Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kom igång med appen Bilder

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-05-10 21:47

En synpunkt till: Det är inte riskabelt att uppdatera och få den nya appen Bilder. iPhoto ligger fortfarande kvar under Program och kan användas som vanligt. Men iPhoto kommer vad jag förstår inte att uppgraderas mer. Photolagringen tar inte större utrymme på hårddisken om du har både iPhoto och Bilder i datorn: "Photos uses the same master files as iPhoto or Aperture, so you won’t need double the space to run both apps." (ur Apples support)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-11 20:45
Ursprungligen av marta:

En synpunkt till: Det är inte riskabelt att uppdatera och få den nya appen Bilder. iPhoto ligger fortfarande kvar under Program och kan användas som vanligt. Men iPhoto kommer vad jag förstår inte att uppgraderas mer. Photolagringen tar inte större utrymme på hårddisken om du har både iPhoto och Bilder i datorn: "Photos uses the same master files as iPhoto or Aperture, so you won’t need double the space to run both apps." (ur Apples support)

Jo, tyvärr är det riskabelt.
Jag testade att uppgradera mina gamla MBP till yosemite, så här gick det sen:

Iphoto går inte att starta, den kräver att man uppgradera till en Yosemite-anpassad version MEN när jag då vill göra det säger den:

"Objektet är inte tillgängligt // Objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären"

(och vid sökning på "iphoto" hittar den inte programmet.)

Inte ens i min fantasi kan jag förstå varför Apple tillfälligt vill ta bort iPhoto men det enda som är säkert är att man inte vet när den kommer upp igen.
Klantigt, Apple....

---

Ang. funktioner i Bilder:
Händelserna görs som sagt automatiskt till album.
Och man kan visst visa albumen i normal "tumnagelstorlek" uppradade som förut (fast bak-och-fram-vända tidsmässigt).
Dock jämfört med iPhoto finns följande försämringar, om än inte alltför blodiga:
1. om man "hoovrar" över ett album så visas inte start- och slutdatum för bilderna
2. man kan inte scrolla genom bilderna genom att röra musens pekare tvärs över tumnagelbilden.

Senast redigerat 2015-05-11 21:53
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-05-11 21:38

Ang. funktioner i Bilder:
Händelserna görs som sagt automatiskt till album. Och kan man visst visa albumen i normal "tumnagelstorlek" uppradade som förut (fast bak-och-fram-vänd tidsmässigt).
Dock jämfört med iPhoto finns följande försämringar, om än inte alltför blodiga:
1. om man "hoovrar" över ett album så visas inte start- och slutdatum för bilderna
2. man kan inte scrolla genom bilderna genom att röra musens pekare tvärs över tumnagelbilden.[/quote]

Tack för det! Det hade jag missat.

Under iPhoto-tiden gick det att dra en bild till Photoshop-ikonen i docken och på så sätt öppna den i Photoshop. Med Bilder funkar inte det. Gör jag något fel eller är det en feature?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-12 08:25

Det funkar för mej, den hamnar i Senaste import.
OSX 10.10.4

Ursprungligen av kenjon:

Det funkar för mej, den hamnar i Senaste import.
OSX 10.10.4

Nu förstår jag inte riktigt. Jag kanske inte förklarade ordentligt. Jag vill alltså klicka på en bild i Bilder och dra den till Photoshop-ikonen, för att öppna den i Photoshop. Jag får inte det att funka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-12 08:45

Ah, jag läste för snabbt; jag har inte ens PhotoShop

Edit: verkar vara en bugg i Bilder, försöker jag dra en bild till en annan app, så blir den appen markerad, men sedan händer inget mer.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Under iPhoto-tiden gick det att dra en bild till Photoshop-ikonen i docken och på så sätt öppna den i Photoshop. Med Bilder funkar inte det. Gör jag något fel eller är det en feature?

Nej det går inte. Sjukt irriterande och tidsödande. Men det kanske kommer i kommande versioner, Bilder är ju bara barnet än.

Ursprungligen av RobertK:

Jo, tyvärr är det riskabelt.
Jag testade att uppgradera mina gamla MBP till yosemite, så här gick det sen:

Iphoto går inte att starta, den kräver att man uppgradera till en Yosemite-anpassad version MEN när jag då vill göra det säger den:

"Objektet är inte tillgängligt // Objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären"

(och vid sökning på "iphoto" hittar den inte programmet.)

Inte ens i min fantasi kan jag förstå varför Apple tillfälligt vill ta bort iPhoto men det enda som är säkert är att man inte vet när den kommer upp igen.
Klantigt, Apple....

Det går att fixa genom att se till att man har uppdaterat Iphoto innan man uppdatera Osx - fast det är en klen tröst.

Men turligt nog så går det att fixa även efter uppdatering till 10.10.3

https://discussions.apple.com/docs/DOC-8431

Bevaka tråden