Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöd för TRIM av 3:e parts SSD i Yosemite 10.10.4

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är en medveten upprepning av ett inlägg jag skrev i min Mac Pro mod-tråd, eftersom det kan finnas många som skulle vilja göra detta, men som inte läser andra tråden.

Från 10.10.4 kan man nu aktivera stöd för TRIM av SSD-diskar man själv installerat i sina datorer. OS X använder redan tidigare TRIM på de SSD som Apple själva levererar, men inte på diskar av andra företrag som t ex en Samsung 840/850 och så.

Det har funnits vissa hack runt detta, men nu man kan man skriva följande i terminalen:

sudo trimforce enable

Sen får man upp lite varningstext som man kan läsa, och sen skall man starta om datorn. Klart.

En bättre metod än de patchar som funnits innan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-03 23:04

#nyhetstips igen då.

Min 15" 2011 blev av med plötslig slumpmässig badboll när jag aktiverade det.
Någon samsung SSD i den, 820 tror jag den heter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-04 00:04

Jag aktiverade det, och den säger Succeeded, men den startar inte om...

Ursprungligen av kenjon:

Jag aktiverade det, och den säger Succeeded, men den startar inte om...

Du får starta om datorn.

Ursprungligen av kenjon:

Jag aktiverade det, och den säger Succeeded, men den startar inte om...

Du kan se under "Om den här datorn" och "systemrapport" under SATA menyn om du har 'TRIM support: yes' på disken i fråga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-06 20:59

Har en Intel 535. Precis som för @kenjon uteblev dem utlovade omstarten, som jag istället fick göra själv. Men det står att trim är aktiverat, så det är väl bara att hoppas på att det fungerar utan dataförluster.

Min dator startade om av sig själv. Det tog dock en minut eller så innan den startade om och jag kör dessutom El Capitan (så det kan ju påverka)

Jo, en del Intel SSD har någon skum vila/sömn-funktion som OSX startflash inte fattar - en vanlig omstart funkar inte heller (det kan bli en grå skärm med varningsmärke). Det är dock inget att frukta - bara att starta om i två steg (stänga av helt och sedan starta om med knappen). Ingenting tar skada eller så. Jag har dock skippat alla tankar på Intel-SSD's i.o.m. detta - kör numera uteslutande Samsung om jag klämmer in SSD's i Macar.

Ursprungligen av jahve:

Har en Intel 535. Precis som för @kenjon uteblev dem utlovade omstarten, som jag istället fick göra själv. Men det står att trim är aktiverat, så det är väl bara att hoppas på att det fungerar utan dataförluster.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-07 12:42

Min startade om av sig själv, samsung ssd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-07 21:57
Ursprungligen av Json_81:

Min startade om av sig själv, samsung ssd.

Samma här, samsung 850 EVO.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-07-08 08:12

Vad händer med min time machine backup om jag nu klonar hdd till ssd och byter. Kommer för närvarande inte åt min time machine backup fysiskt. Undrar bara om jag får börja om med en helt ny time machine backup.

Senast redigerat 2015-07-08 21:20
  • Medlem
  • Boston
  • 2015-07-08 17:58

Finns det några stora risker med att slå på TRIM på sin existerande disk? Jag upplever inte min dator som superseg och har ingen lust att behöva installera om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-08 19:28
Ursprungligen av Gurra:

Finns det några stora risker med att slå på TRIM på sin existerande disk? Jag upplever inte min dator som superseg och har ingen lust att behöva installera om.

Det borde det inte göra, men se till att ha backup ifall att.
Jag hade någon intel-disk i min gamla macbook 2010 och använde "hacket" på den tiden utan problem och kört både med det på nuvarande 2011 MBP med samsung disk tills 10.10 kom och nu aktiverat det officiella på samma dator utan problem.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-07-26 21:56
Ursprungligen av Pimmp:

Vad händer med min time machine backup om jag nu klonar hdd till ssd och byter. Kommer för närvarande inte åt min time machine backup fysiskt. Undrar bara om jag får börja om med en helt ny time machine backup.

Gick bra att klona disken, inga bekymmer med backupen på time machinen.

Fungerade bra på min MBP med en OWC Mercury Electra 6G SSD

Startade om som den skulle och än inga problem

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-07-27 11:23

Det fungerade alldeles utmärkt med TRIM på min Crucial BX100. Burken startade om av sig själv utan problem efter enabling.

Fritt fram att sätta i vilken SSD som helst alltså?

Ursprungligen av wemme:

Det fungerade alldeles utmärkt med TRIM på min Crucial BX100. Burken startade om av sig själv utan problem efter enabling.

Så om jag fattat det rätt, så kan man nu med 10.10.4 sätta i Crucial BX100 och även andra märken på SSD som Samsung utan risk för problem? Nån som vet nån bra guide hur man gör själva diskbytet?

Ursprungligen av Dr Ohno:

...Nån som vet nån bra guide hur man gör själva diskbytet?

För att tipsa om en specifik guide, så behöver vi veta vilken datormodell det handlar om.

Men rent allmänt så finns det bra guider på iFixit.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att tipsa om en specifik guide, så behöver vi veta vilken datormodell det handlar om.

Men rent allmänt så finns det bra guider på iFixit.

Det är en MBP 13 (mid 2012), 2.9 GHz Intel Core i7, 8 gb 1600 Mhz DDR3

Ursprungligen av Dr Ohno:

Det är en MBP 13 (mid 2012), 2.9 GHz Intel Core i7, 8 gb 1600 Mhz DDR3

Du kan både söka och hitta rätt guide på iFixit

Ursprungligen av MalcomX:

Du kan både söka och hitta rätt guide på iFixit

Ok, jag ska leta.
Och sen är det alltså grönt att sätta i t ex en Samsung 850 EVO Series eller en Crucial BX100?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-27 17:07
Ursprungligen av Dr Ohno:

Ok, jag ska leta.
Och sen är det alltså grönt att sätta i t ex en Samsung 850 EVO Series eller en Crucial BX100?

Svar Ja.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-07-27 17:15
Ursprungligen av Dr Ohno:

Ok, jag ska leta.
Och sen är det alltså grönt att sätta i t ex en Samsung 850 EVO Series eller en Crucial BX100?

Jadå! Det fungerar alldeles utmärkt med en Crucial. Blir en betydligt piggare gammal burk!

1
Bevaka tråden