Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräppost

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-05-29 11:13

Hej där!
Jag har ett problem att jag inte kan se min skräppost (mappen/mapparna är alltid tomma) varför jag missar en del mail som inte borde funnits där! De finns alltså inte heller in min inkorg så de är bortsorterade men visas inte!?
Dock kan jag se dem i min Iphone och därigenom blivit uppmärksammad på problemet!
Vad har jag gjort för fel med inställningarna??

Senast redigerat 2015-05-29 11:31

Är det på webben eller pratar du om mail.app i OSX?

  • Medlem
  • 2015-05-29 11:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det på webben eller pratar du om mail.app i OSX?

Det är i mailappen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-29 11:58
Ursprungligen av Basil:

Hej där!
Jag har ett problem att jag inte kan se min skräppost (mappen/mapparna är alltid tomma) varför jag missar en del mail som inte borde funnits där! De finns alltså inte heller in min inkorg så de är bortsorterade men visas inte!?
Dock kan jag se dem i min Iphone och därigenom blivit uppmärksammad på problemet!
Vad har jag gjort för fel med inställningarna??

Hur ser det ut för dig om du går in i Mail.app - Inställningar - Skräppost ??
Jag postar en screenshot så du förstår vilken ruta jag menar.
Svara gärna med en screenshot på dina inställningar

  • Medlem
  • 2015-05-29 12:13
Ursprungligen av kladda:

Hur ser det ut för dig om du går in i Mail.app - Inställningar - Skräppost ??
Jag postar en screenshot så du förstår vilken ruta jag menar.
Svara gärna med en screenshot på dina inställningar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-29 13:53

Då du valt att dom ska sorteras till Skräp-mappen. Då måste vi kika på dina inställningar för den specifika mappen

Om du åter går in i inställningar men denna gången väljer Konton och fliken Brevlådefunktioner.
Vad har du för inställningar på Skräp där?

EDIT: Är ditt konto ett IMAP-konto? Kan du logga in på webbmailen och kolla om det finns några brev i mappen Skräppost där?

  • Medlem
  • 2015-05-29 14:11
Ursprungligen av Basil:

Det är ett pop-konto men i iphonen konstaterar jag att det finns många....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-29 15:35

Sorry men jag har riktigt dålig koll på just POP och hur synk med undermappar funkar via ett POP-konto.

Hoppas någon annan är bättre på detta här på forumet.

Generellt brukar man iof rekommendera att man kör IMAP om du ska ha mailen på mer än en enhet. Dvs. i detta fallet på din dator och din iPhone.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 15:33

Kapar tråden.

När El Capitan släpptes gjorde jag en ominstallation av min server.

Jag har ett imap-konto i min mail där Mail innan varit bra på att sortera bort skräppost.
Nu efter El Capitan (och uppgradering till 11.11.1) så vill mail inte längre flytta eller markera skräppost som just skräppost.
Har slagit på det i inställningar och markerat breven/avsändaren med "tumme ner"-ikonen för att tala om för Mail att det är skräppost.
Har även slagit av att skräppost ska sparas på servern, men Mail vill ändå inte hantera skräpposten som bara ligger kvar i inkorgen.

Har testat att starta om, slå av/på skräppost. Ska testa att skapa en ny användare när jag kommer hem men installationen är helt ny.

Vad kan det tänkas vara?

Mac: Mac mini 2011
OS: OSX El Capitan 10.11.1 med server-appen installerad
E-mailkonto: Imap

Ursprungligen av kladda:

Hur ser det ut för dig om du går in i Mail.app - Inställningar - Skräppost ??
Jag postar en screenshot så du förstår vilken ruta jag menar.
Svara gärna med en screenshot på dina inställningar

Jag har samma inställningar enligt din bild. Hur gör man för att ta bort skräppmail så att dem inte kommer tillbaka? Det finns ju inte någon knapp för att bekräfta att det är skräppmail.

Ursprungligen av calinou:

Jag har samma inställningar enligt din bild. Hur gör man för att ta bort skräppmail så att dem inte kommer tillbaka? Det finns ju inte någon knapp för att bekräfta att det är skräppmail.

https://discussions.apple.com/thread/5919783?...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-13 00:05
Ursprungligen av Cribe:

Kapar tråden.

När El Capitan släpptes gjorde jag en ominstallation av min server.

Jag har ett imap-konto i min mail där Mail innan varit bra på att sortera bort skräppost.
Nu efter El Capitan (och uppgradering till 11.11.1) så vill mail inte längre flytta eller markera skräppost som just skräppost.
Har slagit på det i inställningar och markerat breven/avsändaren med "tumme ner"-ikonen för att tala om för Mail att det är skräppost.
Har även slagit av att skräppost ska sparas på servern, men Mail vill ändå inte hantera skräpposten som bara ligger kvar i inkorgen.

Har testat att starta om, slå av/på skräppost. Ska testa att skapa en ny användare när jag kommer hem men installationen är helt ny.

Vad kan det tänkas vara?

Mac: Mac mini 2011
OS: OSX El Capitan 10.11.1 med server-appen installerad
E-mailkonto: Imap

Tror dock inte detta har något samband med server-appen.
Om inte du menar att du driftar din egna mailserver dvs...?

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-07-13 00:12
Ursprungligen av kladda:

Tror dock inte detta har något samband med server-appen.
Om inte du menar att du driftar din egna mailserver dvs...?

Tror inte jag heller.

Tröttnade på det och skaffade SpamSieve istället.

1
Bevaka tråden