Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny dator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
jag har funderat ett tag på om det är dags att köpa en ny dator. Jag har en 15" MacBook Pro från mid 2010 som jag har uppgraderat ramminnet till 8GB och satt i en SSD hårddisk. Fantastiskt vilken skillnad det gjorde. Kanske den bästa investeringen jag någonsin gjort.
Apple har ju råkat höja priset på sina datorer med 4000kr såg jag. MIn dator fungerar fortfarande ganska bra. Jag arbetar på den cirka 12h per dag. Hur ska jag motivera för mig själv att köpa en ny dator för 24000 som jag egentligen inte ser någon skillnad på mot min dator från 2010??? Hur mycket bättre är den nya datorn egentligen och vad kan den göra som motiverar 24000kr som inte min gamla dator kan göra?

Ursprungligen av supernova:

Tjena,
jag har funderat ett tag på om det är dags att köpa en ny dator. Jag har en 15" MacBook Pro från mid 2010 som jag har uppgraderat ramminnet till 8GB och satt i en SSD hårddisk. Fantastiskt vilken skillnad det gjorde. Kanske den bästa investeringen jag någonsin gjort.
Apple har ju råkat höja priset på sina datorer med 4000kr såg jag. MIn dator fungerar fortfarande ganska bra. Jag arbetar på den cirka 12h per dag. Hur ska jag motivera för mig själv att köpa en ny dator för 24000 som jag egentligen inte ser någon skillnad på mot min dator från 2010??? Hur mycket bättre är den nya datorn egentligen och vad kan den göra som motiverar 24000kr som inte min gamla dator kan göra?

Visa text snyggare. Så bespara dig stålarna om inte din dator havererat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-03 11:25

Det beror på vad du gör på den. Jobbar du med att rendera video eller annan liknande beräkningsintensivt arbete är det värt det för hastighetsskillnaden. Skriver du text hela dagarna är det också värt det pga Retina skärmen. I nästan alla andra fall är det inte värt det.

Om du sitter 12 h per dag (och gör nåt produktivt?) blir det inte många kronor per timma i förlängningen.

Om du är nöjd med den du har nu finns det kanske ingen anledning att byta, för det är inte mycket mer än Airdrop, airplay display mirroring, handoff och så vidare som faktiskt kräver ny hårdvara för att fungera. (Jag vill minnas att det är cirka 2011 års modeller som krävs men jag kan ha fel). Vill du ha 4k-skärm måste du köpa nytt också förresten.

I övrigt handlar det mest om prestanda och batteritid. Lagringen i nya MBP skyfflar 2 GB i sekunden jämfört med typ 300 MB om du har SATA II. Datorn i övrigt är väl cirka dubbelt så snabb.

Om din dator fungerar så kan du annars vänta till i höst så kanske du får en med nya Skylake-processorn och Thunderbolt 3.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-03 12:27
Ursprungligen av grenhall:

Visa text snyggare. Så bespara dig stålarna om inte din dator havererat.

Skäm bort dina ögon med en bra extern skärm? Som du dessutom kan glädjas åt i många år, och även till din nästa dator.

1
Bevaka tråden