Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tranbärsjuice i tangentbordet på MBA, några tips?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-05-16 11:29

Klantiga lasselu har lyckats hälla ett halvt glas tranbärsjuice över sin MBA (Mid 2013) och nu så klibbar flertalet av tangenterna på höger sida av tangentbordet fast. De fungerar men är redigt sega att trycka på. I övrigt har jag inte märkt några problem med maskinen.

Någon som har några tips på vad man kan göra förutom att lämna in den på service? Har googlat lite men inte hittat något vettigt.

Senast redigerat 2015-05-16 11:42

Inte mycket att göra än att få tangentbordet utbytt tyvärr (och allmän rensning från tranbärsjuice).

Använd inte datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-16 12:37

Blanda i vodka & Cointreau? *IRONI*
Hör med NyTeknik, de har en lösning, visserligen för brunsås. *IRONI, 2*

iFixit tar inte isär tangentbordet, en idikation på att det inte kan/bör/går att ta isär och rengöra.

Kontakta ditt försäkringsbolag.

Helt strömlös elektronik tål vatten utmärkt bra. Ut med allt vad batteri heter och skölj med rikligt med rent vatten. Låt torka omsorgsfullt. Möjligen bör du inte blöta ner skärmen. Såtillvida du inte vill kolla med försäkringen först.

Senast redigerat 2015-05-17 07:54

Klibbiga tangenter.

Ursprungligen av lasselu:

Klantiga lasselu har lyckats hälla ett halvt glas tranbärsjuice över sin MBA (Mid 2013) och nu så klibbar flertalet av tangenterna på höger sida av tangentbordet fast. De fungerar men är redigt sega att trycka på. I övrigt har jag inte märkt några problem med maskinen.

Någon som har några tips på vad man kan göra förutom att lämna in den på service? Har googlat lite men inte hittat något vettigt.

Nu har jag aldrig haft någon MBA men 3 iMac med separata tangentbord med kablar.
Om kletet bara låg på tangentbordet så skulle du förmodligen kunna göra det jag gjort minst tio gånger, men förutsättningen är att du inte gjorde det de flesta gör i det läget, börjar trycka ner tangenter när det finns spänning i datorn. Finns det ström i datorn när du trycker ner tangenter så ger du tangenten en order (Det är det tangentbord är till för) men finns det då ledande vätska mellan kretsarna så går signalerna närmaste vägen (rakt fram) och helt enkelt tvingar att göra om tangentens funktion som i flesta fall landar upp med en kortsluten krets.

Om du däremot hade plockat ut batterierna utan att nudda tangenterna och sedan duscha tangentbordet i varmt vatten med lite diskmedel Yes tills du förvissat dig om att allt klet försvunnit ut med vattnet och sedan tömt tangentbordet på allt rinnande vatten och lindat in datorn i en badhandduk och låta paketet ligga på ett varmt värmeelement i flera dag och att du en gång varje dygn vänder på paketet tills du är bergis på att all fukt är borta från innanmätet så skulle du förmodligen kunna använda din MBA. Jag vet inte vad innanmätet på en MBA innehåller.

Jag har minst tio gånger badat mina 3 Alutangentbord med kablar utan några som helst problem. Varningar om att vanligt vatten med avlagringsrisker kan spoliera funktionerna tror jag stämmer men bara ifall man badar tangentborden stup i kvarten.
Vad är det i ett tangentbord som kan ta skada av vatten. Aluminium, Plast, kretsar, kablar och lödningar material som alla tål vatten.

I ett annat forum såg jag ett inlägg där en kille berättade att han lägger in sitt tangentbord i diskmaskin lite då och då utan problem.
Jag fortsätter att handtvättar mina eftersom dom tycks gilla det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-05-16 15:55

Det är ju tyvärr lite svårt att ta ur batteriet ur en MBA.

Batterier brukar väl vara förbrukningsvara, så det förvånar mig att dom inte går att byta.

