Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay slutade fungera när jag uppgraderade till Spotify Premium

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-06-10 13:39

Hemma så har jag trådlösa högtalare i några rum, dessa används för att spela spotify via Airport express.
Detta har funkat bra några år.

Dock, nu när jag uppgraderade mitt gratis Spotifykonto till ett Premium så slutade det fungera.
När jag spelar en låt och väljer att skicka till högtalarna så fungerar det inte, alla högtalare syns (så de hittas ju) men det fungerar inte att skicka musiken dit.

Jag har provat att kolla på youtube tex och skickat musiken till högtalare i andra rum, det fungerar.
Det är alltså enbart Spotify som krånglar.

Vad är fel?
Kan det ha något att göra med det här nya ”Spotify Connect” som jag läst lite om?
Att inte mina gamla Airport express (3 år gamla) är kompatibla?

Tacksam för hjälp!

Starta om telefonen,gör en hard resett (Googla om du inte vet vad det är) Avinstallera Spotify och installera om den.

Ursprungligen av savio:

...trådlösa högtalare i några rum, dessa används för att spela spotify via Airport express...

Berätta gärna lite mer om hela kedjan där ljudet färdas. T.ex. från vilken typ av enhet (och vilket operativsystem) det skickas, och vilka led i kedjan som är trådade respektive trådlösa, osv.

  • Medlem
  • 2015-06-10 18:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Berätta gärna lite mer om hela kedjan där ljudet färdas. T.ex. från vilken typ av enhet (och vilket operativsystem) det skickas, och vilka led i kedjan som är trådade respektive trådlösa, osv.

Förtydligande:
Jag spelar från Iphone 5s där jag har iOS 8.2
Spelar till airport express som går till förstärkare och sen trådad ut till högtalare.
Vilken mer info behövs?

OBS:
Märkte en intressant sak nu.
Jag spelade spotify från min ipad, och då funkade det utmärkt att skicka ljudet till alla högtalare i huset.
Ipad funkar men inte iphone alltså!

Hardreset av iphone känns lite overkill eller ?
Kan annan info och program från telefonen då försvinna, det är en arbetstelefon så jag vågar inte sväva ut för mycket.

Hård reset så håller du bara inne hem+strömknapp tills Apple-loggan lyser, släpp då. Inget försvinner.

Bra tråd; http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Varför iOS 8.2? Uppdatera till 8.3.

  • Medlem
  • 2015-06-10 23:06

Jag har gjort en hard reset som föreslogs, har även uppgraderat till iOS 8.3 som någon skrev.
Inget av dessa hjälper.

Nästa steg?

Ursprungligen av savio:

Vad är fel?

It's a sign....Music kommer 30 juni, du har valt fel ?
Så tolkar jag det, men hoppas det löser sig för dig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-11 00:06

Om du väljer din AirPlay enhet innan du startar Spotify?
Installerat om Spotify?
Fungerar det att skicka Spotifyljud från iPhone till iPad?
Provat med alla andra enheter som använder samma Spotifykonto avstängda?

  • Medlem
  • 2015-06-11 20:28
Ursprungligen av reboot81:

Om du väljer din AirPlay enhet innan du startar Spotify?
Installerat om Spotify?
Fungerar det att skicka Spotifyljud från iPhone till iPad?
Provat med alla andra enheter som använder samma Spotifykonto avstängda?

Provat allt ovan, inga framgångar.

Dock ej provat skicka spotifyljud från iPhone till iPad, vet ej hur man gör, skulle tro att det inte leder till ngn lösning heller.

Har dock nu kommit fram till att min frus iPhone 5s funkar.
Alltså, iPad och hennes iPhone funkar, min iPhone funkar inte.

Jag såg att hon inte hade den senaste uppdateringen av Spotify, både min iPhone och iPad har den senaste uppdateringen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-11 22:19
Ursprungligen av savio:

Provat allt ovan, inga framgångar.

Dock ej provat skicka spotifyljud från iPhone till iPad, vet ej hur man gör, skulle tro att det inte leder till ngn lösning heller.

Kika då på hur Spotify Connect fungerar - jag misstänker att du skickar ljud från din enhet till en annan. Men är de andra enheterna avstängda, ja då utesluter det just det här och problemet kvarstår.

Hur ser nätverket ut? (vad har du för router etc) Kör din mobil på samma Wififrekvens som de andra enheterna?

