Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekt iMac 27" som extern skärm till iMac 27" 5K?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 27" med thunderbolt på jobbet, som har något fel på grafikkortet.
Datorn och skärmen startar upp och fungerar men grafiken ballar ur efter en stunds användning och visar bara ränder.

Pga detta köpte vi en ny iMac 27" 5K och min fråga är, kan jag koppla in min gamla iMac med thunderbolt och köra dubbla skärmar? Jag läste om Target Display Mode, och som jag har förstått så går inte iMac 27" 5K att använda som extern skärm. Men är det någon som vet om det går åt andra hållet? Dvs att jag använder min gamla iMac som extern skärm till min nya 5K iMac?

Om svaret är ja, så är ytterligare en relevant fråga i mitt fall, eftersom grafikkortet i min gamla verkar vara skrot: Används moderdatorns grafikkort till att driva båda skärmarna, eller används båda grafikkorten?

Jag har ingen thunderbolt/minidisplay-kabel, så jag har inte kunnat testa. Är det någon av er som vet om det kan fungera?

Senast redigerat 2015-06-28 10:15
Ursprungligen av southtown:

...Används moderdatorns grafikkort till att driva båda skärmarna...

Ja. Den "externa" skärmen agerar som en Thunderbolt Display.
https://support.apple.com/en-us/HT204592
https://support.apple.com/en-us/HT204154

Trådens huvudfråga kan jag inte svara säkert på. Men jag kan säga att jag tror att det funkar.

Tack för info. Jag får köpa en kabel och testa helt enkelt.

Hej! Kan meddela att det fungerar att ha min defekta iMac som extern skärm.
Dock måste man lyckas starta OS X för att kunna aktivera Target Display Mode.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-16 10:46

Inte ett svar men en liknande fråga.

Har också en gammal iMac 24 tums från early 2009. Skärmen fungerar perfekt men datorn börjar kännas trött. Kan man använda skärmen "baklänges" dvs som skärm till t ex en Mac mini ? Nån som provat eller har synpunkter ?

Kaj

Ursprungligen av Kajax:

...iMac 24 tums från early 2009... ...använda skärmen "baklänges" dvs som skärm till t ex en Mac mini...

Nej, tyvärr. Det funkar inte på den modellen. Den är lite för gammal. Det funkar på 27-tums-modellerna från "late 2009" och framåt.

Läs mer här:
https://support.apple.com/sv-se/HT204592

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-16 13:09

Ett halvår för tidig

Jesper!
Tack för svar!
Rajtan, för att inte säga satan, ett halvår "för tidig". Men en fråga till dig Jesper, vilken Mac (iMac, imac mini ....) rekommenderar du? Mest bildbearbetning och filmredigering!

Kaj

Ursprungligen av Kajax:

...Men en fråga till dig Jesper, vilken Mac (iMac, imac mini ....) rekommenderar du? Mest bildbearbetning och filmredigering!

Varför ställer du frågan till mig? Här finns ett helt forum fullt av "Mac-nördar" som kan svara på frågor.

Jag går själv i valet och kvalet. Det börjar bli dags med en ny dator, men vet inte alls vad jag ska välja.

Ett par tips:
- Ställ frågan i en egen tråd. Den här tråden handlar om något helt annat.
- Ange en ungefärlig budget för datorköpet, så blir det lättare att ge tips och rekommendationer.

1
Bevaka tråden