Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spel laggar på nya mac men inte den äldre

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-13 20:47

Som jag skrev i en annan tråd så köpte jag den senaste macbook pro. Den bättre modellen och la till för extra cpu. Den äldre är late 2013 med NVIDA.

Jag lirar ett arcade spel för SC ibland och den gamla laggar inte alls, men den nya gör. precis samma grafikinställningar och samma internet. Testade även att "tvinga" datorn att endast använda AMD-kortet istället, utfall det var något fel där. Ligger på 5 fps.

Har vi några proffs på games här?

Ursprungligen av genki:

Som jag skrev i en annan tråd så köpte jag den senaste macbook pro. Den bättre modellen och la till för extra cpu. Den äldre är late 2013 med NVIDA.

Jag lirar ett arcade spel för SC ibland och den gamla laggar inte alls, men den nya gör. precis samma grafikinställningar och samma internet. Testade även att "tvinga" datorn att endast använda AMD-kortet istället, utfall det var något fel där. Ligger på 5 fps.

Kan bero på mycket som t.e.x. inställd upplösning, spotlight som jobbar för fullt eller något annat program som jobbar på i bakgrunden.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-13 22:41
Ursprungligen av Perobous:

Kan bero på mycket som t.e.x. inställd upplösning, spotlight som jobbar för fullt eller något annat program som jobbar på i bakgrunden.

Jo, men det är alltså exakt kopia på inställningar både i spelet och även själva datorn. Gjorde flyttassistent. Den har ju ganska bra spec och spelet är inte det mest krävande.

Exakt vilken dator har du (specifikationer)? Vad är det du spelar och i vilken upplösning/inställningar?
Gör datorn någonting i bakgrunden?

Utan att du ger tillräckligt med information så är det omöjligt för någon att hjälpa, blir bara gissningar.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-13 23:22
Ursprungligen av keptang:

Exakt vilken dator har du (specifikationer)? Vad är det du spelar och i vilken upplösning/inställningar?
Gör datorn någonting i bakgrunden?

Utan att du ger tillräckligt med information så är det omöjligt för någon att hjälpa, blir bara gissningar.

Jag svarade ju att det är den bättre macbook pro med extra cpu ^^.

Denna är det, men med bättre cpu (4ghz i turbo)

Sammanfattning
15-tums MacBook Pro med Retina-skärm
2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X med 2 GB GDDR5-minne
Force Touch-styrplatta
Bakgrundsbelyst tangentbord (svenskt) & Användarhandbok (svensk)
Tillbehörssats

EDIT: Inget annat är igång samtidigt. Det är ett arcade-spel till Starcraft (marine arena).

Du missade lite, vad är det du spelar, i vilken upplösning/inställningar?

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 00:05
Ursprungligen av keptang:

Du missade lite, vad är det du spelar, i vilken upplösning/inställningar?

Kanske är jag otydlig eller om det är något jag inte förstår. Men mitt problem är inte om min mac klarar av det eller inte, utan snarare varför den klarar av det sämre än min äldre mac. Det är ju exakt samma inställningar.

Bifogar de inställningar jag har haft på den äldre datorn och den nya

Sänk upplösningen till 1680 t.ex, 2880 är alldeles för hög upplösning för en laptop och spel.

OS X El Capitan och Metal (när/om spelen har stöd för det) kanske kommer göra underverk för spel-prestandan, men inte idag.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 00:20
Ursprungligen av keptang:

Sänk upplösningen till 1680 t.ex, 2880 är alldeles för hög upplösning för en laptop och spel.

OS X El Capitan och Metal (när/om spelen har stöd för det) kanske kommer göra underverk för spel-prestandan, men inte idag.

Ok! Tack för dina snabba svar.. det kanske hjälper mig en del. Ska testa det. Men problemet kvarstår fortfarande varför det fungerade hyfsat på min gamla, men inte den nya o.O

..är det någon idé att installera windows för att det ska flyta på bättre?

EDIT: På apple.se står det att optimala upplösningen är den. Men det kanske inte gäller på spel?

Ursprungligen av genki:

..är det någon idé att installera windows för att det ska flyta på bättre?

