Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan plötsligt inte längre logga in på min Mac Pro.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan inte längre logga in på min Mac Pro. Fick meddelande "You are unable to login to the user account "mitt konto" at this time. Logging in to the account failed because an error occurred.

Har nyligen haft problem med att datorn själv flyttat Home folder och lagt till nya Volumes.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite råd om vad jag skall göra?

Det är en Mac Pro mid 2010 med senaste Yosemite versionen. Den har 3 hårddiskar, en 1TB för system och program och två 2TB i speglad RAID för data.

Här är några tips:
- Prova att starta i säkert läge. https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att starta från en annan disk (eller CD/DVD), och kör kontroll och reparation av din systemdisk därifrån.
- Prova att starta i "Recovery mode" och kör reparationer och/eller ominstallation därifrån. https://support.apple.com/en-us/HT201314

Tack för tipsen!

Tyvärr så fixade de inte problemet. Kan fortfarande inte logga in.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är några tips:
- Prova att starta i säkert läge. https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att starta från en annan disk (eller CD/DVD), och kör kontroll och reparation av din systemdisk därifrån.
- Prova att starta i "Recovery mode" och kör reparationer och/eller ominstallation därifrån. https://support.apple.com/en-us/HT201314

Ursprungligen av Julle300:

Tyvärr så fixade de inte problemet. Kan fortfarande inte logga in.

Har du verkligen hunnit prova alla de sakerna på ca 20 minuter? (från mitt inlägg 12:25 till ditt inlägg 12:49)

Berätta gärna vad du gjorde, och vilka meddelanden du fick vid kontrollerna/reparationerna?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du verkligen hunnit prova alla de sakerna på ca 20 minuter? (från mitt inlägg 12:25 till ditt inlägg 12:49)

Berätta gärna vad du gjorde, och vilka meddelanden du fick vid kontrollerna/reparationerna?

Ja, allt utom ominstallation av OS. Kan testa det också.

Hade redan gjort reparation av diskarna med disk utility tidigare så nu hittade den inget att reparera mer. Alla diskarna är ok men kan ändå inte logga in.

Felet tyder på att det är problem att montera hemkatalogen, eller möjligen problem med användarkontot i sig, i databasen. Antagligen beroende på problemen du nämnde med nya volymer och flytt av hemkatalogen. Om du startar i Single User mode, och skapa en ny användare, kan du logga in med den då? Gör så här:

Starta om och håll ner Cmd-S. Skriv: /sbin/mount -uw / och tryck enter. Skriva sedan: rm /var/db/.applesetupdone och tryck enter. Skriv Reboot och tryck enter. Efter omstart får du gå igenom stegen ned att skapa ett nytt användarkonto, välj att skapa ett med annat namn än ditt ordinarie. Om du kan logga in så kan du sedan se var din gamla hemkatalog finns.

EDIT: Skulle tillägga att det kan vara rättighetsproblem också, om hemkatalogen har fått fel rättigheter och användarkontot inte har rätt att läsa den. Men det går att ändra sen, om du lyckas skapa ett nytt konto först.

Ursprungligen av Mattias A:

Felet tyder på att det är problem att montera hemkatalogen, eller möjligen problem med användarkontot i sig, i databasen. Antagligen beroende på problemen du nämnde med nya volymer och flytt av hemkatalogen. Om du startar i Single User mode, och skapa en ny användare, kan du logga in med den då? Gör så här:

Starta om och håll ner Cmd-S. Skriv: /sbin/mount -uw / och tryck enter. Skriva sedan: rm /var/db/.applesetupdone och tryck enter. Skriv Reboot och tryck enter. Efter omstart får du gå igenom stegen ned att skapa ett nytt användarkonto, välj att skapa ett med annat namn än ditt ordinarie. Om du kan logga in så kan du sedan se var din gamla hemkatalog finns.

