Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan public beta, problem och funderingar

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-12 15:30

Laddat betan och har två problem med Google Chrome:

1. Massor med fel i Console, clGetDeviceInfo
2. snbforums.com verkar inte fungera (exv. http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merli... ), fliken hänger sig.

Edit:Dessa problem verkar hänga ihop, stänger jag fliken med snöforums upphör felen i Console.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-12 15:35

Kompletterande information från Console:

2015-07-12 15:32:14,000 Google Chrome Helper[1453]: [CL_INVALID_DEVICE] : OpenCL Error : clGetDeviceInfo failed: Failed to retrieve device information! Invalid device
2015-07-12 15:32:14,000 Google Chrome Helper[1453]: Unable to determine parameter value. This will likely cause issues with CL context rendering.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-12 16:49

Slänger in en fundering då.
Kan man gå direkt från 10.9?
Hur är det med OS X server appen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-12 17:17
Ursprungligen av Json_81:

Slänger in en fundering då.
Kan man gå direkt från 10.9?
Hur är det med OS X server appen?

På fundering 1 svarar jag Troligen.

Själv har jag laddat tillbaka OS X 10.10.4 via en CCC-backup, de få program (bl.a. Webbrowser) jag använder vill jag helst ska fungera ordentligt.
Väntar på nästa beta..

  • Medlem
  • 2015-07-12 17:59

Tråkigt att System Integrity Protection (Rootless) ställer till det för Total Finder som nu har dödförklarats.

http://blog.binaryage.com/el-capitan-update/

Ursprungligen av Ljung:

Tråkigt att System Integrity Protection (Rootless) ställer till det för Total Finder som nu har dödförklarats.

http://blog.binaryage.com/el-capitan-update/

Riktigt illa.

Jag upptäckte en skum grej med talsyntesen. Jag har några backupscript som meddelar med tal när de påbörjas. Så när iTunes backupen startar säger datorn "Nu påbörjas backup av iTunes".

Med den här betan så säger den svenska rösten "i-tunes" med svenskt uttal. Tidigare har den läst Appels produktnamn som "aj-tjunes" med engelskt uttal trots att resten av texten läses på svenska.

Märkligt att de skulle ändra en sådan sak.

Ursprungligen av Anders T:

Jag upptäckte en skum grej med talsyntesen. Jag har några backupscript som meddelar med tal när de påbörjas. Så när iTunes backupen startar säger datorn "Nu påbörjas backup av iTunes".

Med den här betan så säger den svenska rösten "i-tunes" med svenskt uttal. Tidigare har den läst Appels produktnamn som "aj-tjunes" med engelskt uttal trots att resten av texten läses på svenska.

Märkligt att de skulle ändra en sådan sak.

Siri gör samma sak med "iPhone" på iPhone i iOS 9 beta. Blev lite ställd när Siri förkunnade att hon inte hittat det jag sökte på min "i-p-hone'

En annan skum grej...

Jag öppnade Skivkontroll och såg att den fått ny design. Jag klickade runt lite och såg i Arkiv-menyn att det fanns ett val för "Aktivera journalföring". I skivans info står även Journalförd: Nej. Datorn är köpt i vintras och har aldrig formaterats om.

- Är inte journalförd formatering standard i en ny Mac? Eller har det hänt något nu?

- Kan jag aktivera valet i Arkiv-menyn utan risk?

Nu såg jag en kommentar i ett forum som sa att SSD-diskar tar slut snabbare med journalförd formatering. Men jag hittar inga uppgifter på webben som säger att Apple valt att stänga av journalförd formatering i nya macar. Den här supportsidan säger heller inget om SSD bara att journalförd ska aktiveras.
https://support.apple.com/kb/PH18869?locale=s...

Systeminformation (under äpplet) säger Filsystem: Journalförd HFS+

Jag skulle gissa på betabekymmer med nya Skivverktyg så jag ligger lågt.

