Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rund vs fyrkantig...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta var en bra analys och en bra ide om hur man skulle kunna utnyttja runda urtavlor för smartwatches.

Läsvärt...

http://watchaware.com/post/12848/round-smartwatches-youre-doing-it-wrong

  • Medlem
  • 2015-06-20 06:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Detta var en bra analys och en bra ide om hur man skulle kunna utnyttja runda urtavlor för smartwatches.

Läsvärt...

http://watchaware.com/post/12848/round-smartwatches-youre-doing-it-wrong

Har svårt att se LG och Motorola gå tillbaka till fyrkantiga klockor. Samsungs nya blir även den rund. Troligtvis kommer Apple watch 3 med bli rund.

Ursprungligen av PaO:

Har svårt att se LG och Motorola gå tillbaka till fyrkantiga klockor. Samsungs nya blir även den rund. Troligtvis kommer Apple watch 3 med bli rund.

Iofs är jag inte intresserad av den diskussionen men du har fel när du skriver att troligtvis så blir Apple watch 3 rund...

  • Medlem
  • 2015-06-20 07:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs är jag inte intresserad av den diskussionen men du har fel när du skriver att troligtvis så blir Apple watch 3 rund...

Vi får väl se 2017

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-20 08:23
Ursprungligen av PaO:

Troligtvis kommer Apple watch 3 med bli rund.

Vad har du för belägg för det? Jag tror att det kommer bli legio med flygande bilar år 2060...

En rund klocka är ju allt annat än en praktisk form i sammanhanget.

Ursprungligen av PaO:

Vi får väl se 2017

Jag ska vara helt ärligt. Jag uppfattar ditt "troligtvis" som ren trollning. Men om du verkligen vill diskutera uppriktigt så har jag argument för varför det inte blir så som jag betraktar som starka.

Men precis som @zinned så vill jag se ditt resonemang innan jag kommer med mitt

  • Medlem
  • 2015-06-20 20:33
Ursprungligen av zinned:

Vad har du för belägg för det? Jag tror att det kommer bli legio med flygande bilar år 2060...

En rund klocka är ju allt annat än en praktisk form i sammanhanget.

Som sagt det är ingen vetenskap och jag jobbar inte på Apples utvecklingsavdelning men de undersökningar jag sett för andra klockor säger att folk gillar runda klockor över fyrkantiga.

Då man redan idag kan bygga in både SIM och GPS i en rund klocka vilket är nästa steg för att slippa ha med sig luren överallt är det inget hinder.

När nyhetensbehag lagt sig och vardagen kommer så finns där inget i mina ögon som man skulle sakna som inte funkar på en rund skärm. Många saker i Apple watch hade redan idag funkat bättre på en rund skärm tex urtavlor och app gränssnitt.

Apple watch är en bra första generation klocka men kommer att utvecklas de närmaste åren.

Det intressanta som Iofs inte har med formen att göra är att jag haft en smartklocka i ca 2 år (inte lika fin som Apple Watch men kompetent) vilken nu har pajat. Jag funderar starkt på att inte ersätta den rund eller fyrkantig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-20 22:46
Ursprungligen av PaO:

Då man redan idag kan bygga in både SIM och GPS i en rund klocka vilket är nästa steg för att slippa ha med sig luren överallt är det inget hinder.

Jag tror du har helt o hållet missförstått konceptet med Apple Watch. Det är ingen produkt som är tänkt att leva helt solo.

Ett integrerat SIM är absolut inte nästa steg.

Ursprungligen av PaO:

När nyhetensbehag lagt sig och vardagen kommer så finns där inget i mina ögon som man skulle sakna som inte funkar på en rund skärm. Många saker i Apple watch hade redan idag funkat bättre på en rund skärm tex urtavlor och app gränssnitt.

Bra läsbarhet för text är en sak. Fungerar uselt på rund skärm.

  • Medlem
  • 2015-06-20 23:28
Ursprungligen av zinned:

Jag tror du har helt o hållet missförstått konceptet med Apple Watch. Det är ingen produkt som är tänkt att leva helt solo.