Det kan det absolut vara, Windows är bättre på spel och du kan installera senaste drivrutinerna direkt från AMD. Testa och återkom gärna vad du får för resultat.
Dock är uppplösningen 2880x1800 extrem för en laptop och spel.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 00:26
Ursprungligen av keptang:

Det kan det absolut vara, Windows är bättre på spel och du kan installera senaste drivrutinerna direkt från AMD. Testa och återkom gärna vad du får för resultat.
Dock är uppplösningen 2880x1800 extrem för en laptop och spel.

Tack igen! Men på apple.se står det att optimala upplösningen är den jag hade

Ursprungligen av genki:

Tack igen! Men på apple.se står det att optimala upplösningen är den jag hade

Absolut, men då ska datorn klara av att driva det också, det gör inte en MBP med OS X (inte heller i Windows tror jag, men förmodligen bättre där än i OS X) i spel.
I vanlig 2D (desktop) är det för det mesta inga problem, men i spel blir det alldeles för krävande med en sån hög upplösning.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 00:29
Ursprungligen av keptang:

Absolut, men då ska datorn klara av att driva det också, det gör inte en MBP med OS X (inte heller i Windows tror jag, men förmodligen bättre där än i OS X) i spel.
I vanlig 2D (desktop) är det för det mesta inga problem, men i spel blir det alldeles för krävande med en sån hög upplösning.

okay! ska prova detta nu direkt. Återkommer senare i natt

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 01:18
Ursprungligen av genki:

okay! ska prova detta nu direkt. Återkommer senare i natt

Testade precis det du skrev och laggade fortf. Och för att riktigt överdriva, så testade jag lägsta och off på allt som gick.. fortfarande lika mycket lagg

Har du testat även i Windows nu? Kan vara så att Apples drivrutiner verkligen är ooptimerade.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 01:31
Ursprungligen av keptang:

Har du testat även i Windows nu? Kan vara så att Apples drivrutiner verkligen är ooptimerade.

Har inte windows! Lite surt att köpa om det inte fungerar. Får väl ringa supporten på apple och se om det hjälper något.

Ursprungligen av genki:

Som jag skrev i en annan tråd så köpte jag den senaste macbook pro. Den bättre modellen och la till för extra cpu. Den äldre är late 2013 med NVIDA.

Jag lirar ett arcade spel för SC ibland och den gamla laggar inte alls, men den nya gör. precis samma grafikinställningar och samma internet. Testade även att "tvinga" datorn att endast använda AMD-kortet istället, utfall det var något fel där. Ligger på 5 fps.

Har vi några proffs på games här?

Kolla runt lite i aktivitetskontrollen och minnestrycket. Det låter grundläggande men ofta är det där som felet ligger, iallafall för mig.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 01:42
Ursprungligen av emil_stahl:

Kolla runt lite i aktivitetskontrollen och minnestrycket. Det låter grundläggande men ofta är det där som felet ligger, iallafall för mig.

Kollade det bland det första jag gjorde. Hittade inget där :/

Ursprungligen av genki:

Har inte windows! Lite surt att köpa om det inte fungerar. Får väl ringa supporten på apple och se om det hjälper något.

Det finns gratis testversioner att ladda ner.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/ev...
http://www.cnet.com/news/how-to-run-windows-8...
http://www.askvg.com/download-windows-8-1-ent...

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-14 01:47

oh.. nice! Behöver jag veta något mer? Om bootcamp t.ex? Behöver jag installera spelet igen, men på windows partionen?

Ursprungligen av genki:

oh.. nice! Behöver jag veta något mer? Om bootcamp t.ex? Behöver jag installera spelet igen, men på windows partionen?

Du behöver installera Windows med Bootcamp. Japp, du kommer behöva installera spelet igen i Windows.

Ursprungligen av genki:

Som jag skrev i en annan tråd så köpte jag den senaste macbook pro. Den bättre modellen och la till för extra cpu. Den äldre är late 2013 med NVIDA.

Jag lirar ett arcade spel för SC ibland och den gamla laggar inte alls, men den nya gör. precis samma grafikinställningar och samma internet. Testade även att "tvinga" datorn att endast använda AMD-kortet istället, utfall det var något fel där. Ligger på 5 fps.

Har vi några proffs på games här?

1. Kan ju vara så att AMD inte är supportat.

Ursprungligen av genki:

Jo, men det är alltså exakt kopia på inställningar både i spelet och även själva datorn. Gjorde flyttassistent. Den har ju ganska bra spec och spelet är inte det mest krävande.

