Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering kolumnvy yosemite

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-16 09:42

Sedan jag uppdaterade till Yosemite på min Macbook air (mid -13) så har sorteringen i kolumnvyn blivit helt knasig. Den verkar sortera efter senaste-ändrad-datum hur jag än gör! Jag har ändrat sorteringen till "Namn" på alla ställen där det erbjuds. Har sökt runt om problemet men inte hittat någon som har samma problem. Hittade en diskussion på macworld, men resultat av den diskussion verkar blivit att Finder suger. Det hjälpte mig inte...

Skickar med en skärmbild. Vänstra kolumen verkar vara sorterad efter senast ändrade, och den högra verkar vara sorterad i omvänd bokstavsordning, men egentligen är de sorterade så för att jag skapade mapparna i ordningen från A-Ö, så Ö är alltså den senast skapade (ändrade). Byter jag namn på mappen a till något annat hamnar den högst upp, men stannar högst upp om jag byter tillbaks namnet till a.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-17 13:44
Ursprungligen av plumpa:

Sedan jag uppdaterade till Yosemite på min Macbook air (mid -13) så har sorteringen i kolumnvyn blivit helt knasig. Den verkar sortera efter senaste-ändrad-datum hur jag än gör! Jag har ändrat sorteringen till "Namn" på alla ställen där det erbjuds.

Har du verkligen valt sortera efter namn eller bara ordna efter namn? Ordna efter handlar mer om hur filer grupperas. Ordna når man direkt via högerklick och kontextmeny men sortera ligger mera gömt.

Välj i Finder menyn Innehåll > Visa visningsalternativ (eller snabbkommando cmd⌘ + J eller högerklicka på tom yta i mappen för kontextmenyn "Visa visningsalternativ") I rutan du där får upp kan du välja till önskad sorteringsordning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 14:54

Tack, det var väldigt enkelt.

En lite ot-fråga, men ändå inte: Varför har man tagit bort möjligheten att se hur många filer man har sammanlagt i någon mapp?
Går det ställa in så att man kan se det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-27 18:17

Om du menar Finder, kolla på menyn View (Visa?) > Show Status Bar

Lysande, Matti!

Tack för hjälpen.
/Jukka

1
Bevaka tråden