Ett integrerat SIM är absolut inte nästa steg.

Bra läsbarhet för text är en sak. Fungerar uselt på rund skärm.

Helt solo är inte tanken utan fortfarande kopplad till telefonen men kan få mail mm på egenhand

Edit. Rykten säger ju att Generation 2 skall få wifi som gör att den blir mer oberoende av iPhone

Även om Wear klockorna är större så funkar det bra att läsa mail mm på den runda skärmen. Apple skulle säkert kunna tänka ut ännu bättre lösningar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-20 23:42
Ursprungligen av PaO:

Helt solo är inte tanken utan fortfarande kopplad till telefonen men kan få mail mm på egenhand

Edit. Rykten säger ju att Generation 2 skall få wifi som gör att den blir mer oberoende av iPhone

Även om Wear klockorna är större så funkar det bra att läsa mail mm på den runda skärmen. Apple skulle säkert kunna tänka ut ännu bättre lösningar

Nej, det är uselt att läsa texter på en rund skärm.

Finns sedan ingen poäng i att kunna köra SIM-kort i klockan, allt annat än användarvänligt och smidigt.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det är uselt att läsa texter på en rund skärm.

Generellt så är pyttesmå skärmar rätt usla att läsa text på överhuvudtaget så rund eller fyrkantig spelar ur det hänseendet ingen större roll.

Ursprungligen av zinned:

Finns sedan ingen poäng i att kunna köra SIM-kort i klockan, allt annat än användarvänligt och smidigt.

Finns som de flesta säkert förstår massor med poänger med 'siM möjligheter i en SMART-klocka. Bl.a. för GPS, synkningar över telenät, larm, nödsändningar med mer.

Och fortfarande inte en enda motivering till varför det skulle vara sannolikt att Apple watch skulle bli rund.

SIM eller inte påverkas inte av klockans format. Personligen så är jag tveksam till SIM i klockan men utesluter det inte. Däremot så kommer nog Apple först satsa på bättre standalone wi-fi kapacitet för klockan.

GPS. Urtavlans form spelar ingen roll för GPS men kartor ger mer översikt med fyrkantig form, vilket också är den traditonella formen för en karta. Vi ser inga runda kartor.

Läsbarhet? Texter går lika bra (eller senare dåligt) att läsa oavsett rund eller fyrkantig.

Bilder däremot... De gör sig definitivt bättre på en fyrkantig skärm jämfört med en rund.

För traditonella urtavlor baserade på cirklar där finns ser givetvis en fördel med en rund klocka. Då kan skärmytan utnyttjas bättre och du kan göra större runda urtavlor.

Och aktivitetscriklarna skulle kunna göra sig ännu bättre på en rund urtavla. Men med det upplägg som de har nu så spelar det inget större roll om klockan är fyrkantigt eller inte.

Övrig funktionalitet - ingen fördel med rund tavla. I bästa fall så blir det dött lopp men fyrkantig formfaktor vinner oftare än inte bortsett från det förslag som den länkade artikeln kom med men så här långt så har ingen tillverkare insett eller implementerat det förslaget.

Att använda argumentet att klockor traditonellt sett är runda är, enligt mig, oväsentligt när det gäller att vinna tillbaka de som har vant sig att vara utan klockor.

En stor anledning till varför jag tror att Apple kommer att stanna kvar vid sin nuvarande formfaktor under längre tid ser ni i det första fotot.

Det andra foto säger bara att det som är gott nog för Dick Tracy är gott nog för mig...

  • Medlem
  • 2015-06-21 10:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Och fortfarande inte en enda motivering till varför det skulle vara sannolikt att Apple watch skulle bli rund.

SIM eller inte påverkas inte av klockans format. Personligen så är jag tveksam till SIM i klockan men utesluter det inte. Däremot så kommer nog Apple först satsa på bättre standalone wi-fi kapacitet för klockan.