2. Gjorde flyttassistenten: På vad? Vissa spel behöver installeras för att funka rätt.

3. Spelat, vad heter det, är det köpt på MAS eller inte.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-15 16:39
Ursprungligen av CekariYH:

1. Kan ju vara så att AMD inte är supportat.

2. Gjorde flyttassistenten: På vad? Vissa spel behöver installeras för att funka rätt.

3. Spelat, vad heter det, är det köpt på MAS eller inte.

Kan man kolla upp det på något sätt med AMD och supportat?

Flyttassistenten fungerade inte för spelet, så det installerade jag igen.

Det är Star Craft 2

MAS? Sedan windows 95 så förstår jag inte så mycket av det tekniska haha. Och Google hjälpte mig inte heller om vad det är

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-15 17:55

I detta fall är MAS MacAppStore, dvs App Store... som ligger under Äppletmenyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-15 17:56
Ursprungligen av genki:

Jo, men det är alltså exakt kopia på inställningar både i spelet och även själva datorn. Gjorde flyttassistent. Den har ju ganska bra spec och spelet är inte det mest krävande.

Blås datorn, och skippa flytt assistanten. Jag hade liknande problem med snowleopard, installerade man den på fel sätt så resluterade det i mindre rapp dator.

Förövrigt kör din gamla dator samma system version som din nya?

Senast redigerat 2015-06-16 09:17
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-15 18:00
Ursprungligen av juanito:

Blås datorn, och skippa flytt assistanten. Jag hade liknande problem med snowleopard, installerade man den på fel sätt så resluterade det i mindre rapp dator.

För övrigt kör din gamla dator samma system version som din nya?

Okay! Tack.. då testar jag det!

Min gamla kör samma OS, om det är det du menar?

Spelet köpte jag digitalt via Star Crafts hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-16 09:19
Ursprungligen av genki:

Okay! Tack.. då testar jag det!

Min gamla kör samma OS, om det är det du menar?

Jo det var det jag undrade. Men iom de körde samma system, så blir problem sökandet desto mer delikat, speciellt om det inte hjälper med en ren installation.

Senast redigerat 2015-06-16 10:32
  • Medlem
  • 2015-06-17 13:03
Ursprungligen av genki:

precis samma grafikinställningar

Ursprungligen av genki:

Det är ju exakt samma inställningar.

Bara ett tips för framtiden, ledsen om det inte tillför så mycket eller det låter som jag klagar. Men det blir svårare att hjälpa när inte infon stämmer. Upplösningen var inte samma. Det kanske inte är självklart att det påverkar, men mängden pixlar att skyffla påverkar prestandan enormt.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-17 15:26
Ursprungligen av erak:

Bara ett tips för framtiden, ledsen om det inte tillför så mycket eller det låter som jag klagar. Men det blir svårare att hjälpa när inte infon stämmer. Upplösningen var inte samma. Det kanske inte är självklart att det påverkar, men mängden pixlar att skyffla påverkar prestandan enormt.

Det var precis samma inställningar först! Men jag testade också med lägsta möjliga för att se om det inte laggar.

Verkar dock vara bättre nu när jag blåste rent datorn och inte gjorde flyttassistent. Men det laggar fortfarande mer än det gjorde innan på den gamla. Gissningsvis 20% "värre" lagg än tidigare.

Kan bara tala om mina egna erfarenheter men jag spelar själv litegrann på min 2013 iMac 21,5" med ganska klent grafikkort och skillnaden att köra ett spel på OSX och Windows är som natt och dag.

Formel 1 2014 spelet flöt väl på med 15 fps med dem lägsta inställningarna på OSX, när jag installerade Windows och installerade spelet där så flöt det på i minst 60 fps på de högsta inställningarna. Samma med Counter Strike : GO som är som ett annat spel när man kör det i Windows (icke spelbart i OSX). Får väl gissa att det kanske är en blandning av hur pass bra utvecklarna har gjort OSX-versionen tillsammans med att drivrutinerna till graffekortet är mycket bättre i Windows.

För att summera : ska man spela på en Mac så rekommenderar jag alltid att ha Windows installerat för att köra spelet där istället.

Bevaka tråden