Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mail: hur se vilken mapp mejlet ligger i?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-17 17:33

Jag använder Mac Mail med IMAP mot Runbox.com.

Om jag flyttar ett mejl (a) från inkorgen till en annan mapp och jag sen får ett senare följdsvar (b) så syns både a och b i inboxen.

Problemet är att om jag klickar på a i inboxen så står ingenstans i mejlrutan om i vilken mailbox den egentligen ligger.

Hur kan jag ta reda på var mejl a egentligen ligger utan att behöva göra en sökning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-18 15:19

Förstår inte riktigt hur det ser ut hos dig. Vilken version av Mail / OS X har du?

Men om det är funktionen Innehåll > Visa relaterade brev som du har aktiverat syns väl mappen högst upp till höger i det relaterade mailet? Och om du använder klassisk layout (Inställningar > Läsa) kan du välja info som syns i menyn Innehåll > Kolumner.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-18 15:34

Gissar att det är i listen högst upp i Mail du vill kunna se Mailboxen.

Högerklicka i listen du poppar det upp lite alternativ.

Så har ser det ut i Mavericks hos mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-18 20:19

OS X 10.10.2
Mail 8.2

Jag hade inte klassisk layout påslaget. (Däremot ska jag slå av funktionen att gruppera relaterade brev, tycker det blir tydligare i dom flesta fall. (tidigare mejl brukar ända ligga längre ner i mejlet))

I Innehåll-menyn finns inget val "kolumner".

Om jag högerklickar på listen (mellan ikoner och sökfält) så kommer en annan meny upp, se till höger i bilden.

Det konstiga är att när jag nu testat skicka mejl fram och tillbaka mellan Mail och gmail så kan jag inte återskapa problemet...

Situationen till vänster på bilden (u när det funkar):
mejlet längst ner i bild = (1) Mejl jag skickat från min gmail (rubrik: mail utifrån : gmail)
mellersta mejlet = (2) Mitt svar från MacMail (och jag la gmail-mejlet i mappen "spara ett tag".
översta mejlet = (3) Sista svaret från gmail.

När sen klicka i inboxen på (3) som ligger där så ser det ut som på bilden pga "trådningen".

Problemet har varit att i (3) så har texten "Spara ett tag" inte synts där så jag har inte vetat var den låg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-18 22:06
Ursprungligen av RobertK:

OS X 10.10.2
I Innehåll-menyn finns inget val "kolumner".

Om jag högerklickar på listen (mellan ikoner och sökfält) så kommer en annan meny upp, se till höger i bilden.

Menyn Innehåll>Kolumner och den kontextmeny @onnyt visar finns bara i klassisk layout.

Ursprungligen av RobertK:

Det konstiga är att när jag nu testat skicka mejl fram och tillbaka mellan Mail och gmail så kan jag inte återskapa problemet...

Japp, nu ser det ut att funka så att du med funktionen "Visa relaterade brev" ser vilken mapp de relaterade breven ligger i uppe till höger under datumet.

1
Bevaka tråden