GPS. Urtavlans form spelar ingen roll för GPS men kartor ger mer översikt med fyrkantig form, vilket också är den traditonella formen för en karta. Vi ser inga runda kartor.

Läsbarhet? Texter går lika bra (eller senare dåligt) att läsa oavsett rund eller fyrkantig.

Bilder däremot... De gör sig definitivt bättre på en fyrkantig skärm jämfört med en rund.

För traditonella urtavlor baserade på cirklar där finns ser givetvis en fördel med en rund klocka. Då kan skärmytan utnyttjas bättre och du kan göra större runda urtavlor.

Och aktivitetscriklarna skulle kunna göra sig ännu bättre på en rund urtavla. Men med det upplägg som de har nu så spelar det inget större roll om klockan är fyrkantigt eller inte.

Övrig funktionalitet - ingen fördel med rund tavla. I bästa fall så blir det dött lopp men fyrkantig formfaktor vinner oftare än inte bortsett från det förslag som den länkade artikeln kom med men så här långt så har ingen tillverkare insett eller implementerat det förslaget.

Att använda argumentet att klockor traditonellt sett är runda är, enligt mig, oväsentligt när det gäller att vinna tillbaka de som har vant sig att vara utan klockor.

En stor anledning till varför jag tror att Apple kommer att stanna kvar vid sin nuvarande formfaktor under längre tid ser ni i det första fotot.

Det andra foto säger bara att det som är gott nog för Dick Tracy är gott nog för mig...

Ungefär lika starka argument som dina för att så inte är fallet. Att armbanden skulle vara ett hinder tror jag inte på då Apple är mästare på att komma med nya portar och grejor som inte är kompatibla med något innan. Allt för försäljningen. Om någon tror att Apple watch inte kommer att uppdateras i nya versioner eller att nya modeller kommer mer sällan än iPhone misstar sig nog

Ursprungligen av PaO:

Edit. Rykten säger ju att Generation 2 skall få wifi som gör att den blir mer oberoende av iPhone

Apple Watch har redan nu Wifi. Det gör till exempel att den kan kommunicera med en iPhone utom bluetooth-räckvidd, så länge man är på samma nätverk.

Och SIM-kort är oftast rektangulära. Varför skulle de passa bättre i en rund klocka?

  • Medlem
  • 2015-06-21 12:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Apple Watch har redan nu Wifi. Det gör till exempel att den kan kommunicera med en iPhone utom bluetooth-räckvidd, så länge man är på samma nätverk.

Och SIM-kort är oftast rektangulära. Varför skulle de passa bättre i en rund klocka?

SIM kort passar inte bättre i en rund klocka. Men man har lyckats bygga in WiFi, SIM och GPS i en rund klocka så formen är inget hinder

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-21 14:09

Snöa inte in på SIM-kort, Apple har väl tagit fram SIM-fri teknik om jag inte minns fel.
Som jag ser det är det väl snarare radiotekniken, framförallt miniatyrisering av denna, som styr vad som komma skall.

Dock finns väl redan nu klockor av andra fabrikat med telefonifunktion om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • 2015-06-21 14:25
Ursprungligen av mattiL:

Snöa inte in på SIM-kort, Apple har väl tagit fram SIM-fri teknik om jag inte minns fel.
Som jag ser det är det väl snarare radiotekniken, framförallt miniatyrisering av denna, som styr vad som komma skall.

Dock finns väl redan nu klockor av andra fabrikat med telefonifunktion om jag inte missminner mig.

Nej SIM kort är ju till för telefoni och data. Kan man lösa det på annat sätt är det väl bra. LG har Urbane LTE den har Nano SIM, NFC, GPS och Wifi. Större än en Apple Watch men rund och rätt trevlig enligt mig. Får se om den kommer hit

Ursprungligen av PaO:

Har svårt att se LG och Motorola gå tillbaka till fyrkantiga klockor. Samsungs nya blir även den rund. Troligtvis kommer Apple watch 3 med bli rund.