EDIT: Skulle tillägga att det kan vara rättighetsproblem också, om hemkatalogen har fått fel rättigheter och användarkontot inte har rätt att läsa den. Men det går att ändra sen, om du lyckas skapa ett nytt konto först.

Tack Mattias. Lyckades göra ett nytt konto och logga in. Nya hemkatalogen heter bengan (se bifogat screenshot).

Kommer inte åt mina filer. De ligger kvar i "gamla" hemkatalogen "juliusson" och är låsta för mig nu (se andra screenshotet).

Hur kommer jag åt dem?

Ursprungligen av Julle300:

Tack Mattias. Lyckades göra ett nytt konto och logga in. Nya hemkatalogen heter bengan (se bifogat screenshot).

Kommer inte åt mina filer. De ligger kvar i "gamla" hemkatalogen "juliusson" och är låsta för mig nu (se andra screenshotet).

Hur kommer jag åt dem?

Jag brukar göra sånt här via Terminalen:

Starta Terminal (i Applications/Utilities), skriv "sudo su" (utan citationstecken) och tryck enter. Skriv lösenordet för ditt användarkonto och tryck enter igen. Nu bör det stå: sh-3.2#

Nu är du "superadmin" och har rätt att göra ändringar utan att bli tillfrågad om lösenord.

Först ska du göra dig till ägare av din gamla hemkatalog. Skriv "chown bengan:staff /Volumes/Data2015/juliusson/" och tryck enter. Om du bara ser "sh-3.2#" igen och inte får något felmeddelande så har det gått som det ska.

Nästa steg är att ordna läs- och skrivrättigheter för din användare i din gamla hemkatalog:

skriv "chmod 755 -Rf /Volumes/Data2015/juliusson/" och tryck enter. Vänta tills prompten (sh-3.2#) syns igen.

Kolla nu i Finder om du kan öppna din gamla hemkatalog och komma åt mappar och filer. OBS! Ersätt inte mapparna rakt av, alltså Documents-->Documents utan flytta bara över innehållet till respektive mapp i din nya hemkatalog.

Just det, Biblioteks-mappen är osynlig, den behöver man göra synlig för att lätt komma åt innehållet. Där finns inställningsfiler till program, bokmärken till webläsare och alla mail (om du kör Apple mail), mm. Flytta inte över allt från den här mappen till din nya Bibliotekts-mapp, ta filerna allt eftersom du behöver dom.

I Terminal, skriv: "chflags nohidden /Volumes/Data2015/Library/" och tryck enter. Nu bör den synas.

Det finns ett program som heter Batchmod som gör samma sak som kommandot "chmod" i terminalen, fast med grafiskt gränssnitt, kan vara ett alternativ om man känner sig obekväm i Terminal. Det står att det funkar upp till OS X 10.9, men jag testade nu litegrann i 10.10 och det funkar som det ska där också: http://www.lagentesoft.com/batchmod/

Senast redigerat 2015-07-24 08:31
Ursprungligen av Mattias A:

Jag brukar göra sånt här via Terminalen:

Starta Terminal (i Applications/Utilities), skriv "sudo su" (utan citationstecken) och tryck enter. Skriv lösenordet för ditt användarkonto och tryck enter igen. Nu bör det stå: sh-3.2#

Nu är du "superadmin" och har rätt att göra ändringar utan att bli tillfrågad om lösenord.

Först ska du göra dig till ägare av din gamla hemkatalog. Skriv "chown bengan:staff /Volumes/Data2015/juliusson/" och tryck enter. Om du bara ser "sh-3.2#" igen och inte får något felmeddelande så har det gått som det ska.

Nästa steg är att ordna läs- och skrivrättigheter för din användare i din gamla hemkatalog:

skriv "chmod 755 -Rf /Volumes/Data2015/juliusson/" och tryck enter. Vänta tills prompten (sh-3.2#) syns igen.

