Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd åt sambon, Macbook air eller Macbook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-05-06 13:09

Hej!

Tror jag vet vad jag ska rekommendera åt min sambo, men tänkte ändå kolla lite vad andra tycker.
Hon vill ha en Macbook Air eller Macbook, hon ska mest surfa, lätt texteditering, kolla Netflix osv. Hon vill att den ska vara lätt, en Macbook Pro tycker hon är för tung.

Enligt mig skulle hon klara sig med grundmodellen av Macbook Air 13 tums, 4gb och 128 gb. De har den på specialpris vid Elgiganten just nu fram till den 10.5 för 999 euro, ungefär 9300 kronor.

11 tums tycker hon är för liten, men kan tänka sig Macbooken som är 12. Dock blir ju den avsevärt dyrare.

Jag tror inte processorstorlek eller Retina är saker hon bryr sig särskilt mycket om, kanske Retina då i såna fall. Det saknar ju Air.

En del tycker man ska ta ordentligt med minne och hårdiskutrymme, "köpa för framtiden", och det kan jag hålla med om till en viss del, samtidigt som jag har blivit alltmera skeptisk till det tankesättet.

Vilken skulle ni köpa?

4GB minne skulle jag inte valt idag. Generellt sett så håller MacBook ganska länge och med det milda behovet hon har så skulle datorn nog klara sig iaf 4 år. Frågan är vad vi har för minne i "normala" maskiner då? Ipad Air 2 har 2GB minne... bara som referens.

Jag skulle nog valt en 12'' eller iaf en Air med 8GB minne. Retina är supernajs men om man inte vant sig vid det så saknar man det inte. Min rMBP står med locket stängt hela dagarna då jag jobbar vid 27'' skärmar. Så som sagt. Man saknar det inte riktigt om man inte vant sig vid det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 14:44
Ursprungligen av thaniz:

Hej!

Tror jag vet vad jag ska rekommendera åt min sambo, men tänkte ändå kolla lite vad andra tycker.
Hon vill ha en Macbook Air eller Macbook, hon ska mest surfa, lätt texteditering, kolla Netflix osv. Hon vill att den ska vara lätt, en Macbook Pro tycker hon är för tung.

Enligt mig skulle hon klara sig med grundmodellen av Macbook Air 13 tums, 4gb och 128 gb. De har den på specialpris vid Elgiganten just nu fram till den 10.5 för 999 euro, ungefär 9300 kronor.

11 tums tycker hon är för liten, men kan tänka sig Macbooken som är 12. Dock blir ju den avsevärt dyrare.

Jag tror inte processorstorlek eller Retina är saker hon bryr sig särskilt mycket om, kanske Retina då i såna fall. Det saknar ju Air.

En del tycker man ska ta ordentligt med minne och hårdiskutrymme, "köpa för framtiden", och det kan jag hålla med om till en viss del, samtidigt som jag har blivit alltmera skeptisk till det tankesättet.

Vilken skulle ni köpa?

En Macbook Pro Retina är valet alla dar i veckan med 8 GB ram-minne helst 16 Gb ram-minne så mycket mer dator för pengarna än en Air eller macbook. Man kan köpa en ny utgående modell av retinan tex årsmodell 2014 (finns i lager hos vissa återförsäljare) då kommer man lite billigare undan

Macbook Pro 13 tums Retina är smidigare än man tror nu när den saknar optisk enhet så väger den in på knappa 1.6 kg, en macbook Air 13 tum väger 1.3 kg . Den nya lilla macbooken 12 tum väger 0.9 kg. Så visst smidigheten kan ju väga in i ditt beslut men nu har du all fakta.

Lycka till.

Som så många andra skrivit i liknande trådar så finns det ju bra obehandlade till iPad. En sånn med ett bluetooth tangentbord känns mer praktiskt. För den här typen av användande.

Jag skulle generellt köra en iPad med dem behoven. Finns många som klarar sig med enbart en iPad idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 16:29

Håller med kören, en iPad klarar av de behoven.
Enda anledningen till att jag fortfarande använder min Macbook Pro är pga bildredigering, annars hade jag enbart kört iPad.

