Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP startar ej, HDD-problem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min Macbook Pro har varit lite trög på sista tiden så jag gick in på skivverktyg och kontrollerade HD. Den rapporterade att HD måste repareras så jag startade om via Cmd-R och valde att reparera HD dar. Det gick inte av någon anledning som jag inte minns, brydde mig inte nämnvart då jag inte haft några jätteproblem, och stängde av datorn.

Sedan dess kan jag inte starta datorn! Det kommer upp en förloppsindikator under uppstarten som inte varit där tidigare (se bild nedan) och sedan slocknar datorn efter 5-10 sekunder.

Jag har testat att resetta PRAM och SMC men det hjälper inte. Jag har testat hardvaran i Apple Hardware Test men den hänger sig i slutet, suck (se bild). Nar jag startar datorn i felsäkert lage så står det “couldnt verify file catalogue” eller liknande, verkar ju onekligen vara HDD som strular. Jag kan inte heller installera om OS X, det står att jag måste aktivera journalföring eller formatera harddisk.

Vore supertacksam för hjälp! Om jag måste byta ut hårddisken så måste jag väl, men jag fattar inte hur detta problem kan uppstå bara for att jag försöker reparera HDD. Jag hade haft mer förståelse om jag tappat den i golvet eller liknande, vilket jag absolut inte gjort. Alla tips och tankar om hur jag kan gå v idare uppskattas!

/Kristoffer

PS Jag såg en liknande tråd med liknande problem dar TS var tvungen att köpa ny hårddisk, men mitt problem kanns ändå individuellt så jag vill gärna höra med er först!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-22 17:24

Nu har du inte berättat vilken MBP du har eller vilken OS-version, men det kanske inte spelar så stor roll i detta fall.
Du verkar ha koll på hur man testar disken, och de fel du berättar om pekar klart på diskfel, hoppas du har backup.

Hur det kan hända, ja, diskar åldras och går sönder förr eller senare, det är mest en frågan om när snarare än om varför.

Byt disk och återställ en aktuell (förhoppningsvis) backup.

Ursprungligen av mattiL:

Nu har du inte berättat vilken MBP du har eller vilken OS-version, men det kanske inte spelar så stor roll i detta fall.
Du verkar ha koll på hur man testar disken, och de fel du berättar om pekar klart på diskfel, hoppas du har backup.

Hur det kan hända, ja, diskar åldras och går sönder förr eller senare, det är mest en frågan om när snarare än om varför.

Byt disk och återställ en aktuell (förhoppningsvis) backup.

Hmm okej, tack for svar! MBP mid2012, OS X Mavericks har jag, 10.9.5 har jag för mig. Det ar bara så uppenbart PRECIS efter att jag försökt reparera utan anledning som problemet uppstår. Tyvärr har jag ingen backup heller... Tänkte ändå byta till SSD snart faktiskt, så ingen katastrof så egentligen. Hade dock gärna velat spara lite grejer, men det är väl mitt eget fel. Man räknar ju iofs inte med att hårddisken ska krascha från ingenstans, har aldrig varit med om det förut.

Om jag installerar en SSD så kan jag lägga över senaste OS X pa en extern hårddisk och bara installera pa det sättet vid första uppstart sen antar jag? Kan jag lägga över det på en extern harddisk från en PC? (Kommer behöva låna någon väns dator)

/Kristoffer

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-22 19:10

Om inte disken är helt död kanske du kan få ut dina användarfiler från den, anslut disken med en SATA-USB-adapter till din dator (när du fått igång den igen med nya disken), har du tur kan du hitta alla dina filer där och rent av få ut dem.

Använder du kryptering på disken (FileVault 2)?

Jag tror du kan installera om den nya disken via Internet Recovery, din dator är nog tillräckligt ny för det.
http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-22 19:17

Lite till info om Internet Recovery:
https://support.apple.com/en-us/HT202313

Ursprungligen av mattiL:

Om inte disken är helt död kanske du kan få ut dina användarfiler från den, anslut disken med en SATA-USB-adapter till din dator (när du fått igång den igen med nya disken), har du tur kan du hitta alla dina filer där och rent av få ut dem.

Använder du kryptering på disken (FileVault 2)?

Jag tror du kan installera om den nya disken via Internet Recovery, din dator är nog tillräckligt ny för det.
http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x...

Nej jag använder inte kryptering på disken. Internet Recovery borde gå bra på mid 2012 enligt länkarna, får hoppas att jag kan få ut alla mina bilder ur hårddisken sen bara, vore supertrist annars...

Förresten såg jag i Skivverktyget att jag har två "delar av hårddisken", varav den ena går bra att både Kontrollera och Reparera, se bild.

