Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delade diskar på nätverket tappas bort efter viloläge

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-25 21:08

Jag har sett ett problem de senaste dagarna med att Time Machine inte gör backup som den ska.
Vad jag noterat är att de diskar (Delade diskar, Shared i Finder) jag har på nätverket försvinner efter att datorn legat i Sleep mode, och TM kan då inte ansluta till dem.

Ändå bättre är att om jag har datorn ansluten till laddaren så blir det problem efter Sleep mode, utan laddaren ansluten vid start efter Sleep mode hittas diskarna. :/

Försöka komma åt disken via Finder, afp://diskstation.local, fungerar inte heller (hittar inte disken).

Synology NAS med senaste mjukvara v5.2 används för TM.
MacBook Pro Retina Mid 2014 som körs på wifi mot en ASUS RT-AC87 (AC-nät).
OS X 10.10.3

Omstart av datorn löser problemet om man inte orkar koppla ur laddaren, lägga ner datorn i Sleep mode, vänta en stund och starta datorn igen.

Meddelande i Console vid problem (med laddare ansluten):

2015-06-25 20:45:47,665 com.apple.backupd[1175]: Attempting to mount network destination URL: afp://Matti@DiskStation._afpovertcp._tcp.local./TM_MBP
2015-06-25 20:46:17,705 NetAuthSysAgent[1176]: ERROR: AFP_GetServerInfo - connect failed 64
2015-06-25 20:46:17,705 com.apple.backupd[1175]: NAConnectToServerSync failed with error: 64 (Host is down) for url: afp://Matti@DiskStation._afpovertcp._tcp.local./TM_MBP
2015-06-25 20:48:00,208 sharingd[365]: ERROR: AFP_GetServerInfo - connect failed 64
2015-06-25 20:48:02,011 NetAuthSysAgent[1254]: ERROR: AFP_GetServerInfo - connect failed 64
2015-06-25 20:49:16,329 sharingd[365]: ERROR: AFP_GetServerInfo - connect failed 64

Meddelande i Console (utan laddare ansluten):

2015-06-25 20:49:44,105 com.apple.backupd[1175]: Attempting to mount network destination URL: afp://Matti@DiskStation._afpovertcp._tcp.local./TM_MBP
2015-06-25 20:49:44,922 com.apple.backupd[1175]: Mounted network destination at mount point: /Volumes/TM_MBP using URL: afp://Matti@DiskStation._afpovertcp._tcp.local./TM_MBP

Väntar med spänning på OS X 10.10.4 (utan discoveryd)..

Bild med mina diskar i Finder (Shared) bifogad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-25 23:59

Har du testat med smb också?

Så där konstigt betedde sig mina nätverksenheter också när min switch gick sönder men fortfarande funkade med väldigt låg hastighet. Säger inte att det är så för dig men börja med att kolla alla kablar och kontakter som typ ärgat eller vad det heter och prova direkt från datorn eller flytta runt switchar om du har flera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-26 09:34
Ursprungligen av kenjon:

Har du testat med smb också?

@kenjon, tack för förslaget, ska testa det när jag kommer hem om ett par dagar.
Men Time Machine använder inte smb, och dessa problem jag sett hänger säkerligen ihop med det jag sett tidigare med att nätverket inte startar ordentligt när laddaren är ansluten, att det då kan ta en minut innan nätet fungerar ordentligt.

Vid de nya problemen så kan jag surfa och göra annat, men de delade diskarna visas inte längre i Finder och kan inte nås.

@CekariYH, inte många kablar inblandade, min MBPr går via wifi mot routern och sedan gigabitkabel till NAS som står bredvid.

Ursprungligen av mattiL:

@kenjon, tack för förslaget, ska testa det när jag kommer hem om ett par dagar.
Men Time Machine använder inte smb, och dessa problem jag sett hänger säkerligen ihop med det jag sett tidigare med att nätverket inte startar ordentligt när laddaren är ansluten, att det då kan ta en minut innan nätet fungerar ordentligt.

Vid de nya problemen så kan jag surfa och göra annat, men de delade diskarna visas inte längre i Finder och kan inte nås.

@CekariYH, inte många kablar inblandade, min MBPr går via wifi mot routern och sedan gigabitkabel till NAS som står bredvid.

Ja, jag såg det senare, men ville inte radera mitt inlägg

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-28 21:53
Ursprungligen av kenjon:

Har du testat med smb också?

Nu har jag testat med smb, det verkar fungera samtidigt som afp inte fungerar.

Väntar på 10.10.4 som löser allt!

1
Bevaka tråden