Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Panic..."

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-16 17:16

panic(cpu 0 caller 0x002e1ec4): unable to find driver for this platform: PowerMac12,1 osv osv osv

Så inleder datorn texten innan den talar om för mig att jag skall starta om. Jag kan starta med skiva och kontrollera hårddisken och den verkar felfri. När jag söker på nätet om ”kernel panic” får jag inga upplyftande råd precis. Jag vill minnas att det är en ”Apple Imac 20" vit Intel Core 2 Duo 2.13Ghz, 2Gb ram 250Gb HD” men vet inte hur jag kollar säkert nu när den inte går igång.
Det sista texten säger till mig är: panic: We are hanging here… vilket är lite kul men knappast till någon hjälp.
Min fråga är om det går att rädda något från Hårddisken med firewire/ethernet och en startCD i datorn?
Datorn verkade full, 5 mb ledigt bara så en annan fråga är om det kan bero på detta och kan man i så fall med ex. startskiva på något sätt kasta filer på hårddisken för att göra plats?
Mvh Hans

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-16 17:23

Den säger att den inte kan ladda en Driver. Antingen är filen trasig, eller gjord för en annan Macmodell. Troligen kommer du åt hårddisken genom att starta från ett annat medium.
Version av OSX?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-16 17:31
Ursprungligen av kenjon:

Den säger att den inte kan ladda en Driver. Antingen är filen trasig, eller gjord för en annan Macmodell. Troligen kommer du åt hårddisken genom att starta från ett annat medium.
Version av OSX?

Mycket bra fråga. OSX vet jag men en tidig version. Datorn har varit i händerna på dottern en tid och jag har glömt av versionerna. Vilket medium skall man använda sig av för att nå hårddisken? Datorn har fungerat perfekt sen jag köpte den och vi pillar inte med något i den. Inga nya delar eller uppdateringar på något år.

Fick plötsligt en ny text kanske den kan hjälpa till att förstå det som händer...

Senast redigerat 2015-06-16 18:02

Det är en PowerPC, inte Intel. Nån av de här: http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=PowerMac12,1

Ser ut som fel på en minnesmodul. Har du två kan du testa att ta ur den ena.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-17 15:12

Av någon outgrundlig anledning startade den när jag flyttade musen till baksidan i stället för tangentbordet. Skulle kunna vara ett sladdbrott som stör kanske. Jag vet inte men nu håller jag på att flytta över allt till en extern HD. Sen tar jag tag i minnestestandet. Tack för alla tips! Uppskattas.

1
Bevaka tråden