Har ni råd så är MacBook klart bästa valet sett till hennes preferenser den är tyst lätt och har betydligt bättre skärm än MacBook Air.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-05-07 08:37

Tack för tipsen allihopa.

En ipad är inte aktuell, hon sålde den hon hade och köpte en iphone 6+...

Är Macbooken 500 euro bättre än Macbook Air? 999 och 1499. Svårt!

Ursprungligen av thaniz:

Tack för tipsen allihopa.

En ipad är inte aktuell, hon sålde den hon hade och köpte en iphone 6+...

Är Macbooken 500 euro bättre än Macbook Air? 999 och 1499. Svårt!

Jag tyckte förslaget om MacBook Pro var väldigt bra. I fallet MacBook Air med 8GB minne så ligger den ändå på 12 000:-. Men annars så kör på den.

Det beror på hur mycket man vill lägga helt enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-07 12:45

Min sambo kör på en MacBook Air 2011 och hon gör ungefär samma saker med sin och den fungerar riktigt bra med 4 GB ram. Datorn har ju SSD så den blir inte så långsam när minnet tar slut.

Eftersom Elgiganten har ett bra pris på MacBook Air så skiljer det ca 2000 kr att köpa den via Appel med 8 GB ram, Dom pengarna hade jag sparat och spenderat på nästa dator istället.

Tja, nu vill hon kanske prompt ha Mac, och i så fall skulle jag säga Mac Air. Om jag själv hade sådana behov som du skissar så skulle jag hellre välja en sån här:

https://www.microsoft.com/surface/sv-se/produ...

Vad menas med "lätt textredigering"? Jag har försökt inbilla mig att ipad funkar för det ändamålet - men nej. En Macbook är att föredra för all typ av textredigering utöver kortare mail och sms/iMessage.

Ursprungligen av EdvinT:

Vad menas med "lätt textredigering"? Jag har försökt inbilla mig att ipad funkar för det ändamålet - men nej. En Macbook är att föredra för all typ av textredigering utöver kortare mail och sms/iMessage.

Det blir kanske lite enklare att redigera på en MacBook mel min fru skriver B-uppsats på en iPad Air 2 med Logitech Type+ Keyboard Folio och det fungerar klockrent.

Ursprungligen av grenhall:

Det blir kanske lite enklare att redigera på en MacBook mel min fru skriver B-uppsats på en iPad Air 2 med Logitech Type+ Keyboard Folio och det fungerar klockrent.

Visst, klart det funkar. Men jag skulle inte vilja skriva så långa texter med en ipad eftersom jag helt enkelt tycker att det är smidigare med en Mac.

Ursprungligen av JoelBurman:

Som så många andra skrivit i liknande trådar så finns det ju bra obehandlade till iPad. En sånn med ett bluetooth tangentbord känns mer praktiskt. För den här typen av användande.

Du får ju en bra skärm med ipad, men hon tycker ju air elva tum är för liten så då bör ju ipad vara alldeles för litet. Det är inte heller en jättebra lösning när det gäller ordbehandling även om det fungerar hjälpligt. Det kan också vara en behagligare känsla att jobba med en enhet som en laptop, tex i knät, kommer hon att titta på film är också en laptop att föredra pga skärmstorlek. Dock vinner ju Ipad absolut i pris och bärbarhet.

Ursprungligen av Perobous:

Har ni råd så är MacBook klart bästa valet sett till hennes preferenser den är tyst lätt och har betydligt bättre skärm än MacBook Air.

Det tror jag också.. just skärmen är inte så kul speciellt när man skall titta på film (om man är två och tittar funkar det inte bra med tanke på betraktningsvinkel på airen). Jag får ont i ögonen på en airs skärm, trots försök till att ställa om den. Tangentbordet till Macbook är ju lite speciellt dock, så där bör man nog känna efter. Visst vänjer man sig säkert men det är inte säkert att man tycker om tangentbordet ändå, och det känns ju lite surt om man betalat så mycket för den. Men skärmstorlek och bildkvaliteten, väldigt bärbar, snyggast design och tystheten talar för Macbooken...sen är det ju bara en port men det kanske inte har så stor betydelse för henne.

1
Bevaka tråden