Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket märkligt problem - iPad låst till okänt iCloud-konto

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå. Ny här på forumet

Ska försöka förklara mitt problem.

För en tid sedan var frugans bror hos oss med en beg. iPhone som han ville jag skulle hjälpa honom med. Det visade sig att han blivit lurad för att mobilen va låst till ett icloud konto, ska också säga att vi testade att återställa via itunes på frugans dator.
Detta va för flera månader sedan, på en annan laptop. Nu idag så skulle jag återställa min gamla fullt lagliga iPad mini som jag har kvitto på i mitt namn. Kopplade den till ett nyinstallerat itunes på frugans nya laptop, efter återställningen så visar det sig att min ipad nu är låst till det icloud konto som den låsta iphone:en var.
Kan någon förklara för mig hur det är möjligt och tror ni apple supporten kan lösa detta jobbiga problem åt mig.

Tack

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 11:05
Ursprungligen av NickHrh:

Hallå. Ny här på forumet

Ska försöka förklara mitt problem.

För en tid sedan var frugans bror hos oss med en beg. iPhone som han ville jag skulle hjälpa honom med. Det visade sig att han blivit lurad för att mobilen va låst till ett icloud konto, ska också säga att vi testade att återställa via itunes på frugans dator.
Detta va för flera månader sedan, på en annan laptop. Nu idag så skulle jag återställa min gamla fullt lagliga iPad mini som jag har kvitto på i mitt namn. Kopplade den till ett nyinstallerat itunes på frugans nya laptop, efter återställningen så visar det sig att min ipad nu är låst till det icloud konto som den låsta iphone:en var.
Kan någon förklara för mig hur det är möjligt och tror ni apple supporten kan lösa detta jobbiga problem åt mig.

Tack

På vilket sätt är den låst till iCloud-kontot? Är det "Hitta min iPhone" som kräver lösenord, för att avaktivera?

Ursprungligen av Måns97:

På vilket sätt är den låst till iCloud-kontot? Är det "Hitta min iPhone" som kräver lösenord, för att avaktivera?

Japp, det stämmer

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 11:10
Ursprungligen av NickHrh:

Japp, det stämmer

Kolla in Apples Supportdokument

Ursprungligen av Måns97:

Det hjälper tyvärr inte mkt eftersom personen i fråga vars icloud konto den nu blivt låst till inte går att få tag på, men tack ändå

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 11:26
Ursprungligen av NickHrh:

Det hjälper tyvärr inte mkt eftersom personen i fråga vars icloud konto den nu blivt låst till inte går att få tag på, men tack ändå

Ja, tyvärr är det nog det enda dokumentation, som jag vet, finns.
Det finns kanske något sätt att kringgå det. Ibland hittar man buggar som jag har för mig kan kringgå det, men av säkerhetsskäl täpps de igen.

Ursprungligen av Måns97:

Ja, tyvärr är det nog det enda dokumentation, som jag vet, finns.

Ja. Får vänta tills efter helgen och kontakta apple support helt enkelt

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 11:30
Ursprungligen av NickHrh:

Ja. Får vänta tills efter helgen och kontakta apple support helt enkelt

Men, iPaden borde ju inte vara låst? Är du inloggad på förra iPhone-ägarens Apple-ID i iTunes också? Eller hamnade en kopia av iPhonens inställningar i iPaden också?

Ursprungligen av Måns97:

Men, iPaden borde ju inte vara låst? Är du inloggad på förra iPhone-ägarens Apple-ID i iTunes också? Eller hamnade en kopia av iPhonens inställningar i iPaden också?

Nej. När vi gjorde återställningen på ipaden så var vi inloggad på frugans apple id, vi gjorde ingen säkerheteskopiering eller sånt heller. Ingen j*vla aning hur det gått till

Ursprungligen av NickHrh:

Nej. När vi gjorde återställningen på ipaden så var vi inloggad på frugans apple id, vi gjorde ingen säkerheteskopiering eller sånt heller. Ingen j*vla aning hur det gått till

Något som inte stämmer i beskrivningen du ger för nu säger du att du lyckats göra en återställning.
Hur kunde du göra det utan att stänga av Hitta min iPhone?

Ursprungligen av Megolon:

Något som inte stämmer i beskrivningen du ger för nu säger du att du lyckats göra en återställning.
Hur kunde du göra det utan att stänga av Hitta min iPhone?

Jag har ingen aning om hur fan det gått till. Paddan har inte varit i närheten av den låsta iphonen, ingen säkerhetskopiering eller säkerhetsåterställning har gjorts på paddan. Jag kopplade in ipaden i datorn, valde återställ, ingen säkerhetskopiering, itunes laddar ner os filen, återställnigen görs som det alltid gjort förr. Men nu när jag ska ställa in den så står det låst till detta icloud konto.

