Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Overscan på mac mini

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-21 16:50

Flyttade precis min mac mini från projektorn till TV'n.
Blir lite svarta kanter, har tittat i display, men där finns bara underscan som är på off.
Hur kan jag öka overscan? Försökte googla men hittade inte mycket relevant.

Edit: Glöm det

Ursprungligen av Json_81:

Flyttade precis min mac mini från projektorn till TV'n.
Blir lite svarta kanter, har tittat i display, men där finns bara underscan som är på off.
Hur kan jag öka overscan? Försökte googla men hittade inte mycket relevant.

Om din Mac mini är ansluten med HDMI till TV så är det bara att välja korrekt upplösning.

Jag får samma sak på en TV som bara är HD-ready (720p) om datorn står på 1920x1080 när den ansluts.

Ursprungligen av Json_81:

Flyttade precis min mac mini från projektorn till TV'n...

Vilken Mac Mini-modell?
Vilken upplösning på TVn? (HD-ready, HD, UHD)
Vilken upplösning har du ställt in att datorn ska skicka till TVn?
Hur är datorn kopplad till TVn? (utgång på datorn, ingång på TVn, några adapters på vägen?)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-21 17:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken Mac Mini-modell?
Vilken upplösning på TVn? (HD-ready, HD, UHD)
Vilken upplösning har du ställt in att datorn ska skicka till TVn?
Hur är datorn kopplad till TVn? (utgång på datorn, ingång på TVn, några adapters på vägen?)

Mac mini 2011, mellanmodellen med AMD-grafik.
LG 60" plasma, 1080p
HDMI-sladd, datorn inställd på 1080p

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-21 17:46
Ursprungligen av Borttaget:

Om din Mac mini är ansluten med HDMI till TV så är det bara att välja korrekt upplösning.

Jag får samma sak på en TV som bara är HD-ready (720p) om datorn står på 1920x1080 när den ansluts.

Den är ansluten med HDMI och inställd på 1920x1080.

Senast redigerat 2018-07-23 13:22
Ursprungligen av Json_81:

Den är ansluten med HDMI och inställd på 1920x1080.

med tanke på att det är en plasma från LG. Kan den verkligen hantera en input på 1080p???

Vilken modell är det på TVn?
Har inga problem med likadan dator (2011 med AMD-grafik) och min Sony LCD på 1080p.

Ursprungligen av Borttaget:

med tanke på att det är en plasma från LG. Kan den verkligen hantera en input på 1080p???

Varför skulle en plasma från LG inte kunna hantera 1080p?

Jag kör en Mac Mini late 2012, LG 60PA550T Plasma, 1080p 60 Hz, inga problem.

Senast redigerat 2018-07-23 13:22
Ursprungligen av Sir N.:

Varför skulle en plasma från LG inte kunna hantera 1080p?

Jag kör en Mac Mini late 2012, LG 60PA550T Plasma, 1080p 60 Hz, inga problem.

Din TV klarar det som sig bör.

Men det finns många plasma-TV som inte hanterar mer än 720p och dessutom inte ens har korrekt aspect ratio på skärmytan.

En vanlig sak jag sett på många Plasma-TV oberoende tillverkare (även om nu många av dem gett upp det segmentet).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-22 10:15
Ursprungligen av Borttaget:

med tanke på att det är en plasma från LG. Kan den verkligen hantera en input på 1080p???

Ursprungligen av Borttaget:

Din TV klarar det som sig bör.

Men det finns många plasma-TV som inte hanterar mer än 720p och dessutom inte ens har korrekt aspect ratio på skärmytan.

En vanlig sak jag sett på många Plasma-TV oberoende tillverkare (även om nu många av dem gett upp det segmentet).

Det är rätt gamla tv'ar du tänker på.

TV'n är iaf 1080p 3DTV, modellen är från 2012 tror jag, har kört en windowsdator till den och då kunde man ställa in overscan för att fylla hela bilden.
Det är inga problem med ATV, PS4 osv.

Senast redigerat 2018-07-23 13:23

Nu vet jag inte varför du håller modellen av din TV hemlig. Det kan hjälpa oss att lösa ditt problem om du berättar för oss vilken TV du har.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-22 18:46
Ursprungligen av hummel:

Nu vet jag inte varför du håller modellen av din TV hemlig. Det kan hjälpa oss att lösa ditt problem om du berättar för oss vilken TV du har.

Lugn och fin, var på kontoret när jag skrev förut och har inte modellnamnet i huvudet

60PM670T heter den.

Ursprungligen av Json_81:

Lugn och fin, var på kontoret när jag skrev förut och har inte modellnamnet i huvudet

60PM670T heter den.

Hur ser det ut i Systeminställningar->Bildskärm? Vad händer om du drar i reglaget för Underscanning? Så här ser det ut på min Mini:

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-06-23 06:00

på min Mac mini 2009 får jag ändra på tvns aspect ratio till "full bild" för att inte få over scan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-23 15:56
Ursprungligen av dfgh:

på min Mac mini 2009 får jag ändra på tvns aspect ratio till "full bild" för att inte få over scan.

Har ingen som heter så, men "just scan", "original" och 16:9 ser likadana ut.
Övriga lägen är 4:3, 14:9 och olika zoomlägen som ser skit ut.

Ursprungligen av Sir N.:

Hur ser det ut i Systeminställningar->Bildskärm? Vad händer om du drar i reglaget för Underscanning? Så här ser det ut på min Mini:

Underscan står på off, så bilden blir bara mindre om jag drar i det.

1
Bevaka tråden