Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i itunes vid överföring av musik?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar bli jävligt trött på itunes som har haft samma bugg i minst 5 år, och det är att jag använder mig av spellistor och i varje spellista har jag en viss musik genre, t.ex. hiphop, techno, hårddrock etc

Så jag skapar en spellista, för över musiken, inga problem, skapar en till och musiken bli grå, tar bort och göra om samma fel etc kan varierar vilken mapp som buggar mellan gångerna.

Jag har ställtr om mellan synk och manuellt flera gånger för läst något om att det skulle fixa problem, nja ibland så hjälper det men jag upplever det som en fet bugg.

Telefonen jag använder är iphone 4 (inte s)

  • Medlem
  • 2015-07-02 13:08

Är det när du skapar spellistorna och överför musiken till dem som låtarna blir gråmarkerade? (i iTunes alltså?)
Eller är det först när du överför spellistorna till telefonen som låtarna blir gråa?

Vilken version av iTunes och iOS använder du?

Att skapa spellistorna är inga problem men när jag sedan överför t.ex gym musiken till spellistan gym så kan alla bli grå markerade.

Just denna gång fick jag radera alla musik 3 gånger för att lyckats få över musiken, är dock inte klar så om/när jag får samma bugg så lägger jag upp en bild.

Ursprungligen av everdark:

...Så jag skapar en spellista, för över musiken, inga problem, skapar en till och musiken bli grå...

Det låter mer som ett handhavandefel än en bugg. Men för att vi ska kunna hitta var du eventuellt gör fel, så behöver vi veta exakt vad det är du gör.

- Hur skapar du spellistan?
- Hur för du över musiken?
- Vad är det som blir grått? Låtarna i den andra spellistan, eller vadå?
- Var i iTunes blir det grått?
- Du säger att du raderar låtarna för att lösa problemet. Var och hur gör du den raderingen?
- Och du svarade inte på Dalles frågor om programversioner. (Version av OS X och iTunes i datorn? Version av iOS i telefonen?)

Senast redigerat 2015-07-02 16:05
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-02 14:54

Låter lite märkligt att du har haft samma "bugg" i fem år. iTunes må vara ett skitprogram men det har förändrats en del de senaste åren. Skulle ett par hundra miljoner användare lida av en bugg i fem år?
Jag sätter mitt morgonkaffe på att det är ett användarfel, vilket isåfall är tacksamt - du kan åtgärda "felet" omgående och inte behöva vänta på en buggrättning.

Om du vill visa hur du gör kan du använda screenr som spelar in en film som du sedan kan dela.

Handhavandefel.

Ursprungligen av everdark:

Jag börjar bli jävligt trött på itunes som har haft samma bugg i minst 5 år, och det är att jag använder mig av spellistor och i varje spellista har jag en viss musik genre, t.ex. hiphop, techno, hårddrock etc

Så jag skapar en spellista, för över musiken, inga problem, skapar en till och musiken bli grå, tar bort och göra om samma fel etc kan varierar vilken mapp som buggar mellan gångerna.

Jag har ställtr om mellan synk och manuellt flera gånger för läst något om att det skulle fixa problem, nja ibland så hjälper det men jag upplever det som en fet bugg.

Telefonen jag använder är iphone 4 (inte s)

Eventuellt kan jag har varit otydlig, det är inte varje gång som detta händer men idag fick jag göra 4 försök innan den accepterade musiken.

Mig veteligen finns det bara ett sett i itunes att skapa spellistor och det är i vänster nedre hörn genom att klicka på pluset. Därefter tar jag en katalog och för över till namnet på spellistan och överföringen startar.

Det är i detta läget som musikfilerna skall föras över normalt, men som inte alltid händer. När det skiter sig så kan i denna listan vara säg 5 filer av 120 som överförs normalt.

Och jag är inte ensam, det finns väldigt många som har samma problem, bara googla så får ni se.
Och nej det är inte handhavande problem.

Programvara i telefon IOS 7.1.2 som är den senaste versionen för min telefon.
Itunes har versionssnummer 12.1.2

Ibland måste jag radera samtlig musik i telefonen, via inställningar etc... men genom att klicka på musik i min enet och markera allt och sedan delete knappen, tar en stund dock.

Exempel på hur det kan se ut:
https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-18483164-119314/Greyout1.jpg

Ursprungligen av everdark:

...Därefter tar jag en katalog och för över till namnet på spellistan och överföringen startar.

Vad betyder det? "Tar en katalog". Var då?

