Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyfiken på en ny Macbook och har lite funderingar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har lite funderingar kring nya macbook.

Jag har ägt 2 st sedan tidigare, en vit plastsak och en lite nyare modell hmm från -08/-09 kanske, aldrig vart missnöjd, helst den senare varianten.
Med den gick det att streama NHL från ESPN utan att ens datorn blev varken varm eller lät något speciellt vilket min ASUS gör, går upp i varv och låter som ett kärnkraftverk.
Asus datorn börjar bli lite gammal, snart 3 år och är inne på en macbook återigen, konstigt det där, på något vis går jag alltid tillbaka till Apples produker..

Hur är den nya macbooken? blir den varm? för den ett himla oväsen om jag skulle vilja köra Youtube eller lyssna på musik, alternativt kika på film?!

Det verkar ju finnas 2st varianter, en som har lite snabbare processor, men båda har 8gb i minne. Den jag hade sist kunde jag uppgradera mitt minne, men det verkar inte som man kan göra det nu?!

Sen tänkte jag vänta och spara til en ny apple tv om det nu kommer en ny här fram igenom.
Hur funkar Apple TV? skulle jag kunna köra musik från en macbook via airplay till min förstärkare? min Yamaha reciever har tyvärr inte airplay inbyggt.

Det jag gör med datorn är väl mestadels lyssnar på musik, kikar på film, streamar musik.

Måste tillägga att jag är så himla trött på att min nuvarande bärbara låter, och batteriet är sönder och är otroligt seg.

Tacksam för alla svar

  • Medlem
  • 2015-04-29 22:31

Om det är en tyst dator du vill ha så är det nya Macbook du ska köpa. Den är helt tyst eftersom den inte har någon fläkt.
Är det en kraftfull dator du vill ha så är det en Macbook Pro du ska kika på. Macbook Air ligger någonstans mittemellan Och har bättre prestanda än Macbook men samtidigt en sämre skärm. Macbook Pro är bättre på alla vis men inte lika superkompakt som Macbook.

För en vanlig hemanvändare är ju en Macbook Air eller Pro ett vettigare val. Macbook är kompakt, men om du inte tar med datorn precis överallt så skulle jag definitivt råda till en Air eller Pro.
Viktigt för alla modeller är att välja tillräckligt med minne från början då det inte går att uppgradera.
Din receiver kan du absolut koppla till en Apple TV. Antingen via HDMI eller optiskt.

Tack för svaret!

Det lutar lite mer åt en Macbook Pro med retina skärm, tror det räcker med 2.7ghz processor.
Frågan är om det är lite overkill att köra på 16GB ram istället för 8GB.

Sitter inte och redigerar film eller gör andra tunga krävande arbeten, men skulle gärna kunna kika på film utan att det "hackar" efter och datorn börjar spinna som bara attans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-29 23:01

Har du funderat på en ipad? Det låter som om det är en sån du skulle ha istället :-). Maxa en ipad, skaffa en appleTV och så får du Netflix och popcorn i ett år.

Ursprungligen av wonko:

Har du funderat på en ipad? Det låter som om det är en sån du skulle ha istället :-). Maxa en ipad, skaffa en appleTV och så får du Netflix och popcorn i ett år.

Vill ju gärna kunna ladda hem lite serier, film, koppla in min externa brännare och arkivera lite musik.

Jag va supernöjd med min gamla MacBook. iPad har jag också haft innan men känt mig väldigt begränsad.
Köper jag en ny låt säga en Asus Windows dator vet jag efter ett halvår är den helt kass.
Så en MacBook Pro el en vanlig MacBook står på agendan, frågan är vilken bara

Ursprungligen av acarlstein:

...Så en MacBook Pro el en vanlig MacBook står på agendan, frågan är vilken bara

Jag skulle säga så här.

MacBook:
- Om det är viktigt att den är liten, tunn och lätt.
- Om processor-prestanda inte är så viktigt.
- Om de nya egenskaperna (som de nya färgerna och det nya tangentbordet) är viktiga.
- Om du inte behöver koppla in flera olika externa enheter. (Går visserligen att lösa med adapters och hubbar, men kanske inte så smidigt)

MacBook Pro (t.ex 13-tums retina, vilket blir ungefär samma pris):
- I alla andra lägen.

Senast redigerat 2015-04-30 08:55

Skall du regelbundet _fysiskt_ koppla in externa prylar som brännare, usb-minnen, tv-apparat mm är det väl givet att du _inte_ skall ha en ny MacBook, utan just som Jesper en MBP. Eller för all del en MBA. Jag personligen tycker retina är överreklamerat jämfört med hur mycket smidigare en MBA är.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle säga så här.

MacBook:
- Om det är viktigt att den är liten, tunn och lätt.
- Om processor-prestanda inte är så viktigt.
- Om de nya egenskaperna (som de nya färgerna och det nya tangentbordet) är viktiga.

