Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa dubbletter i iTunes, bästa sättet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2015-06-29 18:49

Hej,
Ni som har samlat på er stora MP3-samlingar med åren, hur rensar ni dubletterna?

Är det exakta kopior fixar iTunes det själv.

Mitt problem är olika rippningar , olika stavningar på låtar och grupper. Vissa MP3 taggar är skumma etc.

Vad använder ni? Vad funkar för er?

//Bernt

Min erfarenhet är att inget program jag har testat har fungerat till 100% perfekt utan det är alltid någon låt som inte ska tas bort som ändå slängs.
Vad är det för dubletter som det gäller egentligen? Filer som importerats igen fast dom redan fanns i biblioteket eller är det låtar som finns flera olika album?
Som man kan se på denna bild har jag två låtar som är identiska men finns i två olika Album.
Eftersom dom finns i två olika Album kan jag inte ta bort någon av dom för då blir ett Album inte komplett.

Ursprungligen av berntm:

Hej,
Ni som har samlat på er stora MP3-samlingar med åren, hur rensar ni dubletterna?

Är det exakta kopior fixar iTunes det själv.

Mitt problem är olika rippningar , olika stavningar på låtar och grupper. Vissa MP3 taggar är skumma etc.

Vad använder ni? Vad funkar för er?

//Bernt

Som Megolon skrev, nån app som funkar bra för detta har jag aldrig heller hittat
För länge sen hade jag app som kunde sortera iTunes-låtar i denna ordning:
Namn (låtnamn)
Artist
Album
Tid
etc etc

sen var det handläggning som gällde för att radera de som matcha, i samma app.

Kommer bara inte ihåg vad det hette

Så fort låtnamnet inte är rättstavet etc eller annat du nämner är det nog bara manuellt med tungan rätt i munnen som gäller.
Jag lärde mig att ta det lugnt och ta en sak i sänder för det är lät att rensa bort de man vill ha kvar.
Jag gjorde en manuell backup på hela musikbiblioteket först av allt så jag kunde leta upp låtar som av misstag raderats/ändrats.

För att slippa krångel med dåligt "taggad" filer använder jag MusicBrainz Picard för att fixa till dåliga ID3 taggar.
http://picard.musicbrainz.org

Men ett gott råd är att kopiera den musik man vill redigera för det finns ingen "ångra knapp"

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2015-06-29 20:37

Jag har i princip tre problem:
Bild 1 Lee Aron - rena dubletter som du ser
Men även att samma låt finns på "greatest hits" och fler album samt att samma låt finns i ett album med samma titel och olika rippningar.

Bild 2 Det finns en artist - men inget album
Det är ju inte ett dublettproblem, utan dålig taggning

Bild 3 Ofullständig taggning
Samma med denna, helt enkelt dålig taggning

Vad jag förstod så löser MusicBrainz Picard problemen för bild 2 och 3

//Bernt

Ursprungligen av Megolon:

Min erfarenhet är att inget program jag har testat har fungerat till 100% perfekt utan det är alltid någon låt som inte ska tas bort som ändå slängs.
Vad är det för dubletter som det gäller egentligen? Filer som importerats igen fast dom redan fanns i biblioteket eller är det låtar som finns flera olika album?
Som man kan se på denna bild har jag två låtar som är identiska men finns i två olika Album.
Eftersom dom finns i två olika Album kan jag inte ta bort någon av dom för då blir ett Album inte komplett.

https://dl.dropbox.com/s/kxy342hr4erv7ce/Sk%C3%A4rmklipp%202015-06-29%2019.17.02.png?dl=0

Bild 1: Det där är ett exempel på att du har importerat samma album två gånger,medvetet eller omedvetet spelar ingen roll utan du har dubbel uppsättning av filer i biblioteket.
Enklast är att du tar bort albumet från iTunes men väljer att INTE radera filerna. Letar reda på albumet i iTunes mappen i Finder,flyttar ut mappen till skrivbordet,tar bort dubbletterna,importerar albumet igen. Tänk på att det är filerna som har ett nummer tillagt i filnamnet som ska bort.

Att samma låt finns på andra album är inget du kan göra åt för iTunes klarar inte av korslänkning.
Utan tar du bort dubbletter med något "smart" program så får du ofullständiga album och det är väl ingen du vill ha?

Bild 2 och 3: Detta är resultatet av dålig/ofullständig ID3 taggar. Det är den som rippat skivorna som inte gjort ett bra jobb.
Programmet jag länkade till löser detta men läs bruksanvisningen för det är inte direkt lätt i början att förstå sig på.

1
Bevaka tråden