Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivitetsringar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-19 13:23

19 grader och lite molnigt här, lätt vind.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-06-19 13:50
Ursprungligen av zinned:

Det är en massiv skillnad, dokumenterad sådan, vad det gäller hur pulsmätningen fungerar i v1.0 kontra v1.01. I den senare versionen så mäts inte längre pulsen var tionde minut utan den mäts istället endast när du har haft armen stilla i 10 min.

Kör du dock träningsappen, t ex slår igång "Gång, ute", så kommer den att oavbrutet mäta pulsen tills du avslutar.

Nu har jag inte klockan än, men en fråga om pulsmätningen:
Går det i träningsappen att ställa in pulszoner, t ex larma om pulsen är utanför zon 125-135,
eller funkar detta med någon extern app?

Ursprungligen av Hjopek:

Nu har jag inte klockan än, men en fråga om pulsmätningen:
Går det i träningsappen att ställa in pulszoner, t ex larma om pulsen är utanför zon 125-135,
eller funkar detta med någon extern app?

Nej och nej inte än.

Kommer säkert iom att WatchOS 2 släpper API:erna för pulsmätning osv. fria.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-19 13:59
Ursprungligen av Hjopek:

Nu har jag inte klockan än, men en fråga om pulsmätningen:
Går det i träningsappen att ställa in pulszoner, t ex larma om pulsen är utanför zon 125-135,
eller funkar detta med någon extern app?

Tänkbart med någon app men inte native.

Ursprungligen av zinned:

Tänkbart med någon app men inte native.

Men externa appar har ju inte tillgång till pulsmätningen, än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-19 14:03
Ursprungligen av grenhall:

Men externa appar har ju inte tillgång till pulsmätningen, än.

Just det, först i wOS 2.0.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-06-19 17:55

OK, tack!

Jag hade tänkt att skippa klockan under semestern i stugan men mina cirklar är rubbade

Efter 12 sammanhängande dagar med fulla cirklar så kan jag inte bara ge upp sviten. Klockan måste med och jag borde ha köpt en extra laddningskabel... ?

Hörrni som jagar fulla ringar. Jag insåg snabbt att jag bara kan ändra kalorimålet, och det gick lite väl fort när jag ställde in det där, kommer inte ihåg vad jag valde/rekommenderades i processen och hittar inte tillbaka till någon sådan inställning. Man fick välja om man rörde sig lite -> mycket va?

Har ni kört på med samma, ändrat.. Känns ju jättesvårt att hålla på med kalorier. Hade föredragit att få välja ett antal minuter att vara fysiskt aktiv/träna istället. Spontant jämfört med andra enheter räknar den kalorier rätt lågt också (har exempelvis Jawbone Up3 också). Inte alls lätt att komma upp i de 600 som är mitt mål nu. Får kämpa på här!

Enda fördelen med det är kanske att jag är på väg till gymmet för första gången sedan mars. (Fy farao va mycket pengar jag ger bort till dem btw)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-21 17:59
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hörrni som jagar fulla ringar. Jag insåg snabbt att jag bara kan ändra kalorimålet, och det gick lite väl fort när jag ställde in det där, kommer inte ihåg vad jag valde/rekommenderades i processen och hittar inte tillbaka till någon sådan inställning. Man fick välja om man rörde sig lite -> mycket va?

Ida, det är lätt att glömma så där i början men - Force Touch Bara håll nere fingret när du är inne i aktivitetsappen på klockan så kan du ändra det.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har ni kört på med samma, ändrat.. Känns ju jättesvårt att hålla på med kalorier. Hade föredragit att få välja ett antal minuter att vara fysiskt aktiv/träna istället. Spontant jämfört med andra enheter räknar den kalorier rätt lågt också (har exempelvis Jawbone Up3 också). Inte alls lätt att komma upp i de 600 som är mitt mål nu. Får kämpa på här!

Enda fördelen med det är kanske att jag är på väg till gymmet för första gången sedan mars. (Fy farao va mycket pengar jag ger bort till dem btw)

Jag har ändrat i början men just nu känns det stabilt på 400-400 kcal (tränar för dållit, vet ni...typ, inte alls) så jag ser inga större bekymmer med det.

BTW. Ett fultrick som jag lärt mig de dagar jag kör långa sträckor med bilen. När varningen/påminnelsen att stå upp kommer, om du börjar röra armen (skuggboxas eller cirkelrörelser) så kommer klockan att godkänna detta som rörelse och ge dig den där extra timmen.

Ok, det är fusk men ibland så....

Ursprungligen av zinned:

Ida, det är lätt att glömma så där i början men - Force Touch Bara håll nere fingret när du är inne i aktivitetsappen på klockan så kan du ändra det.