Kolla nu i Finder om du kan öppna din gamla hemkatalog och komma åt mappar och filer. OBS! Ersätt inte mapparna rakt av, alltså Documents-->Documents utan flytta bara över innehållet till respektive mapp i din nya hemkatalog.

Just det, Biblioteks-mappen är osynlig, den behöver man göra synlig för att lätt komma åt innehållet. Där finns inställningsfiler till program, bokmärken till webläsare och alla mail (om du kör Apple mail), mm. Flytta inte över allt från den här mappen till din nya Bibliotekts-mapp, ta filerna allt eftersom du behöver dom.

I Terminal, skriv: "chflags nohidden /Volumes/Data2015/Library/" och tryck enter. Nu bör den synas.

Det finns ett program som heter Batchmod som gör samma sak som kommandot "chmod" i terminalen, fast med grafiskt gränssnitt, kan vara ett alternativ om man känner sig obekväm i Terminal. Det står att det funkar upp till OS X 10.9, men jag testade nu litegrann i 10.10 och det funkar som det ska där också: http://www.lagentesoft.com/batchmod/

Laddade ner Batchmod och det funkade kanon för att komma in i mapparna. Tack för hjälpen!

Efter mitt googlande så verkar det vara något konstigt med Volumes och mount points i min dator. Skall ändå byta 2 hårddiskar till större och konfigurera om. Får de om det blir bättre efter det.

Ursprungligen av Mattias A:

Just det, Biblioteks-mappen är osynlig, den behöver man göra synlig för att lätt komma åt innehållet. Där finns inställningsfiler till program, bokmärken till webläsare och alla mail (om du kör Apple mail), mm. Flytta inte över allt från den här mappen till din nya Bibliotekts-mapp, ta filerna allt eftersom du behöver dom.

I Terminal, skriv: "chflags nohidden /Volumes/Data2015/Library/" och tryck enter. Nu bör den synas.

Det finns ett program som heter Batchmod som gör samma sak som kommandot "chmod" i terminalen, fast med grafiskt gränssnitt, kan vara ett alternativ om man känner sig obekväm i Terminal. Det står att det funkar upp till OS X 10.9, men jag testade nu litegrann i 10.10 och det funkar som det ska där också: http://www.lagentesoft.com/batchmod/

Hej igen!

Provade att använda Terminal för att få fram Library-mappen men det funkade inte.

Det verkar vara lite rörigt att veta var den gamla hemkatalogen ligger. Om jag loggar in på mitt systemadmin konto så hittar jag både "Data2015", "Data2015 1" och "Data 2015 2". Provade de olika namnen i Terminal-kommandot men de funkade inte heller (kanske var mellanslaget som inte funkade).

Något tips om hur jag kikar in i biblioteksmappen i gamla hemkatalogen (juliusson)?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-25 13:53

1. Library verkar finnas på disken Boot, så chflags nohidden /Volumes/Boot/Library/ borde vara det som gäller
2. Kommando ls -l /Volumes visar dina volymer
3. Vill du bara lista filer i "Data2015 2", kör ls -l /Volumes/Data2015\ 2/juliusson/
eller
ls -l "/Volumes/Data2015 2/juliusson/"

Det finns två olika "Library",.

En som gäller för hela systemet, som bör ligga på:
/Volumes/Boot/Library

Och en för varje användare, som i det här fallet bör ligga på:.
/Volumes/Data2015/Juliusson/Library

Det mesta av det du behöver komma åt ligger förmodligen i användarens Library.

Sen kan man ju undra varför du tidigare har valt att flytta hemkatalogen för "Juliusson" till data-disken. I mina ögon är det en inbjudan till problem, bl.a med rättigheter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sen kan man ju undra varför du tidigare har valt att flytta hemkatalogen för "Juliusson" till data-disken. I mina ögon är det en inbjudan till problem, bl.a med rättigheter.

Undrar också hur den hamnat där

Nu när jag har gjort ett nytt konto med nya hemkatalogen "bengan" på systemdisken så har jag också bytt ut "Data2015"-diskarna mot nya större diskar.