Varför det ? Läser hellre några rader på en kvadratisk klocka än rund. Så länge iPhone inte blir rund är det annars ok.
För övrigt tycker jag diskussionen huruvida den skall vara rund eller kantig är meningslös. Tillför ingenting till klockan i sig. Dom flesta länder har inte ens fått  Watch - och man pratar om form och sim kort.
Telefon på armen har funnits ganska länge - inget nytt i sig. Konceptet  Watch är däremot nytt - och det är det jag köpt. En kombination med iPhone. Ser ingen personlig anledning att ha telefonen på armen - då hade jag köpt en sådan. iPhone skall också vara kantig. Fanns runda mobiler i begynnelsen - vem minns det idag - förutom jag - som inte ville / vill ha en. ?

Senast redigerat 2015-07-04 23:33
  • Medlem
  • 2015-07-04 23:51
Ursprungligen av adress@mac:

Varför det ? Läser hellre några rader på en kvadratisk klocka än rund. Så länge iPhone inte blir rund är det annars ok.
För övrigt tycker jag diskussionen huruvida den skall vara rund eller kantig är meningslös. Tillför ingenting till klockan i sig. Dom flesta länder har inte ens fått  Watch - och man pratar om form och sim kort.
Telefon på armen har funnits ganska länge - inget nytt i sig. Konceptet  Watch är däremot nytt - och det är det jag köpt. En kombination med iPhone. Ser ingen personlig anledning att ha telefonen på armen - då hade jag köpt en sådan. iPhone skall också vara kantig. Fanns runda mobiler i begynnelsen - vem minns det idag - förutom jag - som inte ville / vill ha en. ?

1. Jag har faktiskt sedan jag skrev detta inlägg skaffat en rund smart klocka och det funkar alldeles utmärkt att läsa text och styra spotify mm
Watch faces är dessutom betydligt snyggare

2. Vi får se 2017

Det handlar om ytdisponering/effektiv användbar yta - ingenting annat. Enkel matematik. Man rymmer mera i en kvadrat än en cirkel med motsvarande yttermått. That's it. Apple Watch kommer aldrig att bli rund. Apple valde den rätta vägen - den som alla andra smartklockor kommer att gå.
Runt är ju snyggare och mera...tja...klassikt...organiskt..."naturligt"...historiskt...kulturellt "rätt"...men som så många gånger förr i historien så är det bara att bita i det sura äpplet när funktion och teknik inte går att pressa in i önskad formfaktor; tekniken vinner...det är den vi är ute efter. Annars kan vi ju nöja oss med bara ren konst utan praktisk funktion och "användande". Detta har designers inom vapenindustrin, fordonsindustrin, möbelindustrin, etc, etc - levt med i hundratals år. Att vi ens diskuterar detta - och att en del fortfarande förväntar sig runda smartklockor med bildskärm och appar - beror bara på att produkten är ny. Det är en ny grej. Snart tystnar allt detta tugg och framtiden är 100% ren från runda smartklockor...så länge det handlar om skärmar med grafisk interaktion i alla fall. INGA datorbildskärmar (inga bildskärmar alls förresten) är runda - och att denna naturlag skulle upphävas bara för att datorn sitter på handleden är ju löjligt.
Det ÄR ingen klocka - det är en hyandledsdator. Klart den inte är rund! En rund dator??! En rund iMac?! Rund iPhone?!

Senast redigerat 2015-07-05 00:11
Ursprungligen av PaO:

1. Jag har faktiskt sedan jag skrev detta inlägg skaffat en rund smart klocka och det funkar alldeles utmärkt att läsa text och styra spotify mm
Watch faces är dessutom betydligt snyggare

2. Vi får se 2017

Grattis och hoppas du är nöjd. Kanske den också fungerar bra ihop med iPhone. Det var väl därför dom flesta köpte sin  Watch - tror jag. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-05 00:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar om ytdisponering/effektiv användbar yta - ingenting annat. Enkel matematik. Man rymmer mera i en kvadrat än en cirkel med motsvarande yttermått. That's it. Apple Watch kommer aldrig att bli rund. Apple valde den rätta vägen - den som alla andra smartklockor kommer att gå.