Jag har ändrat i början men just nu känns det stabilt på 400-400 kcal (tränar för dållit, vet ni...typ, inte alls) så jag ser inga större bekymmer med det.

Jag inser jag var otydlig. Menade att jag inte hittat tillbaka till hur många kalorier som klockan föreslog som mål beroende på om man rör sig lite, lagom eller mycket (eller hur det nu än stod vid setupen). Vad är lite och vad är mycket när det gäller kalorier så att säga?

Force Touch är häftigt! Läckert att det känns så tydligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-21 22:25
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag inser jag var otydlig. Menade att jag inte hittat tillbaka till hur många kalorier som klockan föreslog som mål beroende på om man rör sig lite, lagom eller mycket (eller hur det nu än stod vid setupen). Vad är lite och vad är mycket när det gäller kalorier så att säga?

Force Touch är häftigt! Läckert att det känns så tydligt.

Ja, vad som är mycket o vad som är lite antar jag har en del olika faktorer som spelar in på. Kön, längd, vikt etc. För mig är väl 400-500 kcal en del, går jag en viss sträcka så bränner jag X kcal men på samma sträcka så kan fjällan ha mycket mer.

Ursprungligen av zinned:

Ja, vad som är mycket o vad som är lite antar jag har en del olika faktorer som spelar in på. Kön, längd, vikt etc. För mig är väl 400-500 kcal en del, går jag en viss sträcka så bränner jag X kcal men på samma sträcka så kan fjällan ha mycket mer.

Jag har aldrig räknat kalorier eller satt mig in i det något djupare, men jag känner till att jag har någon sorts basförbränning oavsett vad jag gör och att jag måste röra på mig för att kunna äta bullar till eftermiddagsfikat och så där. Bara att inse att min Apple Watch tvingar mig att läsa på lite. Vill ju sätta något meningsfullt mål.

Måste dessutom hitta någon träningsform/aktivitet som bränner ordentligt med kalorier. De löp- och gympass jag gjort hittills har inte gjort tillräckligt mycket på ringen...

Nå blir det någon "perfekt månad" då? Jag missade juni men nu är det bara att stå upp "10 i full timme" 9 timmar till så blir det den första perfekta månaden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-31 22:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Nå blir det någon "perfekt månad" då? Jag missade juni men nu är det bara att stå upp "10 i full timme" 9 timmar till så blir det den första perfekta månaden

Jag var på väg nu under juli men så kom en oförutsedd händelse och vipps så gick det inte. Får se i augusti

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-08-02 00:15

Fråga angående aktivitetsringar. Hur ofta ska Apple Watchs data synkas över till Aktivitetsappen i iPhone? Min verkar bara synkas över när enheterna laddas, dvs på kvällen då båda enheterna laddas. Jag kör iOS 9 Public Beta 2, det skulle kanske vara någon bugg. Någon som har liknande (eller för den delen, skilda) erfarenheter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-02 00:17

Ständig synk. Alltid. Hela tiden.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-02 06:30
Ursprungligen av zinned:

Det är en massiv skillnad, dokumenterad sådan, vad det gäller hur pulsmätningen fungerar i v1.0 kontra v1.01. I den senare versionen så mäts inte längre pulsen var tionde minut utan den mäts istället endast när du har haft armen stilla i 10 min.

Kör du dock träningsappen, t ex slår igång "Gång, ute", så kommer den att oavbrutet mäta pulsen tills du avslutar.

Intressant! Men lite dumt att man ska behöva köra träningsappen för att motionen ska räknas.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-02 06:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hade tänkt att skippa klockan under semestern i stugan men mina cirklar är rubbade

Efter 12 sammanhängande dagar med fulla cirklar så kan jag inte bara ge upp sviten. Klockan måste med och jag borde ha köpt en extra laddningskabel... ?

Tänk hur fort man blir fast ? Jag känner samma sak, klockan måste vara med. Ständigt. Ringarna måste ju fyllas. Det skulle vara intressant att få veta vilken sammanlagd träningshöjning det blivit för alla som köpt en Apple Watch. Jag själv har ökat min motionsmängd betydligt och det har även mina fyra AW-vänner gjort. Den här klockan gör verklig skillnad!

Hoppas att det håller i sig ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-02 14:36

Jag hade planerat att försökts få en perfekt månad under augusti men det sket sig redan på månadens första dag. Tog på klockan för sent på dagen och kunde inte hålla mig vaken för att få stå-ringen fylld.

Så nu struntar jag helt i det, pallar inte hålla på och bry mig om dessa ringar längre.

