Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reportageresa - mobilt bredband

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-11 14:27

Många här minns säkert min problem med en PBG4 som kraschade och jag hade inte då någon backupdisk. Resultatet blev då att köpa en ny dator en PB 13 tum 2,6 GHZ med Retina-skärm för att helt använda till min bokföring och inget annat.

Efter det så har jag återaktiverat PBG4 via Firewire från en stationär G4 och datorn fungerar nu såsom tidigare. Detta finns beskrivet här i en tidigare artikel.

Nu skall följande hända: Jag skall göra ett reportage under ca 14 dagar i Småland. Jag reser med husvagn och bil. Husvagnen har 12 volt system och jag kör min dator från det systemet men via en apparat som ger mig 220 volt. Provade det tidigare och det fungerar bra.
För att 12 volts batteriet skall vara ständigt laddat har husvagen på taket en solcellsplatta och laddar via en överladdningspryl vagnens batteri.

Problemet är följande:
Min PBG4 kör nu Word och Filemaker i system 10.4.11. Jag behöver komma åt Internet från PBG4. Har inte aktiverat någon webbläsare ännu, men antar att jag måste ha TenFourFox, eftersom Google inte längre stöder Safari. Antog först att jag måste ha ett mobilt abbonemang och då med olika prylar till datorn. Vilket kostar pengar.

Men så kom jag på att min mobil Samsung Galaxy Ace Mod. GT-S5830i ju har 3G/4G. Den borde ju gå att använda. Även om jag inte är vän med den. Använder den bara till att ringa. Kameran värdelös (för en fotograf) Den har också en massa annan skit som jag inte har behov av, men kanske den duger nu till detta. Där finns ju både Wfi och blåtand.
Men hur kopplar jag den till datorn?
Och hur skall jag ställa in såväl datorn som telefonen för att detta skall fungera?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-11 22:35

Ace kan agera trådlös accesspunkt, eller USB anslutet modem. Läs mer i manualen, sid 85: "Mobil nätverksdelning"

Varför inte ta med din nya dator? Då tar det man en minut så är du igång och ute på nätet. Möjligtvis behöver du se över vilket dataabonnemang du har på din telefon. Priser, mängd data etc.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-12 17:48
Ursprungligen av reboot81:

Ace kan agera trådlös accesspunkt, eller USB anslutet modem. Läs mer i manualen, sid 85: "Mobil nätverksdelning"

Varför inte ta med din nya dator? Då tar det man en minut så är du igång och ute på nätet. Möjligtvis behöver du se över vilket dataabonnemang du har på din telefon. Priser, mängd data etc.

Tack för svar. Den nya datorn är inte aktuell för detta.
Jag prövade med olika inställningar och datorn har kontakt med telefonen via Bloutoot. Men när jag öppnar Safari så kommer jag inte ut. Datorn frågar efter teleleverantörsinställningar. Men det går ju att nå internet på telefonen. Vad är det som jag måste ställa in? Är det bättre om jag har USB-kabel mellan tlf och dator?

Se sida 85 i manualen som @reboot81 länkar till, står inget om delning via blåtand.
Dela det mobila nätet via WiFi (WLAN som det står i manualen).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-13 15:41
Ursprungligen av keptang:

Se sida 85 i manualen som @reboot81 länkar till, står inget om delning via blåtand.
Dela det mobila nätet via WiFi (WLAN som det står i manualen).

4.11. Det var bara det att den versionen inte gick att öppna, den krävde 10.5. Tråkigt.
Sedan framgår det att man kan köra med VPN-anslutningar. Bara att ställa in i te
Detta var inte enkelt. Läste i bruksanvisningen att jag kunde köra med USB anslutning. Vad bra! Men då skulle jag ladda ner Samsung Kies. Där fanns en version för mac 10.lefonen.Jo jo. Det fanns fyra olika inställningar. Vilket man skall använda berättar inte telefonens bruksanvisning inte.
Det här är minst sagt komplicerat. Oklara inställningar i såväl telefonen som i datorn.
Vad skall jag köra i stället? Wfi eller Bluetooth?

WiFi som jag skrev.

"Dela enhetens mobila nätverk via WLAN".

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-13 16:39

Har lyckats med anslutningen tror jag, men "Airport är anslutet till nätverket. Airport har egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till internet."

Hur fixar jag resten?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-17 15:00

Ger upp! Det här är för krångligt att ansluta. Har prövat Wi-fi, Bluetoot och anslutning via USB.
USB funkade så att det laddar telefonen men jag kom inte vidare. Var i kontakt med min bredband/telefonleverantör, men de begriper sig inte på Mac.
Jag kan ju komma åt Internet och epost från telefonen och får vara nöjd med det. Även om det är förbaskat smått att skriva något. Mina fingrar är för stora.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-17 21:42

Om du passerar Karlskoga på vägen ner kan jag titta på det.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-06-18 10:07
Ursprungligen av kenjon:

Om du passerar Karlskoga på vägen ner kan jag titta på det.

Tack för erbjudandet men åker på andra sidan ner till Småland.

  • Medlem
  • 2015-06-18 14:45
Ursprungligen av torin:

Har lyckats med anslutningen tror jag, men "Airport är anslutet till nätverket. Airport har egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till internet."

WiFi är enklast att sätta upp. Vet inte vilka inställningar du har gjort på telefonen, men prova med oskyddat nätverk först för att se att det fungerar. Felmeddelandet ovan kan bero på att datorn inte gillar satta säkerhetsinställningar, som lösenordslängd osv. Testa 8 tecken.

1
Bevaka tråden