Jag ska inte låtsas veta vad detta innebär exakt, men 500.11 GB APPLE HDD ser alltså ut att fungera strålande medan Macintosh HD inte verkar duga till nåt. Går det att formatera eller skapa en ny partition eller liknande ifrån den förstnämnda?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-22 21:24

500GB-disken är själva hårddisken, Macintosh HD är partitionen som skapats på hårddisken (motsvarande C: på en windowsmaskin).
Vad du säger är att disken är ok och att partitionen har problem, du kanske skulle börja med att göra en reparation av din installation?
Med lite tur fungerar det..

Se följande:
https://support.apple.com/kb/PH18872?viewloca...

Ursprungligen av mattiL:

500GB-disken är själva hårddisken, Macintosh HD är partitionen som skapats på hårddisken (motsvarande C: på en windowsmaskin).
Vad du säger är att disken är ok och att partitionen har problem, du kanske skulle börja med att göra en reparation av din installation?
Med lite tur fungerar det..

Se följande:
https://support.apple.com/kb/PH18872?viewloca...

När jag testar att köra på Ominstallera OS X har jag en disk att välja på för installation, den heter EFI och den är inte valbar, med följande meddelande:

“This disk is not formatted as Mac OS Extended (Journaled). Use Disk Utility to enable journaling or reformat the disk.”

När jag är inne i Skivverktyg/Disk Utility så kan jag inte välja “Enable journaling” då den är gråmarkerad, ej valbar. Formatering hittar jag inte direkt någonstans. Om jag väljer New Image, skapas en ny partition då? Det går inte att göra på det sättet, att skapa en helt ny partition tills vidare där jag placerar OS X? Jag har som sagt gott om utrymme, ca halva disken ledig.

Vill passa på att tacka supermycket för hjälpen, känns som att vi ar en raddning på spåren har

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-22 23:06

Jag har lite svårt att förstå det du säger, en bild kan förklara mer så kanske du kan lägga upp en bild av Disk Utility som visar EFI-disken?

Kanske också en bild på de fel du fick vid kontroll av Macintosh HD?

Ursprungligen av mattiL:

Jag har lite svårt att förstå det du säger, en bild kan förklara mer så kanske du kan lägga upp en bild av Disk Utility som visar EFI-disken?

Kanske också en bild på de fel du fick vid kontroll av Macintosh HD?

Yes, jag antar att EFI-disken betyder "huvuddisken"? Bifogar bilder här på

1/ hur huvuddisken ser ut i Disk Utilities (dock inte så mycket speciellt där)
2/ hur det ser ut efter verifiering av Macintosh HD
3/ hur det ser ut efter reparationsförsök av Macintosh HD
4-5/ hur det ser ut när jag försöker kora Ominstallation av OS X som du tipsade om i din senaste länk.

Sorry for bildkvaliteten, blir ju tvungen till mobilkamerabilder i det har läget... Säg till om jag missforstatt vilken slags bilder du ville ha.

/Kristoffer

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-23 10:54

Kanske dags att sluta försöka reparera disken om det ska finnas någon chans att få ut dina filer.
Stoppa in en ny disk, SSD, och kör Internet Recovery för nyinstallation.

Med en adapter kanske man kan få ut något från den trasiga disken.

Ni andra gubbar och gummor, tror ni något annat diskverktyg kan hjälpa alternativt kan det vara kabeln till disken som är paj?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-23 14:09

Sluta pilla på den felande disken i onödan för att öka chanserna att rädda filerna. Skaffa den där SSD:n samt ett externt kabinett att lägga den gamla hårddisken inuti. Med ett externt kabinett kan man ju nästan utesluta glapp i kabeln.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-23 22:24
Ursprungligen av mattiL:


Ni andra gubbar och gummor, tror ni något annat diskverktyg kan hjälpa alternativt kan det vara kabeln till disken som är paj?

DiskWarror har jag haft nytta av ett gäng gånger. Kanske är det rätt medicin nu.

Okej det ser ut som att jag får ta och lägga detta pa is ett tag då tills jag hunnit skaffa en SSD och installera den. Disk Warrior hade jag gärna testat men 60 dollar känns lite saftigt för något som jag inte riktigt känner mig säker på.

Jag tycker mig ha läst att i stort sett alla 2.5"-diskar funkar. Går denna alltså bra att montera?:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/hardd...

Den har iallafall en garantitid på 5 år så förhoppningsvis kastar den inte in handduken efter 1,5 års slösurfande heller

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-24 10:04

Inga problem, passar och funkar.

1
Bevaka tråden