Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri, ersättnings, var köpa? (A1322)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska köpa ett ersättningsbatteri till en MacBook Pro 13". Batteriet heter A1322 så jag vet vad det är jag ska ha.

Frågan är vilken butik man kan lita på. har ni rekommendationer om var jag köper ett sådant utan att få det sämsta av sämsta?

Hittade på ett flertal ställen, för ca 600 kr (5 800 mAh/63 Wh) men inte butiker jag känner igen. De mer välkända butikerna som Batterilagret, hade bara med mycket mindre laddning.

Hoppas ni har något bra tips.

Köp från butiker som säljer original, Apple t.ex.

Är det alltid så illa med ersättnings? Jag har haft ersättnings till alla mobiltelefoner o.s.v. utan problem (har ej haft iphone dock).

Skulle vara intressant att höra om andra köpt ersättnings och vad de tyckte.

Ursprungligen av Nummerskivan:

Är det alltid så illa med ersättnings? Jag har haft ersättnings till alla mobiltelefoner o.s.v. utan problem (har ej haft iphone dock).

Skulle vara intressant att höra om andra köpt ersättnings och vad de tyckte.

Det är inte så illa, men många säljer 3:e parts ersättningar vilka en del är bra men många är rena rama skräpet och gör att du kanske måste köpa ett annat nästan direkt.

Jag kollade nu lite på Amazon, har köpt Anker förut och de har bra betyg där. Men det fanns ett batteri med 5 av 5 och 95 betyg. Ingen som klagar på att det går sönder, inte håller vad det lovar. Enda dåliga betyget var ett som sade att det stod fel om vilken hårddisk en av datorerna som batteriet passar i, har.

Kanske smart med Amazon (Prime också, så de säljer det själva) då jag vet att de är superbra med reklamationer, även efter året och för dyra produkter. Lätt att se betyg till skillnad från skumma småbutiker. Blir samma pris också.

Jag letade i Apple-butiken, men hittade ingenting. Försökte kontakta för att fråga, men det gick inte heller. Hur hittar man originalbatteriet? Någon får gärna länka. Söka efter A1322 gav ingen träff.

Var bor du?
Jag köper från Amazon UK, och dom har varit bra, men aldrig köpt någon intern ersättningspryl för en Apple produkt dock.

Jag bor nära GBG. Men de som är "original" på Amazon, är just "original" och alla får en massa negativa för att de inte är original. Finns verkligen äkta original att få tag på?

Ursprungligen av Nummerskivan:

Jag bor nära GBG. Men de som är "original" på Amazon, är just "original" och alla får en massa negativa för att de inte är original. Finns verkligen äkta original att få tag på?

Tja, jag vet inte hur det är med Apple, men många tillverkare gör ju delar åt stora företag som Apple, Sony, Canon etc etc, men tillverkar även samma grejor åt mindre företag som i sin tur säljer under eget namn.
Problemet är ju att veta och hitta dessa "märkesvaror" som går under andra namn.
I foto-världen som jag sysslar med som hobby går ryktet snabbt om 3:e parts grejor som antingen lika eller nästan lika bra som originalen eller totalt kassa.
I Apple-världen är det inte lika enkelt att veta. Man får göra som du just nu och fråga sig fram.
99Mac är ju rätt liten grupp, så om du vill nå en större grupp får du nog prova på något engelskt forum.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar för jag vet inte vad som är bra eller inte i denna fråga.

Senast redigerat 2015-06-30 19:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-30 20:18
Ursprungligen av Nummerskivan:

Jag letade i Apple-butiken, men hittade ingenting. Försökte kontakta för att fråga, men det gick inte heller. Hur hittar man originalbatteriet? Någon får gärna länka. Söka efter A1322 gav ingen träff.

Jag tror inte Apple Store säljer några ersättningsbatterier alls längre. De erbjuder utbytesservice för unibody-modellerna. 1395 kr för MBP 13".

Länkarna på svenska sidan om batteriservice verkar inte funka, men du kan använda nedanstående länk och klicka dig till rätt land.
https://support.apple.com/kb/index?page=servi...

@IngoX, så har det varit i många år har jag för mig, sen unibody infördes.

Ojdå. Tror det blir så att jag kollar på Amazon där det ändå finns ett bra betygssystem för produkter. Jag hittade ju ett som inte en enda var missnöjd med. Alla andra hade en handfull eller fler, väldigt missnöjda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 11:07

Vilket batteri blev det till slut?
Fungerar det bra?

1
Bevaka tråden