Fattar inte hur det är möjligt.
Och som sagt jag har alla papper på att det är min, dom enda kontona som varit inskrivna på den har varit mitt och fugans.

Har heller inte haft hitta min iphone aktiverat på paddan nån gång heller

Återställning av säkerhetskopia från den låsta iPhonen låter det som, enda sättet det skulle kunna hända på.

Du får ringa Apple på måndag.

Ursprungligen av keptang:

Återställning av säkerhetskopia från den låsta iPhonen låter det som, enda sättet det skulle kunna hända på.

Du får ringa Apple på måndag.

Jo lär göra det. Men samtidigt finns ingen säkerhetskopiering från den mobilen på datorn

Ursprungligen av NickHrh:

Hallå. Ny här på forumet
Nu idag så skulle jag återställa min gamla fullt lagliga iPad mini som jag har kvitto på i mitt namn.
Tack

Varför måste du kommentera om att din ipad är laglig?
Är det för du visste att den begagnade telefonen hade hamnat hos dig på ett olagligt sätt?
Om det är så, då kan du ha det och hoppas ingen hjälper dig med ditt problem!

Ursprungligen av Ola Hansen:

Varför måste du kommentera om att din ipad är laglig?
Är det för du visste att den begagnade telefonen hade hamnat hos dig på ett olagligt sätt?
Om det är så, då kan du ha det och hoppas ingen hjälper dig med ditt problem!

Men herregud.

Det jag menar med att min ipad är fullt laglig är att jag då inte borde ha några problem med att få hjälp av apple support.

Här stöter man på problem, hoppas på tips och hjälp och så får man sådana svar.
Vad jag vet var mobilen inte olaglig. Frugans bror köpte den av någon och bad mig om hjälp, jag visste inte riktigt hur det där med hitta min iphone och icloud fungerade, men nu vet jag det.

I det stora hela gäller problemet hur i helvete min ipad lyckats bli låst till det icloud konto efter en normal återställning utan någon fråga om en backup på en dator som inte ens har någon backup av en ios enhet.

Den begagnade mobilen va hos mig max 10min tills jag sa att jag inte kan hjälpa honom

Ursprungligen av NickHrh:

Men herregud.

Det jag menar med att min ipad är fullt laglig är att jag då inte borde ha några problem med att få hjälp av apple support.

Här stöter man på problem, hoppas på tips och hjälp och så får man sådana svar.
Vad jag vet var mobilen inte olaglig. Frugans bror köpte den av någon och bad mig om hjälp, jag visste inte riktigt hur det där med hitta min iphone och icloud fungerade, men nu vet jag det.

I det stora hela gäller problemet hur i helvete min ipad lyckats bli låst till det icloud konto efter en normal återställning utan någon fråga om en backup på en dator som inte ens har någon backup av en ios enhet.

Den begagnade mobilen va hos mig max 10min tills jag sa att jag inte kan hjälpa honom

Tagga ner. Du får tänka på att sättet du skrivit får en o annan att kanske fundera. Bättre att du förtydligar dig istället för att bli irriterad.

Hittade detta, dock vet jag inte hur pålitlig svaret han fick är.
https://discussions.apple.com/thread/6895437

Lycka till med samtalet med apple och hoppas dom löser ditt problem.

Så som du beskriver problemet – är fullständigt omöjligt.

Antingen har du återställt iPaden med en backup från den telefonen.
Eller så finns det fler händelser, fler länkar i kedjan av händelser, som du inte berättat för oss.

Ursprungligen av Emanuel L:

Tagga ner. Du får tänka på att sättet du skrivit får en o annan att kanske fundera. Bättre att du förtydligar dig istället för att bli irriterad.

Hittade detta, dock vet jag inte hur pålitlig svaret han fick är.
https://discussions.apple.com/thread/6895437

Lycka till med samtalet med apple och hoppas dom löser ditt problem.

Ok. Ber om ursäkt om jag kanske lät lite brysk, men det är ett väldigt irriterande problem som uppstått. Hur som helst tack för länken och jag läste ett liknande svar på en annan sida. Som sagt, eftersom jag har papper på att jag är ägaren till paddan så borde det inte vara några problem att få hjälp.

Det jag också funderar över är om man vågar använda itunes för återställning av andra ios enheter här hemma så inte samma problem uppstår där. Har inge som helst aning om hur det gått till.

Och jag försökte förklara så bra som möjligt, alltid lättar att förklara i tal än text för mig

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så som du beskriver problemet – är fullständigt omöjligt.

Antingen har du återställt iPaden med en backup från den telefonen.
Eller så finns det fler händelser, fler länkar i kedjan av händelser, som du inte berättat för oss.

Jag berättar allt, och känne själv att det är helt omöjligt.
Ända jag kan tänka mig är att den okända personen ifråga vars konto den blivit låst till kommit hem till oss, tagit paddan och skrivit in sin info i inställningar/icloud.

