Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitaliserad VHS har ljudstörning -kan FCPX hjälpa?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-29 21:15

Hej,

Jag har låtit digitalisera 20år gamla hemma-VHS-filmer hos "proffs", fick ut råmaterial som jag sen håller på att redigera i FCPX.

Vissa filer har ett ganska starkt surrande ljud när jag lyssnar på det digitaliserade råmaterialet.
Kan man göra något åt detta ljud?
Laddar upp kort exempel här. (i komprimerad form men låter precis som originalet)

Senast redigerat 2015-05-30 10:46
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-30 12:26

Nu är jag en amatör på området, men du kan få bort 90% av oljudet i FCPX.
Det finns tre inbyggda snabbfixar, du kommer åt dem genom att markera klippet och tryck ⌘+8.
Background Noise Removal 50% tog bort det värsta.
Sen kan du prova dig fram med att lägga på Sound Effects ⌘+5, tex AutoFilter, eller Remove High Frequencies och drar de höga frekvenserna.

Där ljudet är utom räddning, ja där gäller det "hemliga": ta bort och lägg in musik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-31 00:49
Ursprungligen av reboot81:

Nu är jag en amatör på området, men du kan få bort 90% av oljudet i FCPX.
Det finns tre inbyggda snabbfixar, du kommer åt dem genom att markera klippet och tryck ⌘+8.
Background Noise Removal 50% tog bort det värsta.
Sen kan du prova dig fram med att lägga på Sound Effects ⌘+5, tex AutoFilter, eller Remove High Frequencies och drar de höga frekvenserna.

Det funkade otroligt bra med ⌘+8 , Background Noise Removal 50%!
Måste gå igenom alla tidigare VHS-redigeringar nu och göra det på dom... vilken stor förbättring!

1
Bevaka tråden