Och vad menar du med "överföringen startar"? Synkningen till telefonen startar inte för att du drar låtar till spellistan.

Jag tar en valfri katalog med musik från den hårddisk där de ligger, drar den till spellistan så spelistan blir blå och släpper, då kopierar itunes musiken från den katalog där musiken ligger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-02 23:57
Ursprungligen av everdark:

Jag tar en valfri katalog med musik från den hårddisk där de ligger, drar den till spellistan så spelistan blir blå och släpper, då kopierar itunes musiken från den katalog där musiken ligger.

Och dina inställningar ser ut såhär?:

Ursprungligen av everdark:

Jag börjar bli jävligt trött på itunes som har haft samma bugg i minst 5 år, och det är att jag använder mig av spellistor och i varje spellista har jag en viss musik genre, t.ex. hiphop, techno, hårddrock etc

Så jag skapar en spellista, för över musiken, inga problem, skapar en till och musiken bli grå, tar bort och göra om samma fel etc kan varierar vilken mapp som buggar mellan gångerna.

Jag har ställtr om mellan synk och manuellt flera gånger för läst något om att det skulle fixa problem, nja ibland så hjälper det men jag upplever det som en fet bugg.

Telefonen jag använder är iphone 4 (inte s)

Eftersom jag inte använder itunes som min primära musikspelare så finns det ingen anledning för mig att kopiera musiken till itunes enbart för att att låta itunes synka, och jag synkar inte heller. Utan drar en katalog med musik till min nyskapade spellista. Och då börjar itunes kopiera över den musik som jag drog över till den spellista som jag angav som mål.

Mina inställningar ser ut så här:

Och när jag drar över en katalog händer det här:

Dvs när en spellista blir markerad så är det bara att släppa, så kopierar itunes musiken till telefonen. Eller skall göra när det funkar as designed.

  • Medlem
  • 2015-07-03 00:38

Kopiera in musiken i ditt iTunes-bibliotek istället (som @reboot81 visade) så ska du se att dina problem löser sig. Jag har haft iPhone sedan 2009 men har aldrig synkat musiken som du gör, och har heller aldrig haft problem med att synka på "vanligt sätt".
Om du har dåligt med utrymme på den interna hårddisken så lägg ditt iTunes-bibliotek på din externa disk.

Problemet löst.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-03 00:44
Ursprungligen av everdark:

Eftersom jag inte använder itunes som min primära musikspelare så finns det ingen anledning för mig att kopiera musiken till itunes enbart för att att låta itunes synka, och jag synkar inte heller. Utan drar en katalog med musik till min nyskapade spellista. Och då börjar itunes kopiera över den musik som jag drog över till den spellista som jag angav som mål.

Dvs när en spellista blir markerad så är det bara att släppa, så kopierar itunes musiken till telefonen. Eller skall göra när det funkar as designed.

Ursprungligen av everdark:

Jag tar en valfri katalog med musik från den hårddisk där de ligger, drar den till spellistan så spelistan blir blå och släpper, då kopierar itunes musiken från den katalog där musiken ligger.

Man kopierar inte till en spellista, man lägger till.

Ursprungligen av everdark:

...skall göra när det funkar as designed.

Men är det verkligen designat för att fungera så som du vill och tror?

Jag tror att det bästa för dig är att hoppa över iTunes helt, och i stället använda något annat verktyg för att föra över musiken till telefonen.

Här är ett exempel...
http://www.copytrans.net/copytransmanager.php

...som hittades via den här sökningen:
https://www.google.com/search?q=iphone+manage...

Senast redigerat 2015-07-03 10:59
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-03 10:31

Dels är telefonen långsam (gammal modell), det är inte så att det tar lite tid innan den hinner göra det du vill? Och när du har gjort de fyra försöken har det gått såpass lång tid att den har jobbat ikapp...?
Hur mycket ledigt utrymme har du i telefonen? Den kanske är full... och ev rensar lite först (vilket också tar tid).

Ursprungligen av kenjon:

...att det tar lite tid innan den hinner göra det du vill? Och när du har gjort de fyra försöken har det gått såpass lång tid att den har jobbat ikapp...?

Ja, det låter som en trolig teori till varför det fungerar ibland, och inte ibland.

Så det kanske hjälper att vänta lite, eller dra färre låtar åt gången. Men jag tror ändå att det är bättre för TS att hoppa över iTunes helt, och använda ett verktyg som verkligen är gjort för att manuellt dra låtar till telefonen.

1
Bevaka tråden