MacBook Pro (t.ex 13-tums retina, vilket blir ungefär samma pris):
- I alla andra lägen.

En MacBook pro 13" med retina låter fint!
Borde räcka med 8 i ram tro?

Är detta en dator som är relativt ny i modellen eller kommer det presenteras en ny MacBook i juni

Mvh

Ursprungligen av acarlstein:

Borde räcka med 8 i ram tro?

"Räcker" är ett relativt begrepp. Det beror t.ex på vad man gör med datorn, och hur länge man tänker behålla den.

Det räcker kanske idag - men med nya operativsystem, och nya program, så kanske det inte räcker om 2-3 år.

Jag hade köpt 16 GB.

Ursprungligen av acarlstein:

Är detta en dator som är relativt ny i modellen eller kommer det presenteras en ny MacBook i juni

13-tums retina MacBook Pro uppdaterades i mars, så den lär inte uppdateras igen i juni.

16 GB alla dagar i veckan! Eftersom det inte går att uppgradera så är det bra att framtidssäkra.

Ursprungligen av pmarriott:

16 GB alla dagar i veckan! Eftersom det inte går att uppgradera så är det bra att framtidssäkra.

Tacksam för alla svar! Blir nog en MBP 2,7ghz 13" med 16 i ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-30 19:58
Ursprungligen av acarlstein:

Tacksam för alla svar! Blir nog en MBP 2,7ghz 13" med 16 i ram.

Lovar att du inte kommer bli missnöjd

Beställt och klart!
Blev en 13" PRO med retina, 16gb i ram men körde 128gb varianten.
Fy va exalterad jag är och tack för all input

Nu ska jag bara skaffa mig en Apple tv.

Ni som har en MBP, hur högljudd är den? Låt säga att jag använder Spotify, surfar, och grejar lite med datorn, låter den mycket?
Kör jag en youtube film, blir det oväsen om den?
Är ganska så känslig för ljud, tex när min dotter kikar på Barnkanalen och chromecast så låter datorn som en matberedare.
Tror ni Pro'n låter likadant?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-02 18:53
Ursprungligen av acarlstein:

Ni som har en MBP, hur högljudd är den? Låt säga att jag använder Spotify, surfar, och grejar lite med datorn, låter den mycket?
Kör jag en youtube film, blir det oväsen om den?
Är ganska så känslig för ljud, tex när min dotter kikar på Barnkanalen och chromecast så låter datorn som en matberedare.
Tror ni Pro'n låter likadant?

Mvh

Min MBPr late 2013 är knäpptyst så länge jag inte kör flash-video eller renderar video. Rekommenderar därför dig att ställa in youtube på att använda html5 istället för flash. Då låter den inte när man kör youtube heller, som den gör om man använder flash på youtube.

Några måsten:

Sedan skulle jag personligen inte heller klara mig utan:

Ursprungligen av johan_tanying:

Några måsten:

Sedan skulle jag personligen inte heller klara mig utan:

Tacksam för ditt svar!

Vad är det för andra "måste" program?
Rippa skivor gör man i iTunes eller?

Ursprungligen av acarlstein:

Tacksam för ditt svar!

Vad är det för andra "måste" program?
Rippa skivor gör man i iTunes eller?

Jag rekommenderar Beamer om du ska strömma filmer från din dator till en Apple TV. Det är betydligt bättre på att strömma film än Apples inbyggda alternativ, i alla fall på min MBA från 2011. http://beamer-app.com

Ljud från Spotify och andra källor strömmar du enkelt genom att hålla nere "alt" samtidigt som du klickar på högtalaren uppe i menyfältet (eller vad det kallas) och sedan väljer Apple TV.

  • Medlem
  • 2015-06-17 13:02
Ursprungligen av johan_tanying:

Mig veterligt funkar Perian fortfarande - ett måste om du vill har full tillgång till (nästan) alla filmformat i Quicktime: http://perian.org/

Jag skulle inte rekommendera Perian då det är inte är uppdaterat på flera år. Har bl.a. felsökt en återkommande kernel panic i Snow Leopard som var pga Perian, då i ett system som borde stödjas.

Ursprungligen av upnorth:

Jag rekommenderar Beamer om du ska strömma filmer från din dator till en Apple TV. Det är betydligt bättre på att strömma film än Apples inbyggda alternativ, i alla fall på min MBA från 2011. http://beamer-app.com

Ljud från Spotify och andra källor strömmar du enkelt genom att hålla nere "alt" samtidigt som du klickar på högtalaren uppe i menyfältet (eller vad det kallas) och sedan väljer Apple TV.

Tack Beamer funkade episkt bra! Lätt värt varenda krona.

Och tack alla för tipsen i tråden.

1
Bevaka tråden