  • Medlem
  • 2015-06-11 22:54
Ursprungligen av reboot81:

Kika då på hur Spotify Connect fungerar - jag misstänker att du skickar ljud från din enhet till en annan. Men är de andra enheterna avstängda, ja då utesluter det just det här och problemet kvarstår.

Hur ser nätverket ut? (vad har du för router etc) Kör din mobil på samma Wififrekvens som de andra enheterna?

Har testat lite mer, jag har nu skickat ljud mellan iPad och iPhone åt båda håll, det fungerar att göra så.
Men iPhone kan fortf inte skicks ljudet till högtalarna.
Nu när jag vet hur man skickar ljud mellan enheterna då antar jag att vi kan utesluta din teori med att jag skickar till fel enhet?

Har provat att stänga av iPad och att iPhone skickar till högtalarna, funkar ej.

Dock så har fruns telefon inte varit helt avstängd när jag testat, men det kanske inte gör nåt?
Den har stundtals varit iväg dock.

Samma wififrekvens, ingen aning, hur kollar man det?

Har fiber indraget i huset, med en router ja.
Jag kan som du märker inte så mkt om detta

  • Medlem
  • 2015-06-16 13:35

Uppdatering:
Jag har nu även provat en bekants Spotify-konto i min telefon, men det fungerar inte då heller.

Bör problemet ligga i min telefon?
Vad ska jag testa med?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-16 13:55

Prova att återställa nätverksinställningar på din iPhone.

1. Gå till Inställningar
2. Klicka på Allmänt
3. Välj Återställ och sedan "Återställ nätverksinställningar".
4. Din iPhone/iPod startar nu om och alla dina gamla nätverksinställningar försvinner.

Starta om routern & din Airport express.
Anslut till ditt wifi och skriv in koden.

  • Medlem
  • 2015-06-16 14:25
Ursprungligen av reboot81:

Prova att återställa nätverksinställningar på din iPhone.

1. Gå till Inställningar
2. Klicka på Allmänt
3. Välj Återställ och sedan "Återställ nätverksinställningar".
4. Din iPhone/iPod startar nu om och alla dina gamla nätverksinställningar försvinner.

Starta om routern & din Airport express.
Anslut till ditt wifi och skriv in koden.

Hej!

Testade detta, med skillnaden att det hette "nollställ" och "nollställ nätverk" under allmänt.
Men det måste ju vara samma sak.
Wifi kopplades ner och jag fick ansluta igen med lösenord.
Jag startade om AirPort express och förstärkare däremellan.

Felet kvarstår ?

  • Medlem
  • 2015-07-08 09:29

Håller på att bli galen!

Det funkar verkligen inte.
Vad ska jag prova?

  • Medlem
  • 2015-07-30 12:36

Uppdatering:
Nu har vi fått ny router av vår Internetleverantör, och installerat om allt så nu har vi ett nytt trådlöst nätverk.

Detta innebär förstås att vi fått ansluta alla iPhones, ipad osv på nytt.
Även att vi fått ansluta alla airport express på nytt.

Allt har fungerat och status är nu som innan.
iPad och fruns iphone kan skicka spotify-ljud till högtalarna via airport express.
Min iphone kan skicka ljud från youtube tex till airport express, men spotify funkar inte.
Vad gör man?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-30 13:09
Ursprungligen av savio:

Uppdatering:
Nu har vi fått ny router av vår Internetleverantör, och installerat om allt så nu har vi ett nytt trådlöst nätverk.

Detta innebär förstås att vi fått ansluta alla iPhones, ipad osv på nytt.
Även att vi fått ansluta alla airport express på nytt.

Allt har fungerat och status är nu som innan.
iPad och fruns iphone kan skicka spotify-ljud till högtalarna via airport express.
Min iphone kan skicka ljud från youtube tex till airport express, men spotify funkar inte.
Vad gör man?

Inte fungerar säger du, vad är det som inte fungerar? Kan du inte välja/se Airport expressen på din mobil, eller kan du välja den fast att det inte kommer något ljud?
Provat att installera om Spotify?

  • Medlem
  • 2015-07-30 14:51

Det funkar att se de olika airport express på mobilen i spotify, de är valbara som ljudkällor.
Men, när jag skickar ljudet dit så händer inget, det är tyst några sekunder och sen fortsätter ljudet i iPhonen igen.

Yes, har testat installera om spotify och de andra förslagen tidigare i tråden.

1
Bevaka tråden