Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorar meddelanden vid överföringen av säkerhetskopian från iPhone 5 till iPhone 6

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-06-28 22:10

Jag har alltså för ett par månader sedan säkerhetskopierat min iPhone 5 till iTunes och sedan fört över den säkerhetskopian till min nya iPhone 6. Det skedde till synes utan problem. Härom dagen när jag letade efter ett gammalt meddelande upptäckte jag att i många av konversationerna har alla meddelanden innan januari/februari 2015 försvunnit, med undantag för något meddelande i augusti och ett i september 2014. Andra konversationer är kompletta sedan 2012. Många viktiga meddelanden som jag vill spara hade försvunnit, både sms och iMessages.

Eftersom jag redan hunnit återställa 5:an till fabriksinställningarna testade jag att lägga tillbaka säkerhetskopian på den och då visas återigen hela konversationerna. De finns alltså med i säkerhetskopian. Återställde därför 6:an till fabriksinställningarna och la på säkerhetskopian på nytt, dessvärre med samma resultat som tidigare - största delen av konversationerna visas inte på 6:an. Testade detta ytterligare en gång men meddelandena är och förblir borta på 6:an, både sms och iMessages. Kan tillägga att 5:an har ios 8.2 installerad och 6:an 8.3. Tillgängligt utrymme på 5:an är 3,7 GB och på 6:an 9,1 GB, med samma kapacitet och säkerhetskopia installerad, så mycket saknas uppenbarligen på 6:an…

Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur jag får över/får tillbaka samtliga meddelanden på 6:an?

Det finns ju software (PhoneView m.fl.) som kan spara och arkivera dina meddelanden ifrån iPhone till datorn. Så slipper du ha flera år på telefonen om du vill spara gamla konversationer. Om du nu har OSX, men det finns ju säkert till PC också om du inte har mac.

Om allt funkar med Meddelanden nu vad det gäller den nya 6:an alltså. Sen kan du ju aktivera Meddelanden på datorn för framtida sync, så sparas ju allt på TimeMachine. Om du nu har Mac alltså....
Har ingen aning hur du kan få över det på 6:an när det inte funkar som det borde.
Det är vad jag kommer på för att spara dina gamla meddelande, om det kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2015-06-29 07:44

Tack! Det är min plan B. Vill dock gärna veta vad problemet är så att inte mer information bara försvinner plötsligt. Har t ex hört att det finns ett begränsat minne för iMessage som kan göra att meddelanden försvinner, men det borde ju inte gälla sms och då bör de ju inte heller synas på 5:an...

Någon annan som har en aning?

Ursprungligen av panther:

Det finns ju software (PhoneView m.fl.) som kan spara och arkivera dina meddelanden ifrån iPhone till datorn. Så slipper du ha flera år på telefonen om du vill spara gamla konversationer. Om du nu har OSX, men det finns ju säkert till PC också om du inte har mac.

Om allt funkar med Meddelanden nu vad det gäller den nya 6:an alltså. Sen kan du ju aktivera Meddelanden på datorn för framtida sync, så sparas ju allt på TimeMachine. Om du nu har Mac alltså....
Har ingen aning hur du kan få över det på 6:an när det inte funkar som det borde.
Det är vad jag kommer på för att spara dina gamla meddelande, om det kan hjälpa dig.

Den enda inställning jag känner till är att du kan välja hur länge som dina meddelanden ska sparas: "för alltid", "ett år" eller "en månad" men den inställningen ska inte ge de effekter som du beskriver. Och meddelandena sparas på telefonen så det borde inte skilja mellan sms och imessage.

Men det kan kanske vara värt att kontrollera hur inställningen ser ut på din telefon så att det inte är något lurt med den?

Under inställningar, meddelanden, "behåll meddelanden..."

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-06-29 08:29

Du har olika versioner av ios. 8.2 mot 8.3. Det skulle kunna vara en anledning.

  • Medlem
  • 2015-06-29 10:33

Har "permanent" på, så det borde inte vara problemet...

Ursprungligen av BlackSmp:

Den enda inställning jag känner till är att du kan välja hur länge som dina meddelanden ska sparas: "för alltid", "ett år" eller "en månad" men den inställningen ska inte ge de effekter som du beskriver. Och meddelandena sparas på telefonen så det borde inte skilja mellan sms och imessage.

Men det kan kanske vara värt att kontrollera hur inställningen ser ut på din telefon så att det inte är något lurt med den?

Under inställningar, meddelanden, "behåll meddelanden..."

  • Medlem
  • 2015-06-29 10:35

Precis, men då skulle det innebära att den senare versionen 8.3 raderar meddelanden? Har inte hittat något om att andra är drabbade efter uppdateringen.