Någon som har ett bra förslag på en rar extractor som fungerar med betan?
The one and only fungerar inte längre som den skalli

The Unarchiver verkar funka vad jag sett.
http://unarchiver.c3.cx

Ursprungligen av Anders T:

The Unarchiver verkar funka vad jag sett.
http://unarchiver.c3.cx

Nä . Det är tyvärr den som inte fungerar längre

Men jag skall avinstallera capitan. Har aldrig testat en mer usel beta än denna och då inkluderar jag alla betor inklusive Windows (undantaget vista)

The Unarchiver funkar för mig i betan. Jag kör med AppStore versionen så det kanske är det som gör skillnad?

TotalFinder verkar inte lira för mig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

TotalFinder verkar inte lira för mig.

Inte för någon. Eftersom du inte kan hacka systemet längre i El Capitan.

Tillsvidare kan du stänga av "rootless" som det heter.

Har återgått till Yosemite och blev nykär

Kommer inte byta till Capitan förrän att den är okey och det känns inte som att denna uppdateringen kommer lira lika snabbt som tex Yosemite gjorde

Ursprungligen av MalcomX:

Har återgått till Yosemite och blev nykär

Kommer inte byta till Capitan förrän att den är okey och det känns inte som att denna uppdateringen kommer lira lika snabbt som tex Yosemite gjorde

Och det kan du avgöra efter den första publika betan?

Ursprungligen av Megolon:

Och det kan du avgöra efter den första publika betan?

Ja det kan jag, då jag jämför med andra första betan och då var det lätt att dra den slutsatsen

Betatestat sen Windows 95 och körde Mac innan dess

Har många års erfarenhet ser du

Ursprungligen av MalcomX:

Ja det kan jag, då jag jämför med andra första betan och då var det lätt att dra den slutsatsen

Betatestat sen Windows 95 och körde Mac innan dess

Har många års erfarenhet ser du

Ja vi säger väl det då

Är det bara min bluetooth som inte funkar? Går ej starta överhuvudtaget.

Tips?

Ursprungligen av MalcomX:

Nä . Det är tyvärr den som inte fungerar längre

Men jag skall avinstallera capitan. Har aldrig testat en mer usel beta än denna och då inkluderar jag alla betor inklusive Windows (undantaget vista)

Vad kör du på för maskin?

Jag har bara ett enda problem och det att min polerstatistiktracker inte lirar så bra ihop med SvenskaSpels pokerklient men med min erfarenhet av SvenskaSpels pokerklienter så tror jag att problemet ligger i Svenska Spel.

Jag har inga andra problem med betan (MBP 13" retina, första generationen)

Ursprungligen av _empty:

Är det bara min bluetooth som inte funkar? Går ej starta överhuvudtaget.

Tips?

Det verkar fungera som det ska för mig. Jag märker i alla fall inga problem

Ursprungligen av _empty:

Är det bara min bluetooth som inte funkar? Går ej starta överhuvudtaget.

Jag vet inte om det bara är din, men oavsett så kan det hjälpa att starta om datorn om du inte redan har gjort det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag vet inte om det bara är din, men oavsett så kan det hjälpa att starta om datorn om du inte redan har gjort det.

Bluetooth funkar för mig

Nu strular inte finder och OneDrive iaf:

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-23 14:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu strular inte finder och OneDrive iaf:
http://ladda-upp.se/files/2015/b157679.png

Bara allt annat, eller?

Ursprungligen av mattiL:

Bara allt annat, eller?

Känns som att det flyter på lite bättre nu faktiskt TotalFinder lirar fortfarande inte, men de jobbar tydligen på saken.

Det mesta funkar för mig, har dock stora problem med Time Machine på min Time Capsule. Enheten hittas och den börjar säkerhetskopiera men det går extremt sakta och efter ca 150mb så lägger den av. Får inget felmeddelande eller något utan den bara stannar....skumt?

Bevaka tråden