Gör ingenting själv. Anmäl till försäkringsbolaget.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-05-16 17:57

Ja, det får nog bli att kontakta försäkringsbolaget och något service-center.

Vatten är det sista du ska hälla på även om batteriet är utplockat. Vatten gör att kontakter och komponenter korroderar. Däremot isopropylen hade kunnat vara en lösning men tyvärr så sitter tangentbordet fast under "handledssidan". Så man får plocka ut allt innanmäte helt och hållet för att rengöra tangentborden på Air.

Ursprungligen av grenhall:

Vatten är det sista du ska hälla på även om batteriet är utplockat. Vatten gör att kontakter och komponenter korroderar. Däremot isopropylen hade kunnat vara en lösning men tyvärr så sitter tangentbordet fast under "handledssidan". Så man får plocka ut allt innanmäte helt och hållet för att rengöra tangentborden på Air.

Någorlunda rent kranvatten orsakar inte mycket till korrosion. Speciellt inte om enheten tillåts torka omsorgsfullt. Har ett otal gånger dränkt skitig elektronik i avfettning och sen blåst rent med högtryckstvätten.

Rengör med vanligt vatten.

Ursprungligen av pmarriott:

Någorlunda rent kranvatten orsakar inte mycket till korrosion. Speciellt inte om enheten tillåts torka omsorgsfullt. Har ett otal gånger dränkt skitig elektronik i avfettning och sen blåst rent med högtryckstvätten.

Exakt, jag och mina 3 tangentbord är ett lysande exempel på att vanligt varmt kranvatten går alldeles utmärkt att göra rent innanmätet på tangentborden med. Om man skulle utsätta dem för vatten för ofta så skulle det säkert bli avlagringar.

Ingen har tydligen läst trådstarten, @lasselu har spillt tranbärsjuice och även startat datorn men tycker knapparna är sega att trycka på.

Som inlägg #2 skrev, använd inte datorn, kontakta ditt försäkringsbolag, det lär bli billigast.

Ursprungligen av Anderlind:

Ingen har tydligen läst trådstarten, @lasselu har spillt tranbärsjuice och även startat datorn men tycker knapparna är sega att trycka på.

Som inlägg #2 skrev, använd inte datorn, kontakta ditt försäkringsbolag, det lär bli billigast.

Jo jag

Ursprungligen av Megolon:

Jo jag

Det finns alltid undantag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-06-02 16:30

Den gick inte att rädda. Tur att jag är försäkrad.

Då jag en gång i forntiden var civilanställ på polismyndigheten så kom det in sex stycken Mac LC (som sagt, länge sen) som var dumpade i Stockholms ström och alltså hade legat ett tag, typ en månad helt under vatten. När vi fick in dem satte vi dem i torkskåp (av den typ man torkar kläder i) och lät dem stå på tork några dagar. Därefter startade alla snällt upp och fungerade precis som de skulle.

All elekttronik är lackad/förseglad och tål betydligt mer än man tror, så länge man inte har drar igång dem med fukt kvar. Det är naturligtvis inget man vill göra för skojs skull, men om alla andra alternativ är uttömda så skulle åtminstone jag vara fullt beredd att ge det ett försök.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Då jag en gång i forntiden var civilanställ på polismyndigheten så kom det in sex stycken Mac LC (som sagt, länge sen) som var dumpade i Stockholms ström och alltså hade legat ett tag, typ en månad helt under vatten. När vi fick in dem satte vi dem i torkskåp (av den typ man torkar kläder i) och lät dem stå på tork några dagar. Därefter startade alla snällt upp och fungerade precis som de skulle.

All elekttronik är lackad/förseglad och tål betydligt mer än man tror, så länge man inte har drar igång dem med fukt kvar. Det är naturligtvis inget man vill göra för skojs skull, men om alla andra alternativ är uttömda så skulle åtminstone jag vara fullt beredd att ge det ett försök.

Absolut! Har många gånger fått in skitiga svetsmaskiner på service. Dränkt dem i avfettning och sen på dem med högtryckstvätten.

1
Bevaka tråden