Någon man skall tänka på när man har system och hemkatalog på en disk och musik, bilder och dokument på en annan?

Pratar diskarna automatiskt med varandra?

Ursprungligen av Julle300:

Någon man skall tänka på när man har system och hemkatalog på en disk och musik, bilder och dokument på en annan?

Nej, egentligen inte.

Men flytta inte originalmapparna "Musik", "Bilder" och "Dokument". Utan skapa en egen mappstruktur där du lägger dina filer.

Ursprungligen av Julle300:

Pratar diskarna automatiskt med varandra?

Vet inte riktigt vad du menar med detta, men svaret får nog bli ja.

Senast redigerat 2015-07-26 07:47
Ursprungligen av Julle300:

Undrar också hur den hamnat där

Nu när jag har gjort ett nytt konto med nya hemkatalogen "bengan" på systemdisken så har jag också bytt ut "Data2015"-diskarna mot nya större diskar.

Någon man skall tänka på när man har system och hemkatalog på en disk och musik, bilder och dokument på en annan?

Pratar diskarna automatiskt med varandra?

Att flytta själva mapparna "Bilder", "Dokument" och "Musik" från systemdiskens hemkatalog är nog inte att rekommendera...

Ursprungligen av johan_tanying:

Att flytta själva mapparna "Bilder", "Dokument" och "Musik" från systemdiskens hemkatalog är nog inte att rekommendera...

Då gör jag inte så...

Har googlat lite på det men inte hittat hur man skall göra. Det verkar ju populärt att ha t ex en liten ssd som systemdisk och ha program på den och sedan sina data på en större disk.

Hur sätter man upp det på ett bra sätt? Har sökt men ej funnit någon bra förklaring.

Har ingen ssd men en mindre snurrdisk som systemdisk. Funderar på att byta ut den till en ssd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-25 22:00

Inte att flytta/byta namn på hemkatalogen heller, det är inte att rekommendera
Det går att fixa i Terminalen om man vet vad man gör (vilket jag inte vet).

Det är ju inget som hindrar att du har dina filer (musik, bilder, dokument...) på annan plats, men låt bli att flytta på de systemskapade originalmapparna.

För att hitta dina filer på andra diskar, är ju alias i dina "originalmappar" ett enkelt sätt till att börja med. Annorstädes på forumet finns instruktioner om hur man har sitt itunesbibliotek på annan disk/NAS osv.

Ursprungligen av Julle300:

Då gör jag inte så...

Har googlat lite på det men inte hittat hur man skall göra. Det verkar ju populärt att ha t ex en liten ssd som systemdisk och ha program på den och sedan sina data på en större disk.

Hur sätter man upp det på ett bra sätt? Har sökt men ej funnit någon bra förklaring.

Har ingen ssd men en mindre snurrdisk som systemdisk. Funderar på att byta ut den till en ssd.

Det går utmärkt att flytta hemkatalogen till en annan disk. Börja med att kopiera användarmappen (mappen med det lilla huset som symbol, alltså) till den hårddisk du vill att den ska ligga på. Bara drag och släpp som med vilken kopiering mellan två diskar som helst. När kopieringen är klar, starta Systeminställningar och klicka på "Användare och grupper." Högerklicka eller Ctrl-klicka på ditt namn och klicka på "Avancerade inställningar..."

I rutan som kommer upp, finns det en rad för "Hemmamapp." Där kommer det förmodligen stå: /Users/juliusson/. Klicka på "Välj..." och bläddra helt enkelt fram till platsen dit du kopierade hemkatalogen, välj den och tryck ok. Starta sedan om datorn. Nu är den hemkatalogen på den andra disken som monteras för din användare. Den har nu också fått en hus-symbol. När du har testkört och allt funkar som det ska, radera den gamla hemkatalogen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-29 21:47

Snyggt! Den inställningen har jag inte sett.
Tack!

1
Bevaka tråden