Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sabbat display-kontakten på moderkortet på iMac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac 27" (late 2009), som jag maxade vid köp så det är en 2,8 Ghz i7-processor, 16 gb ram samt ett grafikkort som jag inte minns namnet på nu – och inte kan ta reda på för jag har sabbat kontakten för skärmen på moderkortet.
Jag tänkte nämligen att jag skulle stoppa i en SSD-disk och tänkte först lämna in den, men en bekant som jag pratade med sa att han hade sugproppar och jag tänkte att har man det så är det väl inte svårare än att byta hårddisk på någon annan dator.
Men det visade sig att de där 30 stiften som sitter på moderkortet och som skärmen är kopplad till var lite känsligare än jag är van vid så jag… slet av ett några stycken när jag vickade av kabeln.

Jag gillar min gamla i7:a och den funkade egentligen bra och skärmen är ju super…
Nu med facit i hand var det givetvis dumt att peta själv, men jag tyckte det verkade som en vettig helguppgift. särskilt eftersom jag är lite van vid ssd-disk eftersom min bärbara har en.

Nu till den stora frågan: går min iMac att rädda?
Är delarna som är kvar i den något som någon har glädje av?
Vad tycker ni att jag ska göra med den?
Den finns i Malmö, och jag tänker att kasta rakt i soptunnan känns dumt.
Hellre återvinning men helst att den återanvänds.
Eller… Helst vill jag ju ha igång den igen, så klart!

Några förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-13 09:18

Ställ undan den som PLEXserver (eller som annan server), du kan ju styra den från en annan enhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-13 09:41

Det är väl ändå något som bör kunna repareras med kompetent lödning? Inga dyra delar, men du får betala lite dyrare arbetskostnad än den du från början ville spara. Den iMacen bör ändå vara användbar flera år än. Ring runt till serviceställen och hör efter kostnadsuppskattning:
https://locate.apple.com/se/sv/service/?pt=4&...

Köpte en extern skärm. Det är lite fånigt, men får vara så tills vidare. Tack för förslag!

1
Bevaka tråden