Det är bara provokatören @PaO som inte har fattat det än

Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar om ytdisponering/effektiv användbar yta - ingenting annat. Enkel matematik. Man rymmer mera i en kvadrat än en cirkel med motsvarande yttermått.

Nej, cirkeln rymmer mer. Om man ska vara petig.

Sen om det handlar om att få plats med en eller flera rektanglar (som text, bilder etc.) inuti är en det annan femma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-05 00:24
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, cirkeln rymmer mer. Om man ska vara petig.

Inte av text som läses i rader, vänster till höger.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, cirkeln rymmer mer. Om man ska vara petig.

Sen om det handlar om att få plats med en eller flera rektanglar (som text, bilder etc.) inuti är en det annan femma.

Ska vi vara petig med definitionerna så är det rätt uppenbart att en kvadrat med samma sida som en cirkels diameter rymmer mer än cirkeln.

Fast med yttermått så är det väl iofs omkretsen som avses

Och om jag, som trådskapare, ska vara petig så handlar diskussionen inte alls om det som jag lyfte fram.

men sak samma för jag håller ändå inte med artikelförfattaren för han har glömt en aspekt

Sedan när det gäller runda klockor eller inte så är den runda formen en följd av konstruktionen. Mekaniska klockor består av en hel massa runda kugghjul så det är givet att klockan blev rund.

Det är inget argument för att en elektronisk smartwatch ska vara rund. Då låter man form gå före funktion. Det behöver inte vara fel men jag tycker att det är onödigt

Och tittar vi på hur Apple designar sina produkter så tror jag att det är tydligt att de håller fast vid rektangeln som form. De vill göra tunnare och enheter som är "utrymmesekonomiska". I den designfilosofin passar inte runda smartwatches

  • Medlem
  • 2015-07-05 07:30
Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar om ytdisponering/effektiv användbar yta - ingenting annat. Enkel matematik. Man rymmer mera i en kvadrat än en cirkel med motsvarande yttermått. That's it. Apple Watch kommer aldrig att bli rund. Apple valde den rätta vägen - den som alla andra smartklockor kommer att gå.
Runt är ju snyggare och mera...tja...klassikt...organiskt..."naturligt"...historiskt...kulturellt "rätt"...men som så många gånger förr i historien så är det bara att bita i det sura äpplet när funktion.........

Im sorry men du har missat poängen.

Jag har haft smart klocka dagligen i nästan 2 år.

Rangordning vad som används mest

1. Se vad klockan är
2. Notiser
3. Kalender
4. Inköpslista
4. Hälsofunktioner
4. Styra musik
5. Övriga gimmicks vilka är kul i en kvart ca

Det är ingen dator på handleden det är ett komplement och den behöver inte vara fyrkantig för ovanstående.

Ser man till de tillverkare som är inne på 2 och 3 generationen så har nästan alla gått från fyrkantig till rund klocka. Då de nu lyckats ta fram ett flerhörnigt batteri visar att man inte går tillbaka.

Jag tror det blir som med phablets att Apple så småningom går den vägen med. Många saker i Apple watch hade fungerat bättre på en rund display. Tex flera faces och app kluster

Vi får se 2017

Senast redigerat 2015-07-05 10:55
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-05 09:34
Ursprungligen av PaO:

Vi får se 2017

Det är blir lätt lite tramsigt med dina dåligt underbyggda s k konstateranden och dina förutsägelser som saknar argument och bara blir till rena gissningar som ditt rantande om 2017...dvs helt ointressant. Vi kan alla hålla på och gissa, skriv något av värde istället som går att diskutera kring.

Senast redigerat 2015-07-05 10:53

Tråd låst, som att diskutera om blått är snyggare och bättre än gult, eller vice versa och det verkar gå mindre bra.

1
Bevaka tråden