Helt sjukt jag vet, skulle också fundera som ni, men det jobbiga är att jag vet att jag inte gjort nåt "fult" så att säga.

Hur installerades den nya datorn? Har man kanske använt Flyttassistenten från den gamla datorn, och fått med sig inställningar m.m. (t.ex gamla iTunes-backuper av telefoner)?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur installerades den nya datorn? Har man kanske använt Flyttassistenten från den gamla datorn, och fått med sig inställningar m.m. (t.ex gamla iTunes-backuper av telefoner)?

Den gamla va windows 7 och den nya har windows 8. Ingen flytt av någonting.
Kollade mappen där backup:er läggs och där är det helt tomt. Jag är inte jättevan ios användare, mest android, men ingen nybörjare på teknik heller och hur jag än vrider och vänder på det hittar jag ingen som helt logisk förklaring till hur det gått till.
Brukar alltid också ställa in som ny enhet efter återställning också.

Va meningen att frugan skulle ta gamla paddan nu när jag köpt en ny.

Ursprungligen av NickHrh:

Den gamla va windows 7 och den nya har windows 8. Ingen flytt av någonting...

Om det handlar om Windows-datorer, varför har du lagt tråden i forumdelen "OS X"?

Om du tror att det är Windows-datorn som på något sätt har orsakat problemet, så ska tråden ligga under "Övriga operativsystem". Eller så kan den ligga under "iOS". Jag har gjort en anmälan av tråden, så får moderatorn avgöra vart den bör flyttas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det handlar om Windows-datorer, varför har du lagt tråden i forumdelen "OS X"?

Om du tror att det är Windows-datorn som på något sätt har orsakat problemet, så ska tråden ligga under "Övriga operativsystem". Eller så kan den ligga under "iOS". Jag har gjort en anmälan av tråden, så får moderatorn avgöra vart den bör flyttas.

Aha, ok. Hade helt missat det, som sagt är ny här på forumet, reggade mig idag pga problemet.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 21:15

Men, om du är inloggad på förra iPhoneägarens konto, kan du inte se hens mailadress?

Ursprungligen av Måns97:

Men, om du är inloggad på förra iPhoneägarens konto, kan du inte se hens mailadress?

Alltså jag kan inte ställa in paddan eftersom den säger att den är kopplad till detta icloud konto. Mobilen finns inte längre. Den va här ca 10 min inkopplad i frugans gamla dator. Frugans bror tog den med sig och gjorde sig av med den, så kan inte se mailen. Det enda jag har nu är en ipad som inte haft något som helst med iphonen eller kontot på den att göra, där av det mycket märkliga fenoment hur i helvetet låsningen till det kontot gick till, jag har inte som helst logisk förklaring.

Jag får ringa apple på måndag och förklar problemet, dom kanske tror jag är dum i huvudet men jag vet fan inte annat.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-19 21:27
Ursprungligen av NickHrh:

Alltså jag kan inte ställa in paddan eftersom den säger att den är kopplad till detta icloud konto. Mobilen finns inte längre. Den va här ca 10 min inkopplad i frugans gamla dator. Frugans bror tog den med sig och gjorde sig av med den, så kan inte se mailen. Det enda jag har nu är en ipad som inte haft något som helst med iphonen eller kontot på den att göra, där av det mycket märkliga fenoment hur i helvetet låsningen till det kontot gick till, jag har inte som helst logisk förklaring.

Jag får ringa apple på måndag och förklar problemet, dom kanske tror jag är dum i huvudet men jag vet fan inte annat.

Kommer du inte in i systemet på Paddan alls? Är det bara inställningsskärmen som du ser på den?

Ursprungligen av Måns97:

Kommer du inte in i systemet på Paddan alls? Är det bara inställningsskärmen som du ser på den?

Den startade om som vanligt efter återställningen, men nu kommer jag inte förbi aktiveringen eftersom den nu är låst till den okända personsn icloud konto som iphonen va låst till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-19 22:35

Det är ju helt omöjligt.

Om du lyckas genomföra en återställning, efter vilken du sedan inte lägger tillbaka en backup, så har du en helt ny och ren enhet.

Pröva att sätta den i DFU-mode genom att :

1) Hålla nere Power-knappen i tre sekunder
2) Fortsätt hålla nere Power-knappen och håll nu också nere Hem-knappen under fem sekunder
3) Släpp nu Power-knappen men fortsätt hålla nere Hem-knappen i tio sekunder
4) Nu bör du se en bild på skärmen som ber dig ansluta enheten till iTunes
5) Anslut den till datorn och starta iTunes, välj sedan "Återställ"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-20 00:46

Har du köpt ipaden av frugans bror?

Låter typ som nåt typ av virus som du beskriver det. Men har aldrig hört nåt liknande, går det inte bara att
återställa den genom hem+låsk-knapp? Om den inte är stöldskyddad.

Bevaka tråden