Ursprungligen av frazze:

Du har olika versioner av ios. 8.2 mot 8.3. Det skulle kunna vara en anledning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-29 12:28

Vid tidigare versionsuppgraderingar hände det att vissa SMS försvann, typ sådana med lösenord utskickade från olika tjänster.
Fast i ditt fall verkar det försvunnit mer än så.

  • Medlem
  • 2015-06-29 13:35

Ja det stämmer, det är 6 månaders meddelanden minst som har försvunnit, med några undantag här och var. Det är också lite märkligt, att inte samtliga meddelanden innan ett visst datum försvunnit utan det ligger kvar några enstaka meddelanden från tidigare också.

Ursprungligen av mattiL:

Vid tidigare versionsuppgraderingar hände det att vissa SMS försvann, typ sådana med lösenord utskickade från olika tjänster.
Fast i ditt fall verkar det försvunnit mer än så.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-29 13:53

Jag tipsade om iBackupBot i en annan tråd, kanske du kan använda det programmet för att spara undan meddelanden (och importera dem också, vet ej om det fungerar, har ej testat)?

Programmet finns för Mac OS X och Windows.

  • Medlem
  • 2015-06-29 14:02

Har ringt Apples support nu men de kan inte hjälpa mig än så länge. De rekommenderar att jag uppdaterar även 5:an till version 8.3 vilket inte känns helt riskfritt. Får försöka uppgradera min gamla Mac så att jag kan lägga på något program i stil med phoneview och spara meddelandena där först. Hade helst velat slippa en massa jobb med detta nu och hoppades på en Quick fix i och med att 5:an ska överlåtas till ny ägare snarast...

  • Medlem
  • 2015-06-29 14:11

Tack, ska kolla in det! Hade hoppats på en enklare lösning eftersom jag har en äldre Mac som fortfarande ligger på OS X 10.6.8 och eventuellt inte går att uppgradera till 10.10 så att den typen av program går att köra med bästa resultat. Men nu lutar det åt att jag får bita i det sura äpplet och ta tag i den biten också...

Ursprungligen av mattiL:

Jag tipsade om iBackupBot i en annan tråd, kanske du kan använda det programmet för att spara undan meddelanden (och importera dem också, vet ej om det fungerar, har ej testat)?

Programmet finns för Mac OS X och Windows.

Ursprungligen av Miiij:

Tack! Det är min plan B. Vill dock gärna veta vad problemet är så att inte mer information bara försvinner plötsligt.

Förstår det, kanske ytterligare en bug i iCloud/iMessage problemet? Det är utbrett. Se bara till att ta ordentlig backup på dina meddelanden, sen kan du ju delta i Apple's 'experiment' ?

  • Medlem
  • 2015-06-29 22:31
Ursprungligen av panther:

Förstår det, kanske ytterligare en bug i iCloud/iMessage problemet? Det är utbrett. Se bara till att ta ordentlig backup på dina meddelanden, sen kan du ju delta i Apple's 'experiment' ?

Eller hur, det är precis så det känns

Har inte iCloud aktiverat, det borde jag kanske ha nämnt, har aldrig haft det av flera anledningar. Fast det ska ju inte göra någon skillnad (säkerhetskopierar manuellt mot iTunes istället).

Macen gick i alla fall genom systemkraven så nu blir det uppdatering och att inhandla ett program som kan exportera konversationerna på ett snyggt sätt. Sen får vi börja testa på telefonerna. Återkommer när jag har mer information om hur det gick (om någon annan har erfarenhet får ni väldigt gärna dela med er av den också).

  • Medlem
  • 2015-07-03 11:25

En liten uppdatering:

Uppdaterade operativsystemet och installerade iExplorer (https://www.macroplant.com/iexplorer/). Jag kan verkligen rekommendera det om man vill spara meddelanden på ett snyggt sätt, i övrigt har jag inga erfarenheter än.

Testade sedan Apples förslag, att uppdatera min 5:a till samma version som 6:an - 8.3 - och la på nytt över en säkerhetskopia i iTunes som jag sedan flyttade till den fabriksåterställda 6:an. Som väntat fungerade inte heller detta, jag får samma resultat som tidigare, exakt samma meddelanden är försvunna och verkar förloras i överföringen av säkerhetskopian till 6:an. Jag testade även att återställa 5:an till fabriksinställningarna ytterligare en gång och la sedan på samma säkerhetskopia och återigen visas samtliga meddelanden på 5:an.

Något jag dock upptäckte var att andra gamla inställningar som borde försvinna på 6:an vid fabriksåterställning finns kvar efteråt. Till exempel hade jag en massa alarm aktiverade i säkerhetskopian men inte på någon av telefonerna. När jag la över säkerhetskopian på 5:an följde inställningarna för alarmen med och var plötsligt aktiva efteråt, medan på 6:an följer inte inställningarna med.

Jag tänkte gräva vidare i detta men har inte riktigt tid till det just nu. Får återkomma, förhoppningsvis med ett svar, efter semestern

1
Bevaka tråden