Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk IP på datorn.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-06-29 01:10

Jag har fått en ATA låda (SIP telefon) av Cellip för min bredbandstelefoni. Nu behöver jag logga in i lådan och konfigurera om lite. Men de har satt en statisk IP på lådan (192.168.15.1) och när jag kopplar in den till datorn med ethernet för att kona den och sedan sätta tillbaka i routern så hittar min dator den inte ens.

Kan jag sätta en statisk IP på min dator som te x 192.162.15.2 för att få lådan att dyka upp? Hur sätter jag en statisk IP på ethernet om jag inte har något enhet att sätta den på?

Koppla en ethernetkabel direkt mellan din dator och SIP-boxen, eller koppla in båda enheterna på samma switch. Som du är inne på så behöver du sätta ett fast IP på datorn, tex: 192.168.15.2 och nätmask 255.255.255.0, det gör du in Nätverksinställningar. Välj "Konfigurera IPv4" --> "Manuellt."

Nu bör du kunna surfa in på SIP-boxen och ändra inställningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-06-30 21:52

Ja fast för att ändra IP måste väl datorn hitta boxen först, eller hur sätter jag statisk IP som gäller för allt?

Jag tror jag har en gammal ethernet switch liggandes. Om jag använder den måste jag fortfarande ändra IP på datorn?

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-30 22:29

Du behöver inte ens en nätverkskabel i för att kunna sätta manuellt IP.
Äpplet - Systeminställningar - Nätverk - Konfigurera IPv4: ställ om till manuellt och fyll i uppgifterna.

1
Bevaka tråden