobookbuilder är ett alldeles underbart program som fungerat som - förlåt analogin som i dessa dagar känns passé - tåget och gjort lyssnandet till ljudböcker till en fröjd. Med IOS 8.4 är det förändrat - men vi kan tydligen förvänta oss bättring i IOS 9

"Thanks everyone for the various suggestions above! Just an update: we've been in contact with Apple about them fixing the iOS 8.4 iBooks audiobook issues being discussed and we're hopeful things will be cleared up in iOS 9 because they seem fine in the iOS 9 public beta. For anyone interested in trying out the iOS 9 public beta, here's where you can learn more about Apple's beta program: https://beta.apple.com/sp/betaprogram/ .

_________________
Allan Woodall
Phosphorescent Phage
Splasm Software
http://www.splasm.com2

Lite förvillande detta med iBooks, på iOS finns mina ljudböcker i iBook men på datorn är dom inte där utan kvar i iTunes?

1
Bevaka tråden