Ursprungligen av zinned:

Jag hade planerat att försökts få en perfekt månad under augusti men det sket sig redan på månadens första dag. Tog på klockan för sent på dagen och kunde inte hålla mig vaken för att få stå-ringen fylld.

Så nu struntar jag helt i det, pallar inte hålla på och bry mig om dessa ringar längre.

Stå-ringen är nästan värst att fixa:)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-03 11:01
Ursprungligen av zinned:

Jag hade planerat att försökts få en perfekt månad under augusti men det sket sig redan på månadens första dag. Tog på klockan för sent på dagen och kunde inte hålla mig vaken för att få stå-ringen fylld.

Så nu struntar jag helt i det, pallar inte hålla på och bry mig om dessa ringar längre.

Haha ? Du ska väl inte ge upp så lätt. Satsa på att få rörelse- och träningsringarna perfekta istället. Det räcker väl ? Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-03 12:38
Ursprungligen av Eva:

Haha ? Du ska väl inte ge upp så lätt. Satsa på att få rörelse- och träningsringarna perfekta istället. Det räcker väl ? Lycka till!

Nej, det räcker inte Jagar ju prestationsmedaljer!

Två veckor borta så missade jag återigen perfekt månad... Juni missade jag 1 minut(!!!) träningstid. Sucks to be me...

Gammal tråd, men enda jag hittade med rätt ämne så jag lyfter den då jag har två snabba små nybörjarfrågor gällande de här aktivitetsringarna.

Startade idag en "Träning" i form av "Utomhuscykling" på min AW3. Cyklade några kilometer och pausade sedan träningen för intag av medhavd matsäck. Återupptog träningen och cyklade vidare.

Från start till mål, inklusive matpausen, tog det 1 timme och 16 minuter. Enligt appen "Aktivitet" på telefonen cyklade jag totalt i cirka 48 minuter. Det vill säga pausen var 28 minuter lång. (Det var gott med smörgås i solen och i lä.)

Fråga nummer ett: Varför anser nu träningsringarna i iPhone-appen "Aktivitet" att jag bara tränat i 16 minuter idag? Ser att de röda staplarna för "Rörelse" är höga under samma tid som jag hade igång "Träning" i form av "Utomhuscykling". Cyklade jag för långsamt för att min klocka skulle anse att det handlade om träning? Är det hastighet eller pulsen den går på för att skilja på "Rörelse" och "Träning"? Trodde att det räckte med att tala om för klockan att jag tränade. Inte att jag dessutom behövde röra på mig i träningshastighet. (Jag har inte automatisk start eller stopp av träning. Sköter det manuellt.)

Fråga nummer två: Kan klockan/telefonen/appen få för sig i efterhand att justera mängden "Rörelse" och "Träning"? Tror det var i fredags eller i lördags som "Rörelse" var noll större delen av dagen för att sen eftermiddag plötsligt bli drygt halvfull. (Inte dryg och halvfull. )

Bra frågor, har tyvärr inte svaret på någon av dem. Däremot kanske detta hjälper: https://www.imore.com/apple-watch-and-activit...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2020-10-01 21:33

Jag har en fråga om träning i översikten. Tidigare så efter ett avslutat träningspass så har det gått att gå in på kartan och se hur jag cyklat på träningspasset. Men efter uppdateringen så har alla kartor försvunnit även dom passen jag gjort före uppdateringen. Stämmer det eller kan det vara jag som kommit åt någon inställning så jag råkat stänga av den funktionen?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-01 21:40
Ursprungligen av henke21:

Jag har en fråga om träning i översikten. Tidigare så efter ett avslutat träningspass så har det gått att gå in på kartan och se hur jag cyklat på träningspasset. Men efter uppdateringen så har alla kartor försvunnit även dom passen jag gjort före uppdateringen. Stämmer det eller kan det vara jag som kommit åt någon inställning så jag råkat stänga av den funktionen?

En bugg i iOS 14.0 skrev sönder Health-databasen i vissa speciella fall.

Du kan behöva rensa både telefon och klocka för att få rätt på det.

https://support.apple.com/en-us/HT211865

  • Medlem
  • 2020-10-01 23:03
Ursprungligen av henke21:

Jag har en fråga om träning i översikten. Tidigare så efter ett avslutat träningspass så har det gått att gå in på kartan och se hur jag cyklat på träningspasset. Men efter uppdateringen så har alla kartor försvunnit även dom passen jag gjort före uppdateringen. Stämmer det eller kan det vara jag som kommit åt någon inställning så jag råkat stänga av den funktionen?

Har du 14.0.1 nu?

Bevaka tråden